Pris for forbedringer

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Pris for forbedringer

Indlægaf nancy_dk » 28/12/2003 17:30

Jeg har været så heldig at få fat i en andelsbolig, og det er bare dejligt. Jeg har læst alle spørgsmål og svar herinde, ligesom for at danne mig et indtryk om hvad jeg skal have på det rene inden jeg skriver under.

Det er en andelsbolig som er stiftet for omkring 2 år siden, hvor det tidligere var lejeboliger. Andelsværdien er ikke særlig høj under 100.000, men forbedringerne ligger på 230.000 kr.
Der er blevet lavet nyt køkken, nyt badeværelse, ny faldstamme i badeværelset, nye stikkontakter, rigtig pænt flise gulv i bad, entre og køkken.
Jeg har ikke fået værdi-rapporten endnu, men mit spørgsmål er så:
Hvordan kan man være sikker på at værdien af forbedringer er rigtige, jeg mener at 2 forskellige personer ville måske vurderer den vidt forskelligt.
Nu ved jeg heller ikke rigtigt hvad et nyt køkken og badeværelse kan koste i en bolig på 52 kvm, men kan det godt koste 100.000 for henholdsvis et køkken og badeværelse, selvom de ikke er store???
Hvor meget vil badeværelset og køkkenet blive afrevet med, og over hvor mange år???.
Jeg vil jo helst ikke bo i lejligheden i et antal år, og efter 10 år for jeg ikke noget for forbedringerne, når jeg sælger den.

Hilsen
THJ


THJ
nancy_dk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28/12/2003 16:33

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 28/12/2003 22:49

Når du har modtaget vurderingsrapporten skal du kunne se de omtalte forbedringer i lejligheden. Afskrivningsperioden for køkken og bad er 20-30 år.
Hvis du ikke selv kan vurdere om prisfastsættelsen er for høj, kan du søge hjælp hos. f.eks. en håndværker eller arkitekt.

Du kan læse om vurdering på
http://www.ejdadm-ja.dk/vurdering_andelslejlighed.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf wiktoria » 27/07/2004 09:45

MIn kæreste og jeg har lige fået en andelslejlighed. Vi har modtaget papirerne for to dage siden og skal overtage lejligheden om 5 dage, hvilket jo ikke er meget tid at handle i.

Vores problem ligger i, at vi er raget uklar med manden, som har lavet vurderingsrapporten. Vi har snakket med ham to gange, og føler ikke at vi har et godt samarbejde med ham.

De forbedringer der er lavet i lejligheden er vurderet til 35.000 kr. Vi har været henne og se lejligheden og synes, at forbedringerne er sat meget højt. F.eks. skal vi give 800 kr for et gulvtæppe i stuen, hvis oprindelige pris er 1000 kr og købt i 2003. Grunden til at vi skal betale for tæppet er fordi det sidder limet fast til gulvet, og derfor anses som en forbedring. Vi har dog erfaret at gulvtæppet ikke er sat fast til gulvet. Der er heller ikke sat lister på gulvtæppet, så det flosser meget i kanterne. Derudover er gulvet med pletter og huller og nogle af kanterne har delt sig i to stykker. Inden under er gulvet i forfærdelig stand. Træet har flere nuancer, som spænder fra mørk til hel lys farve. Desuden er gulvet fyldt med malling.
Der er ikke skrevet nogle mangler på i lejligheden.


Vi har aftalt med formanden, at vi ringer til vurderingsmanden og beder ham om at komme ud igen og genvurderer lejligheden f.eks. gulvet. Derudover har han skrevet flere ting på vurderingsrapporten, som hører ind under løsører, hvilket han har indrømmet.

Vores problem består af, at han er sur over, at han skal ud og kigge på lejligheden igen. Han udtaler, at vi åbenbart ikke har råd til lejligheden og at vi ikke burde købe den, da vi hænger os i småører - f.eks. de ting som burde være løsører, men som han har skrevet som forbedringer. Han sagde at han føler sig også truet af, at vi ikke synes at vurderingsrapporten er lavet så godt som muligt f.eks. er der andre ting, som han har skrevet i rapporten eksisterer, som faktisk mangler. Derudover føler han sig presset tidsmæssigt, da vi skal overtage lejligheden om 5 dage, og siger at når han tager ud og kigger på den, så bliver det et hurtigt kig, og at det må vi stille os tilfreds med.

Vi er godt klar over, at vi har 14 dage til at oplyse fejl og mangler, men har fået at vide fra formanden, at vi ikke skal skrive under, inden vurderingsmanden har vurderet gulvet. Vurderingsmanden mener derimod det modsatte - at vi skal skrive under, og så kan vi oplyse og fejl og mangler bagefter.

Det er første gang vi køber en andel, og vi kan ikke helt finde ud af, om det bare er os, som er for kritiske, men på den anden side, så betaler vi halvdelen af honoraet for vurderingen, og mener derfor at vi har krav på at få en ordentlig vurdering. Vi er meget rystet over, at han ligefrem udtaler sig om vores økonomi - det burde absolut ikke være noget han blander sig i.


Vores spørgsmål lyder på, om der er lovmæssig krav på, at få en anden vurderingsmand eller en ny vurdering?

Hvis det ikke er et lovmæssigt krav, kan vi så selv hyrer en anden vurderingsmand, og kan hans vurdering så blive gældende?

Vurderingsmanden har kun lavet vurderingsrapporten over de ting, som sælger oplyser, der er lavet af forbedringer. Burde rapporten ikke også dækker over selve lejlighedens stand f.eks. vindueskarme, døre m.m. ?


På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Wiktoria
wiktoria
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27/02/2004 23:11

Indlægaf wiktoria » 27/07/2004 09:54

HOV!
Jeg kom vist til at ligge mit indlæg forkert ind. Beklager
wiktoria
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27/02/2004 23:11

Re: Pris for forbedringer

Indlægaf mni » 8/10/2004 12:34

Hej Nancy

Hvad blev udfaldet af din sag? Jeg er nemlig i samme situation, hvor jeg er ved at overtage en andel til 437000, hvoraf de 277000 i forbedringer.
Jeg er nemlig også bange for at de 277000 bliver afskrevet hurtigt.

Mvh, MNI

[quote="nancy_dk"]Jeg har været så heldig at få fat i en andelsbolig, og det er bare dejligt. Jeg har læst alle spørgsmål og svar herinde, ligesom for at danne mig et indtryk om hvad jeg skal have på det rene inden jeg skriver under.

Det er en andelsbolig som er stiftet for omkring 2 år siden, hvor det tidligere var lejeboliger. Andelsværdien er ikke særlig høj under 100.000, men forbedringerne ligger på 230.000 kr.
Der er blevet lavet nyt køkken, nyt badeværelse, ny faldstamme i badeværelset, nye stikkontakter, rigtig pænt flise gulv i bad, entre og køkken.
Jeg har ikke fået værdi-rapporten endnu, men mit spørgsmål er så:
Hvordan kan man være sikker på at værdien af forbedringer er rigtige, jeg mener at 2 forskellige personer ville måske vurderer den vidt forskelligt.
Nu ved jeg heller ikke rigtigt hvad et nyt køkken og badeværelse kan koste i en bolig på 52 kvm, men kan det godt koste 100.000 for henholdsvis et køkken og badeværelse, selvom de ikke er store???
Hvor meget vil badeværelset og køkkenet blive afrevet med, og over hvor mange år???.
Jeg vil jo helst ikke bo i lejligheden i et antal år, og efter 10 år for jeg ikke noget for forbedringerne, når jeg sælger den.

Hilsen
THJ


THJ[/quote]
mni
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8/10/2004 12:03


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron