Køber kræver 2 faser til komfur

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Køber kræver 2 faser til komfur

Indlægaf kite » 25/11/2014 21:07

Hej Alle.

Vi har lige solgt vores andelslejlighed

I forbindelse med vurdering af andelslejligheden fik vi lavet de krævede el og vvs tjeck.

VVS tjekket havde et punkt: Der skal være kig til drypbakken under soklen i køkkenet. Vi vurderede at man kunne se drypbakken via en sokkelskuffe ved siden af og tænkte at en køber nok gerne selv ville bestemme om de ville bore hul i soklen for at lave dette kig eller ej. Derfor udbedrede i ikke denne mangel inden overtagelsen, men vi har flere gange efter overtagelsen tilbudt at komme og udbedre manglen dvs. bore hul i soklen.

Køber kræver nu at vi skal betale 1700 kr. for at en vvs mand kommer ud og udskifter hele drypbakken og laver dette kig. Pris 1700 kroner.

El-tjekket havde en del punkter. Et af disse punkter har vist sig at være korrekt og vores elektriker, Løvenkjær kommer ud og retter disse fejl uden beregning. Derudover har køber selv fundet en fejl som Løvenkjær også laver uden beregning.

Derudover var der flere punkter i el-rapporten som efterfølgende viser sig ikke at være rigtigt. Fx står der at det er ulovligt at komfuret kun er monteret på en fase, for at udbedre dette foreslår elektrikeren der lavet el-tjekket at man fører et nyt kabel fra el-tavlen til komfuret.

Det passer ikke at komfuret er monteret ulovligt, da det er et moderne komfur som enten kan monteres på 1, 2 eller 3 faser. Vi har fremsendt dokumentation for dette (ny el-rapport fra Løvenkjær)til køber og køber har erkendt dette (dvs. at komfuret er lovligt monteret), men kræver stadig at vi skal betale for fremføring af kabel fra el-tavlen til komfuret da hun ikke kan accepterer at komfuret kun er monteret på en fase og vi har skrevet i købsaftalen at vi ville udbedre de nævnte mangler. Vi mener dog ikke at vi skal udbedre en mangel (ulovlighed) som siden har vist sig ikke at være ulovlig.

Det vil ikke hjælpe at føre et kabel fra el-tavlen til komfuret da der kun er 3 faser med strøm ind i lejligheden og disse er alle i brug. Dvs. for at få komfuret til at køre på 2 faser skal man have DONG til at føre mere strøm ind i lejligheden hvilket er meget dyrt (mit bud er ca. 20 000 kr.)

Vi mener ikke at kun kan kræve at komfuret skal køre på flere faser og vil derfor ikke betale noget for dette.

Hun tilbyder nu et forlig hvor vi skal betale ca. 2800 kr. Hvis ikke vi accepterer forliget inden på fredag truer hun med retssag. Vi overvejer at accepterer forliget for at få sagen lukket, men på den anden side føles det lidt som afpresning og giver en grim smag i munden.

Hvordan står vi i forbindelse med en eventuel retssag?

Mvh. Kasper
kite
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25/11/2014 21:00

Re: Køber kræver 2 faser til komfur

Indlægaf Besse1965 » 23/05/2015 22:41

Hej Kasper
Jeg ved godt det er et gammelt indlæg, men håber du stadig er på forumet. Sagen er, at min svoger står i en lignende situation - dog ikke med de samme konkrete punkter, men stadig med flere åbenlyse urimelige krav. Jeg kunne blot være interesseret i at høre, hvordan du fik løst det. Måtte du bide i det sure æble og betale, eller kom det til en retssag, og hvordan faldt den i givet fald ud?
Besse1965
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23/04/2015 06:50

Re: Køber kræver 2 faser til komfur

Indlægaf molan » 26/05/2015 08:46

Besse1965 skrev:Hej Kasper
Jeg ved godt det er et gammelt indlæg, men håber du stadig er på forumet. Sagen er, at min svoger står i en lignende situation - dog ikke med de samme konkrete punkter, men stadig med flere åbenlyse urimelige krav. Jeg kunne blot være interesseret i at høre, hvordan du fik løst det. Måtte du bide i det sure æble og betale, eller kom det til en retssag, og hvordan faldt den i givet fald ud?


Åbenlyse urimelige krav nægter man bare og så tager man den i retten, værre er det ikke.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron