Spørgsmål ang. forbedringer. Håber nogle kan hjælpe mig :-)

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Spørgsmål ang. forbedringer. Håber nogle kan hjælpe mig :-)

Indlægaf katrine33 » 20/08/2012 14:00

Hej allesammen. Dejligt at finde en side, hvor folk med viden om andelsboliger, har lyst til at hjælpe hinanden. Jeg står og skal købe en andel, og er i tvivl om hvorvidt det kunne være en fordel for mig at købe en der skal sættes i stand. Jeg er nemlig så heldig at have en far og storebror som er uddannet ingenør og tømrer, og de vil således kunne lave arbejdet for mig. Men nu er jeg i tvivl om hvorvidt andelens værdi kun stiger det man reelt har sat den i stand for, eller om det også vil være muligt at være så heldig at kunne tjene lidt hvis man f.eks sælger efter et par år igen? Jeg har feks set nogle andele hvor de, fordi de var håndværkertilbud, var omkring 400000 billigere end andre identiske lejligheder i foreningen, som så var nyistandsat. Jeg ved at jeg med hjælp fra min famile sagtens kan sætte lejligheden i stand for ca. 200000. Kan der så være en fortjenelste på de ca. 200000 eller hvordan? Jeg har netop nu kig på en lejlighed på 80 kvm2 som er sat til 800.000 og med en månedelig leje på 2200. Køkken og bad skal laves og ellers er den ok. Noget der så undrer mig er, at lejligheden lige under netop er blevet sat til salg for 1.125.000 og den er 10 kvm mindre og det eneste der er lidt nyere i den er køkkenet. Huslejen her er 1800. Jeg synes det virker rigtig mærkeligt at den er sat så dyrt, når den er mindre? Mht. prisen er det så vurderingsmanden og andelsforeningen der surverænt bestemmer hvad den kan sættes til, eller kan ejeren selv vælge sålænge den ikke overstiger andelskronen?

De bedste hilsner Katrine Højgård
katrine33
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16/08/2012 21:13

Indlægaf molan » 20/08/2012 14:56

1. Hvad du reelt kan få for den afhænger af markedet, men du skal være opmærksom på at jo dyre en andel er, jo færre kan købe den. Og en på ”80 m2” er lige i underkanten til at børnefamilie, så den skal med et andelsboliglån kunne betales af en person. Hvor mange køberer tror du der er til en andel på 1.000.000 med et lån til 5-10% samt en husleje på 2200 på en indkomst?
Sæt din lejlighed i stand fordi den så er dejlig at bo i, ikke fordi du vil tjene penge på det. En køber skal altså på en indkomst kunne side for 7.000 — 14.000 om måneden, det kan jeg godt afsløre bliver lidt vanskelig i dag og især i årende fremover.
2. Forbedringer afskrives i øvrigt også, men især er det vanskeligt at få dit drømme køkken solgt til prisen, fordi mange køber har en anden drøm om hvordan deres køkken skal se ud. Regn derfor ikke med at en køber agter at betale dig det du vil have for dine forbedringer.
3. Udbudspris og endelig salgspris, er to ikke sammenlignelige størrelser.
4. Mht. prisen så vil vurderingsmanden kun vurderer forbedringer i andelen og etv. forringelser, andelskronen kendes fra regnskabet, og de to tilsammen udgøre den maksimale lovlige salgspris. Du kan altid sælge billiger, i princippet kan du sælge den for 1 krone hvis du skulle have lyst til det. Andelsforeningens regler afgøre om de suverænt bestemmer hvem der er køber eller ej, men i hht. Loven skal køber godkendes af andelsforeningens bestyrelse og det samme gælder købsaftale og prisen – men de skal kommer med en saglig begrundelse, ihht. deres formålsparagraf for at kunne afvise en køber.
Senest rettet af molan 21/08/2012 08:56, rettet i alt 3 gange.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/08/2012 22:21

Når man selv udfører eget arbejde ved etablering af forbedringer kan man få forbedringsværdi med ca. 150 kr. pr. time i det antal timer det ville have taget en professionel at udføre arbejdet.
http://www.ejendomsadministration.nu/vu ... lighed.htm

Det vanskelige spørgsmål er så om du kan finde en køber der vil betale den samlede pris.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron