fradrag på forbedringer

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

fradrag på forbedringer

Indlægaf Esbjerg » 5/11/2008 11:30

Jeg er ved at sælge min andelsbolig.
Jeg ringede til admininstrationen for at høre hvordan jeg skulle forholde mig med hensyn til beregning af forbedringer. Jeg gjorde som jeg fik besked på og sendte en liste, vedlagt kviteringer til damen i administrationen.
Jeg har sat nye sikkontakter i hele lejligheden, lavet en murstensbue med lys fra køkken til stue, Nyt HTH køkken for 4 år siden med helt nye hvidevarer. samt nyt gulv i entre og gang. derudover er der sat stuk op i stuen. Alt sammen lavet af håndværkere men uden kvitering.
Mine forbedringer med regninger har hun afskrevet med 10 % pr. år.
Er det normalt?
Arbejdsløn, siger hun, da skal jeg selv finde ud hvor mange timer hver ting har taget og så kan jeg få 80 kr. pr. time. Jeg mener jeg har set andre priser.
Jeg har kviteringer for 101.000 kr. og forbedringerne har hun beregnet til ca. 55.000. Det synes jeg er et stort tab på så kort tid. de første forbedringer er foretaget ved købet for 6 år siden.
Kan en administration bare bestemme hvordan tingene afregnes eller er der faste regler? Skal jeg bare acceptere beregningen.
Kan i hjælpe med svar på disse spørgsmål.
Med venilg hilsen
Birthe
Esbjerg
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/07/2008 14:46
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 5/11/2008 14:14

Foreningen bør have en fast praksis for vurdering af forbedringer m.v.

Som udgangspunkt vil jeg sige 150 kr. pr. time for eget arbejde.
Afskrivning køkken 20 år, nyt bræddegulv 20-30 år, muret væg 30 år, enkelte ekstra stikkontakter 10 år.

Hvidevarer er som udgangspunkt ikke forbedring, men løsøre med afskrivning over 10 år.

Der er mere vejledning i de øvrige tråde i dette forum, f.eks.
http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... php?t=2028
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Esbjerg » 5/11/2008 14:22

Mange tak for hurtigt svar.
Jeg vil vise dette svar til administrationen, og så håbe på de vil følge det.
Hvis ikke kan jeg så ikke bede om syn og skøn, det sagde hun de ikke brugte.
Med venlig hilsen
Birthe
Esbjerg
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/07/2008 14:46
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 5/11/2008 14:47

Du kan anmode om syn og skøn hvis den mulighed fremgår af foreningens vedtægter.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Løvendahl » 5/11/2008 14:48

Ofte vil der i vedtægterne være beskrevet, hvordan man afskriver, hvilken model der bruges, tit med henvisning til et bilag, som er vedlagt vedtægterne. Står det i vedtægterne skal denne fremgangsmåde bruges.
Du kan altid fastsætte prisen til anskaffelsessummen på anskaffelsestidsspunktet. Arbejdet uden kvitteringer kan godtgøres efter denne liste på ABF's hjemmeside: http://www.abf-rep.dk/menu.php?sub=54&VIS=227
Her kan du finde timesatserne. Du beregner prisen af forbedringer og specielttilpasset inventar.

Det er dig som opgør overfor bestyrelsen, hvordan du har beregnet værdien af forbedringerne i henhold til vedtægten. Og hvis de ikke godkender beregningen, så må de jo bare anlægge sag eller voldgiftssag.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron