Er et slidt gulv en "mangel"?

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Er et slidt gulv en "mangel"?

Indlægaf HelleA » 12/07/2005 11:40

Jeg har netop solgt en andelslejlighed. Halvanden uge efter salget meddeler køber, at gulvene i lejligheden er så slidte og ridsede at de skal slibes og omlakeres. Køber mener at dette er "en mangel" og at det skal foregå på min regning. Det er jeg meget uenig i - men har jeg lovmæssig ret til at være det?

Jeg mener at en mangel, er noget der ikke umiddelbart kan ses ved almindelig besigtigelse eller som ikke oplyses? Enhver kan se at mine gulve var slidte - men prisen var jo også sat derefter?

De var ude at se lejligheden to gange inden de overtog den og nævnte intet om at de synes gulvene var slidte. Jeg synes derfor ikke at det er rimeligt, at de kommer efter mig med det krav nu!?

Med venlig hilsen Helle
HelleA
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12/07/2005 11:31

Indlægaf christian K » 12/07/2005 14:27

Manglende slibning og lakering er ikke en mangel, det er manglende vedligeholdelse og skal som du selv skriver afspejler sig i prisen hvis det er ekstraordinært dårligt. Hvordan er prisen på din lejlighed blevet fastsat? Har der været en vurderingsmand på?
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf HelleA » 13/07/2005 10:12

Hej igen, og tak for dit svar

Ja, der har været en valuar ude for at vurdere hele ejendommen. Han vurderede den (til alles store overraskelse) lavere end den oprindelige værdi, hvilket betyder at jeg i forvejen har solgt lejligheden til mindre, end jeg selv gav for den for et år siden og derfor selvfølgelig er ekstra træt af, at jeg kan risikere at skulle betale yderligere nu. Foreningen har tilbageholdt 25.000 kr af mit salgsbeløb (procedure) og det er af disse penge, de vil sætte gulvene i stand. Jeg har derfor svært ved at "nægte" at betale, da de jo har mine penge. Med venlig hilsen Helle
HelleA
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12/07/2005 11:31

Indlægaf christian K » 13/07/2005 10:20

Nu synes jeg du skal tage et kig i vedtægterne, fordi at hvis der har været vurderingsmand på, har jeg meget svært ved at se hvordan de kan komme og sige at gulvene er en mangel, det har vurderingsmanden jo taget hensyn til, men det kan jo være at der er en eller anden mærkelig paragraf i vedtægterne som giver dem lov til det, men jeg tvivler, plus husk at få alt på skrift fra nu af, de skal begrunde skriftligt hvorfor de mener at gulvene skal laves og det ikke er dækket af vurderingen.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf HelleA » 13/07/2005 10:26

Tak for dit hurtige svar! Jeg gør som du foreslår. Vores vedtægter er ABF's standardvedtægter, så der burde ikke være "mærkelige paragraffer" - men jeg nærlæser lige en ekstra gang. Du har også helt ret i at alt fra nu af skal foregå på skrift - i tilfælde af at jeg skal have fat i min advokat. Det er alligevel ca. 10.000 kroner, vi taler om - hvilket er mange penge, når man ingen har :smile23:
HelleA
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12/07/2005 11:31

Indlægaf cyberduck » 2/08/2005 16:22

Hej Helle.

Det lyder lidt mærkeligt det du er udsat for.
Hvis der er foretaget en konkret vurdering af din lejlighed inden udflytning (rapport) gælder den, og så skal køber skriftligt klage hvis denne er uenig med rapporten.
Hvis der ikke er udfærdiget en vurderingsrapport for din lejlighed er du lidt mere i knibe. Lige som Christian K vil jeg anbefale at du kikke i dine vedtægter, og måske også kontakter formanden.
Vi har haft flere af disse sager i min andelsboligforening, og nogle har formanden kunne klare, andre har en boligsagkyndig (jfr. vores vedtægter) afgjort.

Håber du finder ud af det.
/Anders
cyberduck
Novice
Novice
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25/06/2004 13:24
Geografisk sted: Bagsværd


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster