Komfur

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Komfur

Indlægaf kiley » 6/06/2012 22:35

Jeg har overtaget en andelslejlighed for ca. 9 mdr. siden. I jan. måned i år begynder sikringerne nu at slå fra (ikke relæet), når jeg har komfuret i brug, dette er især ovnen, dog ikke hver gang. En enkelt gang er sikringerne slået fra, da jeg havde to kogeplader i brug.
Har haft elektriker til at kigge på komfuret, som ikke kan finde nogen fejl ved det og heller ikke ved sikringerne. Da det ikke er hver gang, når jeg bruger komfuret, især ovnen, hvor sikringerne slår fra kunne elektrikeren ikke hjælpe mig, men sagt, at jeg roligt kan bruge komfuret, selv om det er noget ustabilt.
Mit spørgsmål går så på. Er det mig, der skal betale denne udgift til elektriker, og i såfald, hvis det kommer på tale, at jeg skal have et nyt komfur, er det så andelsforeningen, der skal betale dette.
Formanden her i foreningen har luftet, at det må være den tidligere ejer, der skal betale for et komfur, har dog også luftet muligheden for, at jeg betaler det halve af, hvad et nyt komfur koster, og foreningen den anden halvdel.
Jeg er meget i vildrede, da jeg efterlyser retningslinjer for, hvornår man selv skal betale, og hvornår andelsforeningen træder til.
Jeg mener, at man er ligestillet m.h.t. at få nye hvidevarer som eks. køleskab og komfur, ligesom i en boligforening, hvis disse skulle gå i stykker.
Håber på, at nogen kan svare mig på dette.
kiley
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6/06/2012 12:44

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/06/2012 22:48

Hvis du har købt komfuret af den tidligere andelshaver, kan det ikke blive foreningens problem. Dine undersøgelser skal du selv betale.

Problemet kan være at der er koblet for meget strømforbrug på den fase (ledning) hvor sikringen springer. Hvis du tænder 2 kogeplader og der på samme fase trækkes strøm til fjernsyn, lys, el-varme, vaskemaskine, kaffemaskine m.v. så springer sikringen. Så vidt jeg ved er det ikke ulovligt, men blot uhensigtsmæssigt.

En nem lappeløsning er at du sørger for at reducere andet el-forbrug når du skal benytte komfuret. Måske kan du finde ud af hvilke apparater der er koblet til samme sikring som komfuret.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf kiley » 7/06/2012 10:43

Komfuret fulgte med, da jeg købte andelslejligheden og har som sådan ikke givet ekstra for det. Desuden mener jeg dog, at løsøre, såsom køleskab og komfur er noget der automatisk medfølger.

Der er ikke koblet for meget strøm på, når sikringen springer. Jeg har prøvet kun at have komfuret igang og ikke andet, og alligevel sker det så, at sikringen kan finde på at springe.

Har dog ikke lyst til at investere i et nyt komfur, når fejlen nu er så ustabil. Det kan jo være der sker det samme med det nye komfur. Vaskemaskine kører også på andre sikringer og berører ikke komfuret, men har aldrig haft begge dele igang på én gang.
kiley
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6/06/2012 12:44

Indlægaf molan » 7/06/2012 17:57

Det er dig som skal betale den udgift, hvis forenigne vil betale en dell så er du bare heldig for de er på ingen måde forpligtiget.

Hvis du har fået komfuret gratis med, så er det heller ikke muligt at reklamere skjulte mangler til sælger. Denne skulle i så fald også bare giver dig "ingenting" tilbage, så hvad skulle være meningen med det.

100% af pengene tilbage af 0 kr., er sjovt nok 0 kr.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf kiley » 7/06/2012 19:20

Jeg siger tak for så hurtige svar fra jer begge.
Min søn bor også i andelsbolig og har fået sit defekte køleskab betalt af sin andelsboligforening, så det må jo være forskelligt fra forening til forening, hvad man bevilger. Men her hos os er der ikke fældet nogle retningslinjer ned på skrift, så jeg kan godt se, at der ikke er noget at komme efter.

Jeg bruger mit komfur og ovn som jeg plejer (så længe jeg orker) - smil.
kiley
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6/06/2012 12:44

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 7/06/2012 20:25

Det mest normale er at løsøre er en sag mellem køber og sælger - og andelsboligforeningen skal ikke betale til dette.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf kiley » 7/06/2012 22:46

Så blev jeg så klog.
Vil dog prøve at få en elektriker til at bytte sikringerne til hhv. komfur og vaskemaskine og så se, om det måske kunne være en løsning.
Tak for de hurtige svar.
kiley
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6/06/2012 12:44


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron