Forbedringer eller løsøre??

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Forbedringer eller løsøre??

Indlægaf LYL » 31/05/2011 09:50

Jeg har fundet en andelslejlighed, som jeg overvejer at købe. Det er første gang, at jeg skal købe en andelslejlighed og jeg er derfor ikke helt inde i reglerne. Jeg har selvfølgelig læst regnskab, vedtægter mv., men nu er jeg kommet i tvivl om, hvor grænsen går mellem forbedringer og løsøre. Sælger mener nemlig at følgende er forbedringer, som han kan kræve ekstra betaling for:

- Altan: 86.000
- Skillevæg: 7.800 (gipsvæg opsat i stuen, så sønnen kunne få et værelse på 2x2 m)
- Opvaskemaskine: 2.500 (lille opvaskemaskine, som jeg nok vil kalde en bord-model)
- Egeparket: 6.000 (iflg. sælger har andelsforeningen ansvaret for gulvet)
- Indbygget skab: 2.000 (opsat i soveværelset)
- Køleskab: 1.000

Jeg kan godt forstå, at altanen er en forbedring, men jeg troede umiddelbart, at de andre ting hørte under løsøre eller som en del af lejligheden/alm. vedligeholdelse?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig med at afklare dette?

På forhånd mange tak for jeres svar!

Mvh LYL
LYL
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31/05/2011 09:32

Indlægaf Simons » 1/06/2011 11:27

Opvaskemaskinen og køleskab ville jeg betragte som løsøre, så det mener jeg du kan sige nej tak til at købe. Så skal du jo så bare ud og købe erstatninger for disse.
Simons
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 13/03/2007 14:20

Indlægaf Løvendahl » 1/06/2011 23:02

Hvad siger vedtægterne om beregning af prisen efter afskrivninger for løsøre og specielt tilpasset inventar?

PS. Specielt tilpasset inventar er inventar, som mister det væsentlige af sin værdi, hvis det bliver fjernet. Eks. et gulvtæppe som er klippet til et bestemt rum.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf LYL » 7/06/2011 13:10

Mange tak for jeres svar.

Jeg har desværre ikke vedtægterne ved mig lige her. Siden jeg oprettede denne tråd, har jeg dog besluttet mig for at hyre en ejendomsmægler (andelsboligmæglerne) til at rådgive mig, da jeg står lidt på bar bund mht. andelsboligkøb.

Mit problem er jo nok, at jeg er lidt mistænksom overfor sælger og så vil jeg bare være sikker på, at han ikke tager r.... på mig, fordi han ved, at det er første gang jeg står og skal købe andelsbolig. Der er flere ting, som jeg ikke helt kan få til at hænge sammen, især med udgangspunkt i de regler og vedtægter som jeg har læst indtil nu.
LYL
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31/05/2011 09:32

Indlægaf Løvendahl » 7/06/2011 23:16

Hvad siger mægleren til sælgers tilbud?
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf LYL » 8/06/2011 12:19

Så langt nåede vi slet ikke i processen. Sælger sendte en besked om at de havde modtaget et bud, som jeg ikke ville byde over lejlighedens generelle stand taget i betragtning. Måske ejendomsmægleren ville have rådet mig til at byde over pga. lejlighedens beliggenhed, men der er alligevel grænser for, hvor meget jeg vil betale - så nu må jeg bare lede videre :smile3:
LYL
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31/05/2011 09:32

Køb af andelsbolig

Indlægaf Løvendahl » 14/06/2011 12:08

Husk, at en ejendomsmægler er en sælger, og han tjener sin løn på dine spørgsmål - hvis han tjener mere, såfremt du køber boligen, er han ikke uvildig. Det kunne derfor tænkes, at du bliver manipuleret ind i et køb. Forhold dig selv kritisk og lad din enendomsmægler forhandle prisen ned for dig, såldes at hans indsats bliver opgjort i forhold til hans salær.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf LYL » 14/06/2011 12:25

Tusind tak for advarslen. Det har du selvfølgelig helt ret i. Det er ikke lykkes mig at finde ret mange ejendomsmæglere, som yder køberrådgivning. Dem jeg har fundet, skal kun have betaling såfremt købet går igennem - ergo, så må de være meget interesseret i at man køber. Det betyder jo så også, at de, som du nævner, måske vil manipulere med én. Derfor vil jeg gerne høre, hvad du præcis mener med formuleringen "såldes at hans indsats bliver opgjort i forhold til hans salær"?

På forhånd mange tak for dit svar!
LYL
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31/05/2011 09:32

Re: Forbedringer eller løsøre??

Indlægaf molan » 24/08/2011 10:23

LYL skrev:Jeg har fundet en andelslejlighed, som jeg overvejer at købe. Det er første gang, at jeg skal købe en andelslejlighed og jeg er derfor ikke helt inde i reglerne. Jeg har selvfølgelig læst regnskab, vedtægter mv., men nu er jeg kommet i tvivl om, hvor grænsen går mellem forbedringer og løsøre. Sælger mener nemlig at følgende er forbedringer, som han kan kræve ekstra betaling for:

- Altan: 86.000
- Skillevæg: 7.800 (gipsvæg opsat i stuen, så sønnen kunne få et værelse på 2x2 m)
- Opvaskemaskine: 2.500 (lille opvaskemaskine, som jeg nok vil kalde en bord-model)
- Egeparket: 6.000 (iflg. sælger har andelsforeningen ansvaret for gulvet)
- Indbygget skab: 2.000 (opsat i soveværelset)
- Køleskab: 1.000

Jeg kan godt forstå, at altanen er en forbedring, men jeg troede umiddelbart, at de andre ting hørte under løsøre eller som en del af lejligheden/alm. vedligeholdelse?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig med at afklare dette?

På forhånd mange tak for jeres svar!

Mvh LYL


Ved godt at det er lige meget nu, men alligevel til andre som måtte læse det.

1. Løsøre må ikke indgår som en del af handlen med andelsboliger, men handles særskilt.

2. En vurdering af forbedringernes værdig af en vurderingsmand er kutyme. Men du kan jo byde med en pris uden forbedringer, hvis du ikke synes det er forbedringer som har en værdig for dig. En anden køber kan jo så have en anden mening og få så andelen.

Forbedringer skal dog altid beregningens og rimeligheden vurderes bla. af A/B bestyrelse. De godkender nemlig handlen og kan gøre ansvarlig for erstatning hvis du har betalt overpris og sælger ikke tilbagebetaler overpris differencen.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron