Kompensation for fejl på hårde hvidevare

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Kompensation for fejl på hårde hvidevare

Indlægaf Sulejma » 2/02/2016 22:21

Hej,
har netop købt en andelsbolig og det viser sig på 2. dagen at en af komfurets plader ikke virker. Dette er meddelt til bestyrelsen.De har svaret at hvis sælger og jeg ikke kan blive enige om et kompensationsbeløb, så stiller bestyrelsen krav om at sælger indsætter et andet funktionsdygtigt komfur efter eget valg.
Sælger forestiller sig et beløb på ca. 250 kr, hvilket jeg ikke kan acceptere, da det meget sandsynligt ikke vil kunne repareres for dette beløb (timepris håndværker ca. 500,-). Komfuret er ca. 15 år gammelt.
Sælger har valgt beløbet fordi han kan købe et andet for de 250 kr og indsætte dette.
Min spørgsmål er så, om bestyrelsen og sælger kan bestemme at han kan købe et hvilket som helst komfur ? Jeg mener at det skal være et tilsvarende komfur og ikke et ringere end det der allerede er ?
Mvh Sulejma
Sulejma
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2/02/2016 21:23

Re: Kompensation for fejl på hårde hvidevare

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/02/2016 23:46

Et komfur der er 15 år gammelt, har en meget lav værdi, så mon ikke de 250 kr. passer meget godt.

Hvis sælger kan finde et nogenlunde tilsvarende 15 år gammelt komfur, så kan det være en løsning.

Man kan ikke kræve gammelt erstattet med nyt og det vil være spild af penge at bruge mange hundrede kroner på en reparation.

Måske er det bedste, at du modtager 250 kr. fra sælger og så køber du et nyere brugt komfur efter dine egne ønsker.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Kompensation for fejl på hårde hvidevare

Indlægaf Sulejma » 3/02/2016 08:56

Tak for hurtigt svar!
Tja, jeg er bare ærgerlig over at skulle til at bruge penge på noget der ikke fungerer ved køb. Brugtprisen på tilsvarende komfur ligger på 800 kr og gennemgående har bestyrelsen afgjort at de fejl og mangler, der er påpeget ved overtagelsen alle kan gå under bagatelgrænsen på 1000 kr, når tingene bliver erstattet af det billigste udstyr på markedet og man lige kan få en "ven" til at hjælpe med at udskifte (eksempelvis en vandhane).
Men det vil sandsynligvis koste mig dyrere at inddrage en evt. voldgiftsmand til vurdering af værdiforringelse, så du har nok ret i at jeg må acceptere det symbolske beløb på 250 kr.

Og så i øvrigt en rigtig god og spændende debatside; kan anbefales videre !

Mvh Sulejma
Sulejma
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2/02/2016 21:23

Re: Kompensation for fejl på hårde hvidevare

Indlægaf Sangeren » 9/02/2016 00:28

Hej Sulejma

Ja, som Jens også skriver. Så er 250,- for et 15 år gammelt komfur nok ikke helt af vejen. Under alle omstændigheder kan du jo heller ikke kræve "fejl og mangler" på en en "løsøre" del. Der står vel i overdragelsesaftalen hvor meget du har givet fo løsøre. Og for et 15 år gammelt komfur, må den være nedskrevet til et symbolsk beløb. Hvis det ikke er taget med under Løsøre, har du fået det gratis... og så kan man jo slet ikke rigtig kræve at det skal fungere :)

Resten af det du skriver er jo lidt svært at vurdere noget ud fra, da du ikke skriver hvad det er for nogle bagatel-ting :) Men hvis der er fejl og mangler på VVS, EL mm. så skal det selvfølgelig med, hvis du har betalt maksimalprisen for andelen, og der ikke er lavet afslag i overdragelsessummen.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Kompensation for fejl på hårde hvidevare

Indlægaf Sulejma » 3/03/2016 22:29

Hej sanger,
jeg er ikke enig i vurderingen.
Komfur er en fast del af køkkenet, ligesom køleskab er det. Hvorimod opvaskemaskine, vaskemaskine, tørretumbler osv er løsøre.
Men det er ikke tydeligt nok beskrevet i foreningens vedtægter.
Derimod er der beskrevet at boligen skal vedligeholdes. Hvis et komfur er 15 år gammelt eller mere, så skal det virke eller udskiftes - det er vedligehold ! Om man så juridisk tolker det på anden måde ved jeg ikke.
I mit tilfælde var der vinduer, som ikke kunne lukkes, boret huller i vådrumszonen på badeværelset, utætte vandhaner, udendørslys, der ikke kunne skiftes pga ødelagte skruer... - en hel masse småting, jeg mener hører ind under vedligehold.
Men sagen er jo, at det er helt op til bestyrelsen at vurdere om det er ok eller ej.
Jeg kan kun tage ved lære og huske næste gang, at før jeg sætter min underskrift skal jeg gennemgå boligen minutiøst, og forhandle pris derudfra. At have 14 dage til at påpege fejl og mangler kunne jeg ikke bruge til noget,
Mvh
Sulejma
Sulejma
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2/02/2016 21:23

Re: Kompensation for fejl på hårde hvidevare

Indlægaf Sangeren » 4/03/2016 12:41

Hej Sulejma

Nu er det jo meget svært at diskutere holdninger. Og det er rimelig tydeligt at du har nogle klare holdninger omkring hvordan det skal være. Men du må jo tydeligvis have en del erfaring inden for andelsboligmarkedet og de regler der er.

Min erfaring med alle de foreninger jeg har boet i, samt siddet i bestyrelsen i, så anses komfur og køleskab som løsøre(med mindre andet er beskrevet i vedtægterne, hvor alt kan vedtages, så længe det overholder dansk lovgivning og ikke lægger op til forskelbehandling). Det er rigtig at det er noget der hører til et køkken, og som der er i langt de fleste køkkener i dag. Men det er altså ikke det samme som at det ikke går ind under løsøre. Sådan lidt tommelfingerregel, så alt det der ikke skal skrues ned eller af, går under løsøre. Så det der ikke er fastmonteret og som man principielt kan tage med sig, det skal du betale ekstra for hvis du også gerne vil have det med, ellers har sælger ret til at tage det med sig. Hvis f.eks. køber og sælger ikke er enige om hvad de enkelte ting er værd, så er det ikke unormalt at sælger tager det med. Oftest indgår det billigt, fordi det også er bøvlet for sælger at skulle have løsøre med, og der hvor sælger flytter til er der jo ofte noget andet, og ofte vil folk have nyt når man flytter. Selv f.eks. klædeskabe der er skruet fast går under løsøre, men kan dog blive tilføjet andelsprisen, hvis det er "specielt tilpasset inventar".

Nu er der rigtig mange ting i det du skriver som stadigvæk er svært at vurdere. Vinduerne skal selvfølgelig gerne kunne lukkes og vandhane være være tæt, hvilket vil være en "fejl og mangel", men borede huller i vådrumszone kommer an på mange ting, som hvornår er det bygget og er der vådrumsmembran... udendørslys der ikke kan skiftes på grund af ødelagte skruer har jeg aldrig hørt om at du kan få noget for. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er et krav at du skal kunne skifte ting, men hvis det ikke virkede var det noget andet. Men det hører altså ikke ind under vedligehold.

Mne det står dig jo frit for f.eks. at kontakte en lejlighedsvurderingmand, og betale ham/hende for at lave en rapport. Det skal selvfølgelig være en der har erfaring fra andelsboligvurdering. Der kunne f.eks. være lejlighedvurdering.dk Men det koster selvfølgelig lidt penge. Men det kan måske være meget fint i din situation hvis du gerne vil have noget afklaring på hvad der er hvad, og hvor meget du har krav på. Men du skal nok forberede dig på at du måske har nogle lidt agressive holdninger om hvad du har krav på. Du har faktisk 6 måneder til at gøre indsigelse mod sælger. Og muligvis længere tid hvis det %-mæssigt handler om et større beløb i forhold til købssummen. Men det er så sælger du skal gå til, evt. med retssag, da det er rigtig at foreningen typisk kun holder en del af købssummen tilbage i 14 dage.

Håber det kunne bruges
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Kompensation for fejl på hårde hvidevare

Indlægaf marka » 8/03/2016 01:36

Køleskab er ikke en fast del af køkkenet men er løsøre. Eneste måde evt at kunne komme ud over dette er hvis det er indbygget.

"dendørslys, der ikke kunne skiftes pga ødelagte skruer... - en hel masse småting, jeg mener hører ind under vedligehold" dette er som du selv siger småting og ikke noget som du har krav på da der er en bargatelgrænse

Husk nu på du har købt brugsretten til en andel og ikke en lejebolig. Lad være med at forvente alt er 100% fejlfrit.
Hvis du dog insisterer så er eneste løsning lejebolig
marka
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 6/12/2015 00:47


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron