Uenig i vurderingsrapport / forbedringer

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Uenig i vurderingsrapport / forbedringer

Indlægaf chha » 19/07/2005 20:48

:smile13:
Jeg er ved at sælge min andel i Kbh. 86 m2 og har via bestyrelsen haft den sædvanlige vurderingsmand ude fra Ablo som har vurderet lejligheden, som jeg har haft i knap 3 år.

Oprindeligt 18.10.2002 betalte jeg til sælger 16.900 kr. for forbedringer.

Dags dato kan jeg få 23.500 i forbedringer. Til trods for at have lavet følgende:

1. Sat køkkenskabe op til værdi ca. 7000 kr. + arbejdsløn
2. nyt energibesparende toilet Ifö, værdi ca. 2300 kr. + arbejdsløn
3. Fuld spartlet vægge/loft i begge stuer, da især lofter var revnet kraftigt. Herefter påført filt og maling. Fuld spartlet loft ligeledes i soveværelset. Udgifter ca. 22.000 kr. Her blev hele lejligheden dog også malet i de resterende rum.
4. Nyt el - monteret lysdæmpere i alle rum. Udgifter ca. 3.000 kr.

Så i realiteten får jeg kun 6.500 kr. for de forbedringer jeg har lavet siden jeg flyttede ind, det syntes jeg på ingen måde er rimeligt. Det skal vil være fair for både køber og sælger.

Jeg har efterfølgende klaget over vurderingsrapporten overfor vurderingsmand og bestyrelsen. Vurderingsrmanden har gennemgået sine noter, som har skrev i de 10 min. han brugte på at vurder lejligheden, men ser ingen anledning til at andre i vurderingen.

Bestyrelsen, kunne ikke lige give mig et råd til hvad jeg skulle gøre eller hvor jeg skal klage henne? Kan i hjælpe mig, jeg foreslog at vi fik en ny vurderingsmand ud, men jeg ved ikke lige hvad praksis er i det her tilfælde.

Håber I kan hjælpe mig.

Mvh
Christian Hansen
chha
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19/07/2005 20:22

Indlægaf christian K » 20/07/2005 09:17

De fleste vedtægter beskriver hvad man skal gøre når man er uenig med vurderingsrapporten, så kig i dem.
Derudover kan du ikke bare regne værdien af forbedringerne sådan ud, sådan nogle bliver afskrevet over en årrække, og nu skriver du hellere ikke hvad de gamle forbedringer var, og om de nye var nogenlunde de samme. Derudover er der hellere ikke sikkert at toilettet og lofter bliver regnet som forbedringer, men som vedligeholdelse. Og til sidst, elarbejdet er det udført at en profesionel? Hvis ikke er det jo ikke en forbedring men en ulovlig installation som skal rettes op!
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf cyberduck » 2/08/2005 16:17

Hej Christian.

Jeg er enig med Christian K, du skal se hvad der står i vedtægterne. I vores står der at man som andelshaver kan få en uvildig vurderingsmand ud, som dog skal forhånds godkendes af bestyrelsen, sælger og køber. Dennes rapport vil så gælde, hvis man er utilfreds med denne også, kan sagen prøves retslig i et bolignævn.

I min andelsboligforening tæller:
- Spartling
- Flit/glasvæv/tapet
- Maling
- Slibning af gulve
m.m. ikke som forbedringer, men som alm. vedligeholdelse. Hvis det var meget slem ved indflytning burde du jo have fået afslag den gang.

En anden lille ting: 10 min. til at vurdere en lejlighed syntes IKKE at være tilfredsstillende. Jeg sidder i bestyrelsen, og jeg ville ikke acceptere en rapport lavet på 10 min for 86 m2. Når vi får vurderet vores lejligheder tager det normalt mellem 30 og 60 minutter.

/CD
cyberduck
Novice
Novice
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25/06/2004 13:24
Geografisk sted: Bagsværd


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster