HASTER - Krav om dokumentation? - HASTER

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

HASTER - Krav om dokumentation? - HASTER

Indlægaf Neato » 5/08/2006 10:11

Jeg står og skal til at sælge min andelslejlighed og i den forbindelse har jeg fået fortaget mig nogle forbedringer. Den største post er et nyt badeværelse. Bestyrelsen havde bedt mig dokumentation for forbedringer i lejligheden, hvilket jeg har gjort i form af en faktura jeg havde fået fra firmaet som stod for det. Jeg er så blevet kontaktet af firmaet, om at bestyrelsen yderligere har bedt om en byggetilladelse fra firmaet. De har så svaret tilbage at, fordi det er en renovering af badeværelse kræves der ikke en byggetilladelse, samt sendt tilbudet på det udførte arbejde. Nu har jeg fået et brev fra bestyrelsen om mere dokumentation iform af:

• Kopi af beskrivelsen (tilbud) af arbejdets omfang
• Kopi af diverse fakturaer for de udførte arbejder
• Dokumentation for, Bygningsreglementes regler og foreskrifter er overholdt
• Dokumentation for, at arbejdet er udført i overensstemmelse med bestemmelserne i "Norm" for afløbsinstallation (DS 432)
• Dokumentation for indhentet tilladelse og godkendelse af vandinstallation hos Københavns Energi

Hvor pokker skal jeg vide sådan noget fra? :smile23: Det jeg kan sige er at jeg inden projektes start har fået en udtalelse fra Bygningsinspektoratet, som siger og som jeg har fået på skrift.

Citat:
"Det omhandlede arbejde, som er beskrevet, er ikke væsentlig en ændring i henhold til byggeloven, at der kræves en tilladelse fra Bygningsinspektoratet"

Det har jeg vist til formanden for bestyrelsen, som har fuldt op på det og som efterfølgene har godkendt projektet, som jeg har fået på skrift.

Tror I at det vil afslutte sagen, hvis jeg gav dem de oplysninger?

Så jeg forstår ikke hvorfor de skal have mere dokumentation. Jeg ligger ikke inde med de oplysninger. Det er kun noget som firmaet burde kende til eller hva'? Kan de opkræve de oplysninger fra firma?

Iøvrigt fik jeg brevet fra bestyrelsen fredag d. 4/8 og de vil allerede have svar d. 7/8. Er det ikke liige lovligt tidligt i forhold til hvornår jeg fik brevet?

Jeg vil blive meget glad, hvis I havde mulighed for hjælpe mig ganske hurtigt med nogle svar.

Vh Neato
Neato
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19/04/2005 18:57

Indlægaf 4ndelshaveren » 5/08/2006 10:36

Ja, det er rigeligt med det brev som dokumentation, idet de øvrige krav om dokumentation kun er relevante i tilfælde af at byggeprojektet var en væsentlig ændring i henhold til Byggeloven. Det er klart du ikke har disse, når projektet er godkendt... :smile19:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Neato » 5/08/2006 11:19

4ndelshaveren skrev:Ja, det er rigeligt med det brev som dokumentation, idet de øvrige krav om dokumentation kun er relevante i tilfælde af at byggeprojektet var en væsentlig ændring i henhold til Byggeloven. Det er klart du ikke har disse, når projektet er godkendt... :smile19:


Nu har der igennem den tid jeg har boet her været en lille "krig" imellem mig og bestyrelsen. Så jeg kan godt frygte at de er stædig og at de helt klart vil forlange det. Hvad gør man så?

Jeg vil lige nævne at det firma som har stået for entreprisen er et familiemedlem, som i det daglige arbejder med denne slags form for arbejde. At jeg har valgt en entreprenør til at stå for entreprisen er netop grundlaget for at arbejdet bliver udført korrekt. At det er et familemedlem føler jeg kun kan være et ekstra plus, da jeg så ved at det bliver udført ordenligt.
Neato
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19/04/2005 18:57

Indlægaf CHB » 5/08/2006 12:12

Til Neato

Jeg foreslår, at du kontakter en bygningsinspektør, som er vant til at have med andelsboligforeninger at gøre. Du kan bede ham om at vurdere lovligheden af dine forbedringer. Således får du en objektiv dokumentation for, at alt er i orden, og din bestyrelse bliver nødt til at acceptere det. Det koster måske lidt penge, men vil formentlig spare dig for mange bekymringer nu og i fremtiden,

Med venlig hilsen

Christian
CHB
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27/04/2006 10:44

Indlægaf Neato » 5/08/2006 14:55

CHB skrev:Jeg foreslår, at du kontakter en bygningsinspektør, som er vant til at have med andelsboligforeninger at gøre. Du kan bede ham om at vurdere lovligheden af dine forbedringer. Således får du en objektiv dokumentation for, at alt er i orden, og din bestyrelse bliver nødt til at acceptere det. Det koster måske lidt penge, men vil formentlig spare dig for mange bekymringer nu og i fremtiden,


Hvor finder man sådan een?

Jeg synes bare at det er underligt at de sætter sig så meget på hælene, idet de selv har godkendt projektet.
Neato
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19/04/2005 18:57

Indlægaf CHB » 5/08/2006 15:34

Kig på nettet, søg Bygningsingeniør. Hvis du ikke kan finde en, kan du sende mig en privat besked herinde, så skal jeg nok henvise dig til to.
CHB
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 27/04/2006 10:44

Indlægaf Neato » 5/08/2006 18:39

At jeg får et brev fra bestyrelsen fredag, hvor de gerne have dokumentation for det ene og det andet og så have svar allerede mandag. Er det ikke lige hurtigt nok? Hvordan skulle jeg have en mulighed for det?
Neato
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19/04/2005 18:57

Indlægaf Sukkerfar » 7/08/2006 10:14

Neato skrev:At jeg får et brev fra bestyrelsen fredag, hvor de gerne have dokumentation for det ene og det andet og så have svar allerede mandag. Er det ikke lige hurtigt nok? Hvordan skulle jeg have en mulighed for det?


Har du heller ikke. Du skal nok bede om nogle flere dage. Den korte tid er jo helt urimeligt
Sukkerfar
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17/07/2006 18:36
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf zuma » 7/08/2006 11:16

Hvis bestyrelsen allerede har godkendt arbejdet, kan de ikke komme bagefter og kræve dokumentation, idet man skulle mene, at en bonus pater bestyrelse ikke godkender arbejder, med mindre man har undersøgt sagen til bunds og dermed set dokumentation.

Mine 5 minutter.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Neato » 8/08/2006 00:36

Men hvad gør jeg hvis bestyrelsen ikke vil acceptere forbedringerne? Har jeg nogle §§ jeg kan bruge?
Neato
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19/04/2005 18:57

Indlægaf zuma » 8/08/2006 13:08

Du kan formentlig henvise til vedtægterne, hvis de skriver, at bestyrelsen skal godkende arbejde i lejligheden, ellers er det de almindelige aftaleretlige principper, såsom en aftale er bindende for sagens parter og deslige.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron