beregningsmetode for forbedringer

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

beregningsmetode for forbedringer

Indlægaf pauline » 10/06/2005 16:45

Jeg har undret mig over den meget firkantede måde andelelsboligforeninger beregner forbedringer på, og den måde man afskriver forbedringerne på.

Hvorfor tager man ikke hensyn til, om forbedringer er særligt godt vedligeholdt - i modsætning til hvis de er særlig dårligt vedligeholdt?

Eksempelvis kan et velholdt, supergodt og tidsløst køkken - som efter reglerne er afskrevet - repræsentere en værdi, som der ikke tages højde for.

Hvorfor kan særlig god indretning - feks god smag i form af materialevalg ikke repræsentere en værdi? Det gør det i mange andre sammenhænge, hvor der betales for design og lign.

Et nyt køkken eller badeværelse har samme afskrivning uanset om der er 1 eller 5 personer der anvender det, sålænge det ikker er dårlig vedligeholdt - Og uanset om indretningen / materialevalg er gjort af en proffessionel eller en amatør, så er det udgiften, der er afgørende for forbedringens pris.

Er det rimeligt? Hvorfor er reglerne så firkantede?
pauline
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16/02/2005 17:04

Indlægaf christian K » 13/06/2005 08:44

Reglerne er nødt til at være firkantede fordi hvem bestemmer hvad der er god smag i materialevalg og design? Dog har de fleste vedtægter da også en pausus hvor ekstraordinær god eller dårlig stand kan henholdsvis belønnes eller "straffes".
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Forbedringer.

Indlægaf jvg007 » 27/05/2010 15:25

Hejsa,
Jeg har lavet lidt forbedringer i min andel.
Har sat nyt køkken i og bruse kabine.
Jeg kan godt se herinde, at mine forbedringer afskrives hvert år, og nogle ting afskrives over 10 år og andre 30 år..
Men kan det passe at hvis jeg har forbedret for 60000, de reelt set forsvinder med 6000 hvert år. Det er godt nok meget at afskrive på slid hvis man bor alene.. Det der sad i min lejlighed, var jo med i standard prisen. Og det var absolut intet værd. (men det er jo bedre med køkken der er gammelt end intet køkken)
Kan det passe man afskriver ned til det intet er værd, dvs om 10 år, så er de hvidevarer jeg har installeret INTET værd, det er jo ikke et retvisende billede. Der burde være et minimun det kunne afskrives til..
- man får jo intet for at lave forbedringerne, så det er da vildt at ens investeringer i forbedringer skal afskrives til ingenting..
Håber på hjælp, og på forhåned tak.
jvg007
Novice
Novice
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 27/05/2010 14:51

Forbedringer.

Indlægaf jvg007 » 27/05/2010 15:26

Hejsa,
Jeg har lavet lidt forbedringer i min andel.
Har sat nyt køkken i og bruse kabine.
Jeg kan godt se herinde, at mine forbedringer afskrives hvert år, og nogle ting afskrives over 10 år og andre 30 år..
Men kan det passe at hvis jeg har forbedret for 60000, de reelt set forsvinder med 6000 hvert år. Det er godt nok meget at afskrive på slid hvis man bor alene.. Det der sad i min lejlighed, var jo med i standard prisen. Og det var absolut intet værd. (men det er jo bedre med køkken der er gammelt end intet køkken)
Kan det passe man afskriver ned til det intet er værd, dvs om 10 år, så er de hvidevarer jeg har installeret INTET værd, det er jo ikke et retvisende billede. Der burde være et minimun det kunne afskrives til..
- man får jo intet for at lave forbedringerne, så det er da vildt at ens investeringer i forbedringer skal afskrives til ingenting..
Håber på hjælp, og på forhånd tak.
jvg007
Novice
Novice
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 27/05/2010 14:51


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster