Fejl og mangler

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Fejl og mangler

Indlægaf Fortvivlet » 17/12/2005 17:07

Jeg har netop købt og overtaget en andelslejlighed.
Der er inden overtagelse udført vurdering af en "vurderingsmand", samt udført VVS-rapport og EL-rapport.
Ifølge vedtægterne bringes de i rapporterne annævnte mangler i orden ved købers foranstaltning og for sælgers regning - hvilket pt. er igang.

Men udover de ting der er anført i rapporterne, så har jeg ved overtagelse fundet revner i fuger i badeværelse og som følge heraf fliser der ikke længere sidder ordentligt fast. Dette har jeg skrevet til administrator inden de 5 dage, som ifølge kontrakten er rettiddigt. Administrator sender mig nu tilbage til sælger og vurderingsmanden...

Nu er problemet så, hvilke rettigheder jeg har mht. udbedring af disse fejl og mangler? Jeg har haft en murer ude og kigge på det og han mener, at en udbedring, hvor man bare reparerer fugerne, kun er en midlertidig løsning, da fliserne allerede er løse. Samtidig mener han, at det kun er et spørgsmål om tid, før der vil ske gennemsivning til underboen, så han anbefaler, at jeg med det samme får udbedret skaderne... Men har jeg mon krav på, at sælger skal betale for nedrivning af fliserne, samt opsætning af nye eller kun en udbedring af fugerne?
Vurderingsmanden kommer igen og laver endnu en vurdering, men det kunne være super rart at vide lidt om mine rettigheder inden da. Der står godt nok i min kontrakt, at man overtager i den stand lejligheden er beset, men at sælger skal sørge for at lejlighedens installationer er i funktionsdygtig stand - så revner i fuger må vel stadig være en fejl/mangel, som sælger bør udbedre eller ???.

Jeg er noget fortvivlet, da jeg ikke lige havde regnet med en udskrivning på "nyt badeværelse", efter som rapporterne ikke havde nogle anmærkninger hertil....

Håber der er nogen i dette forum, der kan hjælpe mig lidt på vej! Har lidt svært ved at gennemskue lovgivningen...

Mvh. Den fortvivlede
Fortvivlet
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17/12/2005 16:45

Indlægaf HansL » 27/12/2005 00:07

Det er ikke gyldigt at aftale, at køber overtager lejligheden som beset (og fraskriver sig reklamationsret). Hvis køber overtager fejl og mangler, har køber selvfølgelig ret til at kræve nedslag i prisen, og hvis det kan godtgøres at manglerne var der ved overtagelsen, skal sælger hæfte for udbedringen. Ellers ville der være tale om salg til overpris, hvilket ikke er tilladt.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf anje02ad » 11/02/2006 20:09

HansL skrev:Det er ikke gyldigt at aftale, at køber overtager lejligheden som beset (og fraskriver sig reklamationsret). Hvis køber overtager fejl og mangler, har køber selvfølgelig ret til at kræve nedslag i prisen, og hvis det kan godtgøres at manglerne var der ved overtagelsen, skal sælger hæfte for udbedringen. Ellers ville der være tale om salg til overpris, hvilket ikke er tilladt.

Hej er du sød at skrive hvor det står, jeg står overfor at kunne få brug for den form for dokumentation.
anje02ad
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27/08/2005 19:48
Geografisk sted: 2800

Indlægaf pm » 13/02/2006 09:21

Interessant spørgsmål som har været oppe at vende flere gange - jeg har et tillægsspørgsmål - hvad er sælgers muligheder for at hæve handelen? (eller på forhånd indføje en passus med mulighed herfor) - man kunne godt forestille sig en situation hvor der nærmest skulle laves et nyt badeværelse - her ville det være en god mulighed for sælger at hæve handelen og selv udbedre skaderne, fremfor bare at skulle betale en regning uden at have nogen indflydelse på valg af håndværker, tilsyn med arbejdet osv. - har zuma evt en kommentar...?

bedste hilsner

PM
pm
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 199
Tilmeldt: 17/03/2005 18:07
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 13/02/2006 09:27

Nu hvor PM bringer mig på banen, er jeg vel nødsaget til at svare :smile19:

Jeg mener ikke handlen - fra sælgers side - kan hæves. Dette begrunder jeg med den praksis, som i disse tider er ved at blive opbygget omkring salget af kolonihaver (!), hvor mange købere pludselig lægger sag an vedrørende overpris på husene. Som modtræk har mange af sælgerne sagt, hvis ikke du kan acceptere handlen, så lader vi den gå tilbage, og dette er ikke - indtil videre - blevet accepteret.

I øvrigt mener jeg også det er et rigtigt synspunkt, den anden vurdering vil give en ganske urimelig retsstilling, idet sælger fra tid til anden kunne lade handlen gå tilbage. Dette vil give helt uoverskuelige konsekvenser.

:smile22:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf sam » 13/02/2006 10:16

Jeg ville mene at udbedring af revner i fugerne kunne være noget der skulle udbedres af sælger (på sælgers regning). Til gengæld vil jeg mene, at bliver det pålagt sælger at udskifte fliser etc, så må det være en forbedring. Sælger vil ikke kunne pålægges at betale for en sådan, uden at han også kan kræve værdien heraf som en del af salgssummen.
Jeg ville få fuget, og så indstille mig på at spare sammen til et nyt badeværelse ;-)
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron