Kontroverser i forbindelse med overtagelse

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Kontroverser i forbindelse med overtagelse

Indlægaf Anitahl » 12/01/2012 22:12

Jeg købte en andelslejlighed i december. I forbindelse med købet fik jeg et større afslag i prisen. (andelsværdien var 864.000 kr., jeg købte den for 650.000 kr.)

Første dag jeg har lejligheden undersøger jeg lejligheden for fejl og mangler, og opdager en større revne i toiletten. Jeg henvender mig derfor til administrator af andelsboligforeningen indenfor de 14 dage jeg har til at gøre indsigelser og nævner dette. Administrator henvender sig herefter til sælgeren, der kontakter mig telefonisk hvor jeg ellers blev råbt en del ad.
Hun oplyser mig at toilettet har været revnet i hele den tid hun har boet i lejligheden (8 år) og at der aldrig har været problemer. Hun siger også at jeg HAR fået det af vide da lejligheden blev vist frem. Og så mener hun desuden at nedslaget i prisen burde kunne dække det.

Jeg har IKKE fået det af vide da jeg har fået lejligheden fremvist. Og afslaget i prisen er aldrig blevet forklaret med lejligheden stand, jeg gik ud fra det var pga. finanskrisen.
Der står desuden intet i tilstandsrapporten om dette.

Jeg sørger herefter for at al kommunikation foregår over mail. Jeg får det administrerende selskab til at tilbageholde den sikkerhed der var i forbindelse med købet.
Pengene er stadig tilbageholdt og det er sælgers ord mod mit. Jeg har undersøgt hvor meget det koster at få lavet, og fået et tilbud på 4.500 kr. Dette oplyste jeg sælger i dag. Hendes respons er at vi jo kan slå halv skade – samt at hun for resten havde glemt at opkræve mig for nogle skabe der hænger på væggene i køkkenet.

Jeg vil nu mene at skabene i køkkenet er fast inventar. Det er nogle skabe der stammer fra det originale køkken der var i lejligheden. Kan sælger overhoved kræve noget igen, efter 1½ måned?

Hvor står jeg nu med hensyn til toilettet - SKAL hun ikke dække for et nyt toilet samt installationen?

Der er desuden 3-4 stikkontakter der ikke virker i lejligheden - går det under skjulte fejl? Og kan jeg gøre krav overfor dette?

Det administrerende selskab vil ikke hjælpe, de siger sælger og jeg selv skal finde ud af det.

På forhånd tak for hjælpen.
Anitahl
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12/01/2012 21:53

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 12/01/2012 23:09

Som køber skal man grundigt undersøge det man køber, inden man skriver under på købsaftalen. Omvendt skal sælger loyalt oplyse om skjulte fejl og mangler.

I har begge undladt at gøre det I burde have gjort - det gælder både toilet og stikkontakter. På den baggrund er halv skade et rimeligt forslag.

Hvis man betaler fuld pris for andelen har man ifølge andelsboliglovens regler om overpris 6 måneder til at komme med krav om udbedring af fejl og mangler, uden mindstegrænse.

Du har betalt langt mindre end maksimalprisen og kan derfor ikke få enhver fejl og mangel dækket af sælger, men kun større fejl og mangler som overstiger 5%-10% af købesummen.

Prisnedslaget dækker ikke direkte uoplyste mangler, men det bringer dig i en situation hvor du ikke kan påtale "små" mangler som du kunne have opdaget ved grundig undersøgelse af lejligheden.

Sælger kan ikke efterfølgende forhøje prisen på grund af løsøre eller andet.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Anitahl » 13/01/2012 10:19

Mange tak for dit svar.
Vh. Anita
Anitahl
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12/01/2012 21:53

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 13/01/2012 16:56

Selv tak.

Der kan læses mere om dette emne nederst på denne side:
http://www.ejendomsadministration.nu/fe ... sbolig.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron