Side 1 af 1

Fradrag

Indlæg: 31/10/2005 14:19
af denTrætte
Hej alle,

Jeg skal sælge min andelslejlighed. Valuaren har i vurderingsrapporten fradrag for i alt 14.000 kr. Et eksempel er et manglende dørhåndtag, ligesom der er 3 - 4 andre punkter der er meget konkrete, men som udgør en meget lille del af det samlede beløb. De andre beløb - og store beløb - er fradrag som er samlet af forskellige, lad mig kalde det tilstande. Lejlighedens vedligeholdelsstand er noteret som mindre god.
Jeg ringede til valuaren for at få en afklaring af hvordan han var nået frem til de beløb, der var samlet af forskellige punkter, men blev afvist med en trussel om at hvis de skulle deles ud ville beløbene blive meget større! Kan han overhovedet tillade sig at lave beløbene om, hvis jeg instisterer? Er det normalt at man ikke præcist kan se hvad der fradrages for? Jeg har jo så mulighed for at lave noget af det inden fraflytning og derved ikke miste så mange penge, men aner jo ikke hvordan jeg skal prioritere for at få mest muligt ud af min indsats, hvis jeg laver en del af det... Og hvordan skal bestyrelsen så til den tid vurdere, hvor meget det jeg har lavet er værd eller rettere hvor meget mindre der skal fradrages?
Har jeg ikke krav på præcist at få at vide hvor meget der fradrages for hvad, som i eksemplet med dørhåndtaget?
Hvordan prissættes fradragene? Er det materialeudgiften - det er det helt sikkert ikke i dette tilfælde!, som om en håndværker skulle lave det - eller er det subjektivt? (Jeg har kigget i mine papirer og kan ikke finde noget om det)
Jeg har nogle forbedringer som er 6 - 7 år gamle, men lige så godt kunne være halvt så gamle, fordi jeg har passet på tingene - det får jeg intet for, med den begrundelse at det er afskrevet.
Hvis man kan vurdere at et beløb bør fradrages - subjektivt - bør man da også kunne vurdere at noget stadig har værdi. Jeg ved godt at reglerne for afskrivning er firkantede, men netop fordi det er svært eller nærmest umuligt at undgå at fradragene er subjektive må man da også kunne forlange at der bliver taget hensyn, når noget er mindre slidt end det "burde" være....
Min lejlighed er i grundlæggende meget god stand men trænger bestemt til nyt tapet og maling mv. Men der er ingen deciderede skader - nærmest tværtimod. Og det er en lille lejlighed.
Det blev måske lidt rodet og der er en del spørgsmål, men håber at det alligevel er til at gennemskue og at nogen kan svare på noget... - og som jeg har skrevet - jeg har kigget i papirerne;-)

Med venlig hilsen
denTrætte

Indlæg: 3/11/2005 10:45
af christian K
Jeg tror ikke at valuaren mente at hvis du insisterede på at få det udspecificeret at han så ville straffe dig med at hæve beløbene, jeg tror mere at han mener at han så var tvunget til at tage mere med. Det er ganske normalt at man ikke går i detajlen med sådan en rapport.
Det er hellere ikke meningen at man efter rapporten skal gå og reparere på de forskellige fejl, for så skal han jo ud og vurdere en gang til og hvem skal betale for det?
Men hvis du ikke er tilfreds med vurderingsrapporten så kig i jeres vedtægter for hvordan du så skal agere.

Indlæg: 5/11/2005 14:27
af denTrætte
Hej igen! Tak for svar...
Måske har jeg udtrykt mig uklart - men de store fradrag er samlet af forskellige punkter, som ER nævnt i vurderingsrapporten - blot er der ingen beløb ud for de enkelte punkter.
Jeg beskrev blot, hvad valuaren sagde til mig, da jeg ringede, og han sagde helt sikkert at han ville hæve beløbene, ("som hvis det skulle laves af en håndværker", var ca. ordene), hvis de skulle deles ud under de forskellige punkter - lige nu tror jeg det er en mærkelig blanding, der nærmer sig håndværkerpriser.... Og jeg forstår ikke at man kan sige sådan, når der i rapporten er bedste skøn og overbevisningklausul.
Det er måske normalt at folk ikke selv udbedrer sådanne ting - ikke desto mindre er det normalt at man har mulighed for det, hvilket også står i vurderingsrapporten "i det omfang sælger selv udbedrer, bortfalder ovenstående fradrag" - og det er lige præcis min pointe! I min forening er det bestyrelsen der efterfølgende "chekker" lejligheden, og hvordan har de en chance for at vurdere hvor meget evt. udbedringer mindsker fradraget?
Hvis det er normal procedure at man ikke går i detaljen med en sådan rapport - altså med de beløb der fradrages - bør det sandelig laves om.... særligt, når forbedringerne i de fleste foreninger udregnes meget firkantet..

Venlig hilsen
den trættere

Indlæg: 5/11/2005 23:26
af christian K
Så han har altså vurderet fradragene ud fra hvad en gør det selv mand kan gøre det for. Det mener jeg du skal være glad for. Jeg er dog enig i din pointe med at bestyrelsen ingen chance har for at kontrollere hvad der er lavet og hvor meget det så mindsker fradraget, men så er det jo vurderingsmanden der skal på banen igen, og så er det jo dobbelt honorar :-(
Når jeg skrev at man ikke går i detaljen normalt, så mener jeg at man ikke skriver at der er en ridse i gulvet der og der og der, men skriver at gulvet er ridset og det vil koste cirka et eller andet at få det udbedret.

Indlæg: 7/11/2005 12:23
af denTrætte
Tak igen for svar!
Jeg troede ikke at jeg udtrykte mig så uklart - og jeg når vist desværre ikke videre ad denne vej, men vil godt lige gentage:
"Hvordan prissættes fradragene? Er det materialeudgiften - det er det helt sikkert ikke i dette tilfælde!, som om en håndværker skulle lave det - eller er det subjektivt? (Jeg har kigget i mine papirer og kan ikke finde noget om det)" - skrev jeg i det første indlæg. Og i det andet "lige nu tror jeg det er en mærkelig blanding, der nærmer sig håndværkerpriser.... Og jeg forstår ikke at man kan sige sådan, når der i rapporten er bedste skøn og overbevisningklausul." - i det sidste henviser jeg til at valuaren har sagt at prisen stiger såfremt han deler det op...
Jeg ville dog ønske at nogen kunne fortælle mig om der er nogen retningslinier et eller andet sted for disse fradrag, om man ikke har krav på en udspecificering - ikke for enkelte ridser eller lign.- naturligvis, men for f.eks. gulvet i et rum - ikke gulvene i hele lejligheden under et - osv.

Er der ikke nogen der ved noget?

Indlæg: 7/11/2005 18:08
af kandidat
Det er både materiale udgiften og en lønning. Men dette lønning er jo ikke lige så meget som det en håndværker får. F.eks 350,-. Men den skal ligge omkring det håndværkeren får udbetalt pr. time altså omkring 150 til 160,-. Hvor mange timer det så bliver vurderet til er så meget subjektivt, men det skal ikke overstige det antal timer en håndværker ville have brugt på arbejdet.

Du kan læse mere om det i ABF håndbogen, denne kan sikkert lånes på biblioteket eller hos din bestyrelse hvis i er medlem af ABF.