Ekstraordinær genopretning?

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Ekstraordinær genopretning?

Indlægaf Stubbe » 11/02/2004 13:31

Nærværende spørgsmål relaterer sig til Andelsboligforeningslovens § 5, stk. 3, og nærmere fortolkning af denne. Af denne oplyses som sagt, at værdien af eventuelle forbedringer lægges til grundværdien af andelsboligen.

Jeg står selv over for køb af andelsbolig, hvor sælger påpeger at en stor del af værdiforøgelsen (kr. 70.000) af boligen skyldes "ekstraordinær genopretning". Jeg har dog umiddelbart svært ved at udlede dette af ABL § 5, stk. 3, men hvad støttes en sådan påstand på? I konkrete tilfælde oplyser sælger, at den ekstraordinære genopretning bestod i at spartle vægge ud, da pudset mange steder var dårligt - jeg er af den overbevisning, at en sådan aktivitet har karakter af at være vedligehold og ikke en decideret forbedring, men hvem har ret?? Støttes et sådant argument fra sælger evt. på andet end ABL?

Endvidere har omtalte sælger, i forbindelse med værdiansættelse af boligen, iregnet timer og øvrige omkostninger for den tid han har brugt på at transportere affald fra renoveringen i lejligheden til lossepladsen - er dette lovligt at medtage, jf. ABL??

Håber ikke spørgsmålsrækken virker alt for overvældende :smile16:
Stubbe
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11/02/2004 13:25

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 11/02/2004 13:59

"Ekstraordinær opretning" er nævnt i det katalog over forbedringer m.v. som findes i ABF-håndbogen. I udgaven fra 2000-2001 er det anført på side 444 at "Totalrenovering pudset væg" er ekstraordinær opretning.

Jeg synes dog at spartling af vægge for 70.000 kr. lyder som vedligeholdelse og et for højt sat beløb.

Ved udførelse af forbedringer kan sælger beregne sig svendeløn (ca. 150 kr. pr. time) i det antal timer det ville have taget en fagmand at udføre arbejdet og fjerne affaldet.

Det er almindeligt forekommende spørgsmål, så de virker ikke spor overvældende. :smile3:
Du kan læse mere om forbedringer på
http://www.ejdadm-ja.dk/vurdering_andelslejlighed.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Stubbe » 11/02/2004 17:54

Først og fremmest tak for dit hurtige svar! Har selv læst jura og har desuden rådført mig hos øvrige advokater, men har svært ved at se hvor grænsedragningen gøres mellem ordinær vedligehold og ekstraordinær opretning?? :smile42: Hvor meget og hvor lidt skal der konkret til før det udførte arbejde kan henregnes som værende af forbedringsmæssig karakter??


Efter min overbevisning er det oftere reglen end undtagelsen, at man i forbindelse med tapetsering af vægge i ældre ejendomme er nødt til at sparte vægge.... :smile53:

På forhånd tak!
Stubbe
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11/02/2004 13:25

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 11/02/2004 19:47

Jeg er enig i dine betragtninger, og har ikke et klart svar på en grænsedragning. Hvis man fjerner hele det gamle pudslag og opsætter nyt terrakottavæv som pudses, så er der tale om ekstraordinær opretning.

Overfladereparationer lugter af vedligeholdelse. :smile43:
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf macch » 4/08/2004 16:08

Hej

Banken andelsboligforeningens ejendomsadministrator, har opdaget en fejl i beregningen af andelsboligværdien, således var den opgjort til (eks) kr.400.000,-. Den rigtige værdi er efter at de opdagede fejlen kr. 350.000,-.

Vi købte for 2 år siden, og den forkerte værdi står på vores købsaftale. Vi har købt efter et afslag i prisen ( de 400.000) til et beløb på 350.000. det vil sige vi har fået et afslag på kr. 50.000. for manglende vedligeholdelse m.m.

Reelt har vi således ikke fået et afslag i prisen. Da den rigtige værdi for andelen som nævnt nu er rettet til kr. 350.000.

Mit spørgsmål er således : de kr. 50.000 vi har fået i afslag for mangler - skulle de så ikke fratrækkes den rigtige pris på kr 350.000.

Ejedoms administrator har vel et rådgivningsansvar.

med venlig hilsen

MAN
macch
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4/08/2004 15:49


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron