Skal forbedringer medregnes i salgsværdien?

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Skal forbedringer medregnes i salgsværdien?

Indlægaf brandur » 2/12/2003 00:42

Vi er en gruppe mennesker, som påtænker at lave en adelsboligforening, og er så småt begyndt med vedtægter og den slags ting. Det er meget spændende! I forbindelse med forbedringer er foreningens holdning, at de ikke skal kunne bruges til at pumpe værdien af andelen op med, idet vores 'ideologi' er at vores andele også skal være betalelige for næste generation. Spørgsmålet er så, om en andelshaver kan forbedre sit køkken for 200.000 og så opskrive sin andel med det beløb?

Det skal lige siges, at vi selv skal bygge vores huse (andele) og selv vedligeholde dem, og andelsværdien er fastsat efter kvadratmeter gulvareal. Det tænkte eksempel er så at en 'ond' andelshaver bygger et stort, men billigt hus af dårlige materialer, og så 'forbedrer' det til et mere attraktivt hus. Så får han den fulde kvm pris for andelen, plus de forbedringer, som han efterfølgende har betalt for, og det vil vi undgå!
Mvh

Brandur
brandur
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2/12/2003 00:24
Geografisk sted: Vedbæk

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/12/2003 01:15

Reglerne om prisfastsættelse findes i § 5 i andelsboligloven
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2001/0065229.htm

§ 5, stk. 9. Værdien af forbedringer i lejligheden ansættes til anskaffelsesprisen med fradrag af eventuel værdiforringelse på grund af alder eller slitage.

Det normale er derfor at forbedring af køkkenet giver en merværdi som kan kræves betalt af køber. Det er lovligt at lade vedtægterne fastsætte en lavere pris end den maksimalpris som loven tillader.

Ved salg af andele i en nyopført andelsboligforening, betales som regel kun for andelen i foreningens formue.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf brandur » 2/12/2003 11:44

Tak for det hurtige svar :-) Skal jeg forstå det således, at vi i vedtægterne kan skrive, at forbedringer af andelen kun medfører en forhøjelse af andelsværdien på f.eks. halvdelen af forbedringens anskaffelsespris, eller måske endda, at forbedringer slet ikke forhøjer andelens værdi? Jeg går ud fra at der er tale om nettoforhøjelser, altså hvis jeg river et køkken ned for at bygge et bedre, så skal værdien af det gamle køkken trækkes fra værdien af det nye. Hvis vi nu i tænkt eksempel antager, at det gamle køkken var 20.000 værd, og jeg nu udskifter det med til 100.000, så er det en forbedring på 80.000, (som også mister værdi efterhånden som årene går og det slides ned osv.) Kan vi have vedtægter som siger at forbedringer kun tæller halvt, dvs at i eksemplet med køkkenet får jeg kun tilskrevet 40.000?
Mvh

Brandur
brandur
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2/12/2003 00:24
Geografisk sted: Vedbæk

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/12/2003 17:12

Hvis husene har samme kvalitet kan værdien fordeles efter areal, men hvis husene ikke har samme kvalitet kan I vælge at tillægge f.eks. køkken som forbedringstillæg hos alle.

vi i vedtægterne kan skrive, at forbedringer af andelen kun medfører en forhøjelse af andelsværdien på f.eks. halvdelen af forbedringens anskaffelsespris, eller måske endda, at forbedringer slet ikke forhøjer andelens værdi?
Ja

hvis jeg river et køkken ned for at bygge et bedre, så skal værdien af det gamle køkken trækkes fra værdien af det nye

Ja, køber skal kunne se de pågældende forbedringer og nettoforbedringen bliver på 80.000 kr.

Kan vi have vedtægter som siger at forbedringer kun tæller halvt, dvs at i eksemplet med køkkenet får jeg kun tilskrevet 40.000?

Ja, det beslutter I ved foreningens stiftelse.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron