Overgang fra leje- til andels-bolig

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Overgang fra leje- til andels-bolig

Indlægaf petrose » 11/10/2003 11:33

Hej
Jeg "nybegynder" omkring andelsboliger og egl. skriver jeg på vegne af min mor.
Hun bor i en ejd.dom som i løbet af 90'erne blev omdannet til andelsboliger, bortset fra hun ikke vill have omdannet sin lejlighed - det var jo frivilligt.

Så er det jeg vil spørge:
Kan hun overdrage sin lejerbolig (med samme vilkår) til sine (fraflyttede) børn når/hvis hun flytter på plejehjem ?

Kan hun evt. overdrage sin lejlighed til sine fraflyttede børn, hvis vilkårene for andelsbolig bliver gældende ?
Hvis ja, hvordan fastsættes andelsprisen idet der må påregnes en vis istandsættelse (en del mangler pga. manglende udvendig vedligeholdelse) ?
mvh.
petrose
petrose
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11/10/2003 11:25
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 14/10/2003 10:37

Hvis lejeren flytter på plejehjem kan lejemålet i visse tilfælde fortsættes af et husstandsmedlem. Reglerne om dette findes i lejelovens §§ 75 - § 77 a.

Overdragelse til andelsbolig afhænger af andelsboligforeningens vedtægter. Andelsboligforeningens bestyrelsen kan spørges om dette.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Vedligeholdelseskonto - Overgang fra Lejer til andelshaver.

Indlægaf Tobias Cornelius Hinse » 14/10/2003 13:15

Jeg er lejer i et eksisterende andelsforening (oprettet for ca. 3-4 år siden) og overvejer at købe lejligheden som andel. Bestyrelsen har her i oktobermåned vedtaget og fremlagt henvisning til lejere, at disse kan overtage lejligheden til et hvilket som helst tidspunkt. Jeg har igennem mine år opsparet en del penge på min vedligeholdelseskonto til forbedringsarbejde i lejemålet. Mit spørgsmål er nu, hvad sker der med disse penge? Er der regler og love gældende her?Desuden har jeg betalt depositum, svarende til 3 mrd. husleje, hvad sker der ligeledes med disse penge? For evt. svar - tak på forhånd !!!
Tobias Cornelius Hinse
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13/10/2003 14:00
Geografisk sted: Vesterbro KBH

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 14/10/2003 14:41

Depositum er dine penge som kan modregnes ved køb af andelen.

Der er ingen lovregler om hvem der skal have saldo på indvendig vedligeholdelseskonto. Ved stiftelse af foreningen er det normalt at saldoen modregnes i købesummen.
Ved senere køb må foreningen beslutte hvordan man vil forholde sig.
Alternativt kan du inden køb disponere over saldoen til indvendig maling m.v.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Tobias Cornelius Hinse » 14/10/2003 20:12

Først, stor tak for den hurtige tilbagemelding og svar af mit sprg. !!!!
Jeg har dog endnu 2 spørgsmål:
1) Skal regler vedr. saldo af indvendig vedligeholdelse implementeres i foreningens vedtægter, speciellt i afsnittet om de nye regler der blev vedtaget for eksisterende lejer der kan købe lejl. som andel ?? Eller er det noget foreningen kan beslutte "på stående fod" ???
2) Hvis jeg bruger saldoen på vedligeholdelseskontoen til afslibning af gulve, maling af vægge, m.v, vil andelsværdien stige? Jeg mener, nu skal andelen koste omkring 115.000 DKK. Efter vedligeholdelsen (for 15.000 DKK) sker der så en stigning af andelen med 15.000 DKK ??? Kan foreningen forlange en sådan prisstigning ?
Tobias Cornelius Hinse
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13/10/2003 14:00
Geografisk sted: Vesterbro KBH

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 14/10/2003 23:06

Det er sjældent at vedtægterne indeholder bestemmelse om hvem der skal modtage saldo på konto for indvendig vedligeholdelse. Foreningen bør som minimum benytte en fast praksis, og ikke skifte princip fra gang til gang.

Der kan blive tale om et pristillæg hvis foreningen plejer at give tillæg for god vedligeholdelsesstand. Du kan læse mere om vurdering på
http://www.ejendomsadministration.nu/vu ... lighed.htm
Senest rettet af Admin. Jens Arentoft 2/01/2005 23:28, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Mounir Benali » 21/11/2004 20:52

Er det muligt for enhver person at få en andelsboligforenings vedtægter ????
Mounir Benali
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17/11/2004 14:09

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 21/11/2004 21:48

Ifølge andelsboligloven skal nye andelshavere have vedtægterne udleveret.
Personer der ikke har noget med foreningen at gøre, kan ikke forlange vedtægterne udleveret. Mange foreninger har dog oprettet hjemmesider hvor vedtægterne kan ses.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Overgang fra leje- til andels-bolig

Indlægaf Gpk » 11/12/2016 19:29

Hej
Min kæreste og jeg har netop købt en andel, i den ejendom, hvor vi allerede var andelshavere. Den nye andel vi nu har købt, har været lejelejlighed frem til vores køb. Lejeren døde og lejelejligheden bliver i købet omdannet til andel.
Lejligheden er i ringest tænkelige forfatning, da lejer har drukket og røget uafbrudt de ca 40 år, hun har boet der og intet er blevet gjort eller vedligeholdt. Og her når vi frem til mit spørgsmål. Kan det passe, at den vedligeholdelseskonto, hun har betalt til alle disse år, men aldrig brugt af, bare går direkte ind i andelsforeningen og ikke til os, der køber lejligheden, hvor ALT skal hives ned og bygge op?
På forhånd tak for hjælpen.
Dbh
Pauline
Gpk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11/12/2016 19:15


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron