badeværelse lovligt renoveret ? samt vurderingstidspunkt

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

badeværelse lovligt renoveret ? samt vurderingstidspunkt

Indlægaf JL » 8/07/2006 08:28

I den andelsbolig jeg har overtaget er der et renoveret badeværelse. Jeg har betalt en hel del penge ekstra for denne forbedring, hvilket er i orden hvis jeg kunne føle mig overbevist om at det er lovligt renoveret. Problemet er at badeværelsegulvet er hævet ca 2 cm over tilstødende entregulv og der næsten ikke er noget fald mod afløb. Jeg har af byggesagkyndig fået at vide at der skal være 3 cm hældning fra dør til afløb. Bestyrelsen siger det er opført af fagfolk, og jeg må gå ud fra at de således har godkendt det, men er det korrekt? Det er i grunden OK, hvis bare ikke jeg risikerer hvis jeg skal sælge igen at det bliver væltet over på mig.
Der er desuden en elektrisk termostat som sidder ca 10 cm over gulvhøjde, er det efter reglerne?

Endelig et mere generelt spørgsmål. Er det korrekt at benytte en valuarvurdering af lejligheden som er foretaget på en andel som på det tidspunkt var meget lille, men få måneder efter - da jeg købte - var andelsværdien i mellemtiden sat op med ca 500 % . Med andre ord, har andelsværdien inflydelse på valuarvurderingen vedrørende vedligehold?
JL
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20/06/2006 22:16

Indlægaf JN » 9/07/2006 09:36

Jeg ved ikke vedr. badeværelset, men du kan jo prøve at få det skriftlig fra bestyrelsen at det er lovligt.

Vedr. valuarvurderingen. Nej, valuarvurderingen og vedligehold i den enkelte lejlighed hænger ikke umiddelbart sammen. Selvfølgelig foretager valuaren en besigtigelse af en lejlighed eller flere for at danne sig et indtryk af ejendommen, men der er ikke en direkte beregningsmæssig sammenhæng.

Andelsboligprisen er stykket sammen af:
1. Valuarvurdering af ejendom
2. Den enkelte lejligheds vedligeholdelsesmæssige stand.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf JL » 10/07/2006 07:10

Hej JN
Tak for svar. Hvad angår badeværelse så tror jeg at jeg, hvis jeg sad i bestyrelsen ville gøre som de har gjort - nemlig henvise til at det er udført af professionelle.
Vedr vedligeholdelsen, så er jeg normalt ikke sart, men når man har taget fodpaneler af i forbindelse med en gulvafslibning ( som jeg har betalt ekstra for) og ikke sat nye op, formentlig fordi det er ret besværligt da underlaget er delvis løst puds så syntes jeg ikke at man kunne kalde det "alm god vedligeholdelse" i vurderingsrapporten. Jeg blev tilbudt at købe nogle fodpaneler som var anskaffet - men altså ikke sat op - som løsøre! Men OK, jeg tager dit svar til efterretning, det er trods alt "bagateller" ved siden af et evt forkert opført badeværelse.
v.h. JL
JL
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20/06/2006 22:16


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster