Ulovlig Fremleje

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Ulovlig Fremleje

Indlægaf Andels And » 9/09/2003 21:51

Kære Læsere

Vi er en lille andelsboligforening med 12 andele og 1 lejer. Vi bestemte for 4 år siden at ændre vores fremlejeregler efter lejelovens principper, dvs maksimalt 2år . Vi havde oplevet problemer med for få andelshavere tilstede til arbejdsweekender, generalforsamlinger og bestyrelsesposter!

En af vores andelshavere har bedt om tilladelse til at fremleje i et ekstra år og vi har gentagne gange sagt nej både til ham og hans advokat da vi ikke mener at der er i foreningens interesser at ændre i vedtægterne til 3 år eller mere...( hvilket tilladelse ville kræve)

2 år er nu gået forbi og på trods af opfordringer til at flytte tilbage eller sælge, har andelshaveren valgt at tegne et lejekontrakt udenom bestyrelsen. I Lørdags flyttede en ny beboer ind kl 07:00 om morgenen . De har efter forespørgsel fremvist et fremlejekontrakt forberedt af andelshaverens advokat. "Fremlejekontrakten" er hverken underskrevet af andelshaveren eller godkendt af bestyrelsen. Vores formand har forklaret situationen til de nye indflyttere men de viser ingen interesse for at flytte. Tværtimod de kræver ret til brug af fælles faciliteter og virker meget sikker i deres sag.

Foreningen er naturligvis ikke interesseret i at fortsat have dem boende.

Hvordan skal vi nu foreholder os? Input modtages med kyshånd!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 9/09/2003 23:25

I skal ekskludere andelshaveren fra foreningen og fratage ham hans brugsret til lejligheden. Når andelshaveren er ekskluderet har lejeren ingen ret til at blive boende. Såfremt andelshaveren ikke får sin lejer til at flytte må foreningen anlægge sag mod andelshaveren, for at få bekræftet at eksklutionen er gældende og få lejeren ud.
I kan ikke få Fogedretten til at udsætte lejeren uden en forudgående dom.

I har gjort det rigtige ved at henholde jer til vedtægternes regler, og ikke give dispensation. Man kan kun fastholde vedtægternes regler, hvis man ikke fraviger dem.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Andels And » 10/09/2003 08:59

Tak for støtten...Man er altid lidt i tvivl i disse sager. Jeg lover at opdatere så snart der sker noget.
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Andels And » 28/09/2003 17:40

Kære Læsere,

Sagen fortsætter. Vi gav andelshaveren 14 dage til at enten flytte tilbage eller afslutte den ulovlige fremleje. Sagen har nu kørt i 8 mdr med mange gentagne skriflige forbud mod dispensation til yderlige fremleje.

I mellemtiden havde vi en generalforsamling hvor andelshaveren blev repræsenteret af en advokat. På en vred generalforsamlingen blev bestyrelsen fuldt ud bakket op. Advokaten kom med et forslag hvorpå den ulovlige fremleje kunne fortsætte på de samme vilkår, samtidigt med at andelshaveren kunne beholde råderet til lejligheden!!! Pænt nej tak. Vi understregede at vi var parat til at køre sag.

14 dage er nu forbi og de ulovlige fremlejere er stadig der. Men sidst på eftermiddagen den 14de dag kom besked fra andelshaveren. Han ville flytte tilbage så snart som han kunne smide de ulovlige fremlejere ud og sagde at de havde 1 måneds varsel på kontrakten. Problemet er at dette er ikke rigtig. På kontrakten står det klokkeklart:

"I fremlejeperioden kan nærværende kontrakt ikke opsiges, hverken af fremlejeren eller andelshaveren"

De ulovlige fremlejere kom til mig. Jeg fortalte dem at foreningen kunne ikke fysisk smide dem ud. De er ikke vores ansvar. De er opmærksom på vilkårene i kontrakten. Jeg anbefalede at de skulle finde advokat eller kontakte L.O.

Hvad nu? Den ulovlige fremleje er ikke ophævet på trods af andelshaverens sidste minuts tilbud om at få fremlejen ophævet "så snart som muligt"... Fremlejerne kan lovligt vælge at blive.

Kan eksklusionsagen stadigvæk kører...selv om andelshaveren viser "goodwill" ( ret sent )???
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Bekæmpelse af ulovlig fremleje

Indlægaf Petedane » 27/10/2003 18:01

Hej,

Jeg bor i en andelsforening, hvor vi har en intern ventelist - dvs. at jeg evt. har mulighed for at købe en større lejlighed før nye købere kommer til.

Jeg har dog bemærket at en del lejligheder er ulovligt fremlejet (forskellige navne på dørtelefon og entré-døre). Dette er irriterer mig selvfølgelig, da jeg meget gerne vil have en større lejlighed. I andelsforeningen følger vi lejelovens bestemmelser for fremleje (dvs maks 2 år og med bestyrelsens godkendelse)

Jeg har nævnt problemet for vores formand, der dog mener, at der intet er at stille op. Et hvert tiltag vil blive opfattet som "dyneløfteri", mener han.

Mit spørgsmål er nu - er der nogen gode råd og effektive metoder til at komme ulovlig fremleje til livs?? Har andre foreninger nogle erfaringer?
Petedane
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27/10/2003 17:41

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 27/10/2003 21:06

Hvis andelshaveren beholder sin folkeregistertilmelding på andelslejlighedens adresse er det meget vanskeligt at få ham/hende smidt ud ved boligrettens hjælp.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Andels And » 30/10/2003 20:59

Hvis jeres vedtægter kræver tilladelse fra bestyrelsen så skulle der udarbejdes en fremlejekontrakt med betingelser og datoer på. Med en stor andelsboligforening er det nok bedst at få en administrator til at holde øje med på hvornår 2 år udløber og efterfølgende tager sagen op hvis ikke fremlejeren fraflytter lejlighed og kræver at andelshaveren enten sælger eller flytter tilbage.
MEN hver forening er forskellig i deres praksis og bestyrelsesarbejde er ment som frivilligt. Jeg ville anbefale at du tager det op på det næste generalforsamling ved at fremlægge et nyt forslag om fremleje eller at tage det op under "eventuellt"...Se hvordan stemningen er.
Vedtægterne, dog, skal ikke være uden mening og bestyrelser skal agere i hele foreningens interesse...du kan også stille op som bestyrelsesmedlem!!! (kan anbefales :smile2: )

I mellem tiden læs:

http://www.ab-jaeger.dk/Om_jaeger/regler_fremleje.htm

Denne andelsboligforening tager ulovlig fremleje meget seriøst.

Du har ret...det giver meget lidt incitament for at blive i foreningen hvis de regler om interne salg er nemt omgået.
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Andels And » 5/12/2003 00:56

Sagen med ulovlige fremleje er nu formentlig forbi ...se start af "threaden".

Andelshaveren er nu flyttet tilbage. Bestyrelsen betragter sagen som afsluttet og at vi skal allesammen starte forfra.

Det tog 9 mdr - men bestyrelsen skal udføre generalforsamlingens beslutninger og behandler alle andelshavere lige, tage opgaven seriøst og handler i foreningens interesse.

Når man læse igennem alle de indslag her på forum kan man se at problemerne komme når bestyrelsen med vilje eller ved fejl gå udenom på vedtægterne. Det er nok nemmest for alle parter hvis reglerne overholdes.

Hvis man er uenig så kom med forslag og deltag aktivt i foreningen.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf anja » 14/06/2004 18:37

Interessant sag. Jeg er enig i at prolemer opstaar naar vedtaegterne ikke bliver fulgt men paa den anden side maa en andelsforening ogsaa vaerne om sine andelshavere. Selv staar jeg i den situation at min forening forst siger ja til at forlaenge min fremleje pga forlaenget kontrakt i udlandet men saa efter generalforsamlingen aendrer mening. Efter at have indset at de ikke kan ekskludere mig opfinder de en ny sag vedr. misvedligeholdelse af en vandskade fra overboen. En bestyrelse er ikke indsat for at varetage egne interesser men foreningens og bor derfor ikke kore personlig hetz mod enkelte andelshavere. Hvordan kan en vandskade fra overboen blive underboens problem! Blot en tanke til bestyrelsesmedlemmer :smile7:
anja
Novice
Novice
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9/06/2004 17:47

Indlægaf Andels And » 14/06/2004 21:23

Hej Anja,

Ja, det var en ubehagelig sag især når man kender folk personlig. Bestyrelsen værner om andelsforening bedst ved at holde sig til generalforsamlings besluninger og vedtægter og ikke agere på en personlig plan ved at give unødvendige dispensationer. Dermed kan de få mere tid til at faktisk forbedre huset og undgå beskyldninger om magtmisbrug og favorisering!

Jeg mener det er hellere andelshavernes pligt at værne om sin egen andelsboligforeningen ved at komme til arbejdsweekender, være medlem af bestyrelsen, deltager i generalforsamlinger, respekterer husorden og vedtægterne, komme med idéer. En bestyrelse værner om andelshaverne ved at følge vedtægterne og reagere til henvendelser.

Det er mange indlæg i dette vidunderligt forum...nogle af dem bære vidne til at bestyrelser og formænd kan agere helt forkert og egenrådigt. Men mon ikke de fleste udfører et godt stykke frivillig arbejde.

Jeg kan ikke helt forstår hvad der sker hos jer. Men hvis en tidligere bestyrelse har givet dig mundtlig tilladelse (muligvis imod vedtægterne???) og du har rettet dit liv efter det så må bestyrelsen holde sit ord og hvis nødvendig indrømme fejlen og forklarer til foreningen.

Du antyder at bestyrelsen varetage sine egne interesse...hvordan? Har du en intern venteliste eller en eks-kæreste i bestyrelsen!!! :smile19:

Fra det du skriver er der ingen rimelig juridisk grund til at ekskludere dig. Har du mulighed for at holde møde med dem for at rense luften?
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst