løsøre - regler herfor

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

løsøre - regler herfor

Indlægaf J.M » 22/12/2008 18:27

Jeg er kommet i vanskeligeder efter salg af andelsbolig.
Der er blevet udfærdiget en vurderingsrapport, der er ikke gjort indsigelser.
Efter overtagelsen har køber påpeget følgende:

At der mangler paneler i køkkenet - der har bare aldig været paneler... Så derfor kan jeg ikke se at dette skulle være en mangel. Kan de efter overtagelsen kræve at jeg skal betale for dette??

Der er anmærket at der mangler paneler, pris i vurderingsrapporten 560 kr. Det er helt ok - jeg betaler gerne beløbet.

Der er blevet klaget over at 2 af gasblussene ikke virker optimalt.
Den 18/11 har jeg haft en autoriseret reparatør ude for at reparere en andet blus, det store blus. Jeg har en kvittering. De andre blus blev tændt uden problemer.
Komfuret er solgt som løsøre. Køber overtog lejligheden den 30/11.
Køber har en sendt mig en mail 17 dage efter overdragelsen og ønsker reperation af dette.
Hæfter jeg for denne reparation? Komfuret har jo været defekt, men ikke med de blus..

Foreningen øsnker nu at der skal en vurderingsmand ud for at vurdere hvor meget jeg skal betale for dette. Skal jeg så også betale for vurderingsmanden?
Jeg mener kun at jeg skal betale de 560 kr for de manglende paneler.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og hvilke rettigheder jeg har.. Er der et godt råd eller regler vedr. ovenstående???
J.M
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21/12/2008 23:31

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 22/12/2008 22:56

Det lyder som om du har accepteret betalingen for panelerne, så det har jeg ingen kommentarer til.

Den der fremsætter et krav skal selv dokumentere det. Køber skal derfor dokumentere at komfuret ikke virkede på overtagelsesdagen og skal dokumentere kravets omfang. Det er lidt sent at fremsætte kravet efter 17 dage.

Hvor meget betalte køber for komfuret ?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf J.M » 22/12/2008 23:38

Jeg har så vidt accepteret at betale for det panel der altid har manglet.. De paneler i køkkenet har jo aldrig været der, så jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forholde mig til det..
De har betalt 4000 kr for komfuret. Jeg har kontaktet den servicemand der ar reaperet komfuret - og han vil kigge på problemet den 2 januar. Jeg vil bare gerne have helt afklaret at jeg ikke skal betale for det nye problem der er opstået. Derfor kunne det være rart med en eller anden form for et offentligt dokument..
Jeg har ikke fået meget hjælp fra andelsbolig foreningens side - de blander løsøre og mangler sammen - og der har køber jo 14 dage til at komme med indsigelser.. Så jeg er ret frustreret.
J.M
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21/12/2008 23:31

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 23/12/2008 00:23

Jeg vil bare gerne have helt afklaret at jeg ikke skal betale for det nye problem der er opstået.

Hvis problemet er opstået efter overtagelsesdagen er det købers problem.

Køber kan godt påtale mangler ved løsøre.

Det vanskelige er at fastslå hvornår de 2 gasblus holdt op med at virke, og dermed fastslå hvem der skal betale for reparation.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Løvendahl » 23/12/2008 01:52

Salget af gaskomfuret er et ganske almindeligt civilkøb, hvis det ikke er solgt som en forbedring eller specielt tilpasset inventar. I det øjeblik køber accepterede købet fortfaldt hans reklamationsret, medmindre du har givet andet tilsagn.
Jeg håber du har lavet en skriftlig salgsaftale på komfuret, for så kan du gå i fogedretten og stævne køber.

I et civilkøb skal køber kigge genstanden efter under købet. Det hedder købers undersøgelsespligt. Du skal naturligvis oplyse loyalt, hvis der er noget i vejen med genstanden, eller hvis du har mistanke herom.

Fortæl køber at han skal betale, og hvis han har nogle krav er det ikke mod dig, og da køber nu ejer genstanden, kan køber rette sit krav mod den håndværker, som måske ikke har lavet kogepladerne rigtigt!

God jul
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 23/12/2008 16:42

Jeg forstår ikke indlægget fra Løvendahl.

Andelsboligloven siger i § 6:
"Stk. 12. Overdragelsen må ikke betinges af, at erhververen indgår anden retshandel, bortset fra køb af inventar, der er særligt tilpasset eller installeret i lejligheden. Indgås i forbindelse med overdragelsen nogen anden retshandel, må erhververens vederlag ikke overstige, hvad overdragerens ydelse med rimelighed kan betinge. "

Køb af komfur skal derfor indgå i overdragelsesaftalen og prisen skal godkendes af bestyrelsen.

Prisen for komfuret er formentlig indbetalt til foreningen sammen den øvrige købesum - der er derfor ikke noget at gå i Fogedretten for.

Hvis komfuret var defekt på overtagelsesdagen, så var prisen ikke rimelig og køber og bestyrelsen kan gøre indsigelse med henvisning til § 6, stk. 12.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Løvendahl » 24/12/2008 15:42

Admin. Jens Arentoft skrev:Hvis komfuret var defekt på overtagelsesdagen, så var prisen ikke rimelig og køber og bestyrelsen kan gøre indsigelse med henvisning til § 6, stk. 12.


Først vil slå fast, at vi taler om § 5 og ikke § 6, til de læsere som kunne være blevet lidt forvirret.

Jeg ser § 5, stk 12, som en paragraf, hvis formål skal tolkes i lyset af, at der ved salg af andelsboliger ikke går penge under brodet, hvis boligen er meget billig i forhold til kvarterets øvrige lejemål. Dvs. at man lige sælger et køleskab til 50.000,- med, for på den måde gennem en pro forma aftale at få mere for den meget billige andelslejlighed, hvis maksimalpris er fastsat på generalforsamlingen og ikke i fri handel.

Er der den mindste mistanke om, at en andelshaver via ekstra salg af inventar prøver at presse prisen PÅ BOLIGEN, skal denne pris på inventaret kunne nedreguleres i henhold til loven til normalprisen for dette inventar.

En sådan situation foreligger ikke her, og så er salget et civilkøb.
Hvor står det i loven, at bestyrelsen skal godkende aftalen af denne handel? Ingen steder!
Mange bestyrelser tillægger sig beføjelser, som de slet ikke har. De skal godkende specielt tilpasset inventar og forbedringer, og så tror de også de skal godkende civilkøb, det skal de ikke. Bestyrelsen skal bare sørge for, at andelsboligkøber får valget tilbudt, at købe boligen uden at skulle tilkøbe noget ekstra. Andelsboligkøber kunne sige NEJ til købet af komfuret, og han ville alligevel få boligen, men vælger han at medkøbe komfuret, så er det efter reglerne for civilkøb.

Og så er vi tilbage til, at køber skulle undersøge komfuret under købet, og reklamation 17 dage efter er for sen reklamering. Køber skulle have betinget købet med at kræve 3 mdrs. garanti, det ville jeg gøre, hvis jeg købte noget brugt, eks en brugt bil.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 24/12/2008 16:12

Du har ret i at min citerede bestemmelse står i § 5, stk. 12 og ikke i stk. 6, stk. 12, men resten af mit indlæg fastholder jeg.

Hvor står det i loven, at bestyrelsen skal godkende aftalen af denne handel? Ingen steder!

§ 6, Stk. 3. Aftalen skal forelægges bestyrelsen til godkendelse. Bestyrelsen kan forlange den aftalte pris nedsat og en eventuel overpris tilbagebetalt, såfremt prisen overstiger, hvad der er tilladt.

Stk. 4. Er der i forbindelse med overdragelsen indgået nogen anden retshandel, finder reglen i stk. 3 tilsvarende anvendelse.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Løvendahl » 25/12/2008 03:00

Jeg strækker våben, da jeg havde overset andelsboliglovens § 6, stk. 4. Bestyrelsen skal godkende handlen, men det betyder ikke, at der er en udvidet reklamationsfrist / garantiperiode. Køber skal før købets afslutning sikre sig, at alt virker som det skal eller betinge sig en garantiperiode. Bestyrelsen skal blot godkende, at prisen ikke er urimelig høj for komfuret på overdragelsestidspunktet.

Reklamation 17 dage efter overdragelsen af komfuret er en tilsidesættelse af undersøgelsespligten, hvad nu hvis køber har brugt kogepladerne forkert? Det skal sælger jo ikke hæfte for, og bestyrelsen kan ikke tilbageholde midler i den anledning. Det er forsat de civilkøberetlige regler som gælder. Bestyrelsen skulle blot godkende at prisen ikke var for høj på overdragelsestidspunktet. Bestyrelsen kunne jo også have kontrolleret komfuret før de godkendte handlen, men siden de ikke gjorde det, skal denne forglemmelse jo ikke laste sælgeren.

Jeg fastholder, at det er reglerne for civilkøb som gælder i begrebet "anden retshandel i forbindelse med overdragelsen", men med den betingelse, at også bestyrelsen af andelsforeningen godkender handlen senest på tidspunktet for overdragelsen jfr. § 6, stk 4. Bestyrelsen har godkendt handlen, så med hvilken hjemmel skulle de nu stoppe, at sælger får sine penge?

Sælger har jo ikke indrømmet køber nogen kredit, så da køber indbetalte til andelsforeningen på overdragelsestidspunktet, er det kun mangler ved andelsboligen, som andelsboligforeningen på købers vegne kan påberåbe sig, hvis de vil foretage standsning i udbetalingen til sælger jfr. § 6, stk 7. Køber kan ikke påberåbe sig standsning af udbetaling i forbindelse med anden retshandel, og hvis han kan, så sig mig hjemlen?
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron