Hvad kan kaldes forbedringer...

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Hvad kan kaldes forbedringer...

Indlægaf Malmros » 4/02/2016 21:26

Hej alle

Jeg har netop fået sammenlagt en andelslejlighed i en ældre ejendom, så det nu er en stor lejlighed på 9 værelser og 229 kvm. Det er et tidligere erhvervslejemål, og kommunen havde endnu ikke godkendt at denne store lejlighed blev opsplittet i 2 lejligheder, så derfor er den blot nu konverteret fra erhverv til bolig.

I forbindelse med istandsættelse og modernisering af lejligheden, vil jeg gerne lige høre Jer om hvilke af følgende arbejder som kan påregnes som forbedringer, og hvad afskrivningen er på disse;

Der etableres helt nyt og lovligt el system i hele lejligheden, men dette betaler andelsforeningen for - derfor formoder jeg at det ikke kan regnes som forbedring.

I forbindelse med etablering af nyt køkken og badeværelse, får vi lavet VVS også - alt dette afholder vi selv udgifterne til, og derfor regnes nyt køkken, bad og VVS som forbedringer er jeg sikker på.

Desuden skal der i 3 værelser laves nye lofter (de gamle pudsede lofter med stuk er ødelagte og står ikke til at redde) - vil nye flotte gipslofter tælle som forbedring?
2 ældre gipsvægge som står skævt i forhold til hvor de oprindelig vægge har stået i sin tid, hiver jeg ned og får lavet helt nye gipsvægge som er helt lige og står hvor de oprindeligt murede vægge stod - vil disse nye og korrekte vægge tælle som forbedring?
Vi får etableret gas i køkkenet til komfur - vil det tælle som forbedring?

Desuden skal der bruges en del penge på restaurering af gamle paneler samt køb af nye paneler også, tapetsering og maling - disse poster formoder jeg ikke tæller som forbedring?

På forhånd tak for Jeres altid gode tilbagemeldinger.

Vh. Carsten
Malmros
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24/09/2015 21:57

Re: Hvad kan kaldes forbedringer...

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 4/02/2016 22:46

ABF-håndbogen indeholder en detaljeret oversigt over forbedringsarbejder og afskrivningsår.

Du kan læse lidt generelle informationer på
http://www.ejendomsadministration.nu/vu ... lighed.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Hvad kan kaldes forbedringer...

Indlægaf mlun70 » 16/03/2016 19:50

Hej,

Jeg kan ikke finde det sted i Andelsboligloven, hvor der står, at hvis man har fået en forbedring uden at betale for den, så kan man ikke få denne forbedring til at tælle med ved evt. salg af sin andelsbolig.

Mvh
Morten
mlun70
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16/03/2016 08:38

Re: Hvad kan kaldes forbedringer...

Indlægaf Sangeren » 30/03/2016 13:20

Hej Morten

Dit problem er at forbedringen automatisk er nedskrevet til 0,- hvis den ikke er skrevet på som forbedring da du købte den. Hva man skulle have gjort det rigtigt, skulle I have lavet en vurdering af forbedringer, fejl og mangler, som kom oven i andelsværdien i henhold til foreningens regnskab, og så skrevet det afslag ind i købsaftalen der svarer til den aftalte pris I aftalte i fællesskab.

Du kan mig bevidst ikke opskrive en forbedring der ikke er taget med ved overdragelsen, da den som sagt automatisk er nedskrevet til 0,- desværre...
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Hvad kan kaldes forbedringer...

Indlægaf mlun70 » 26/04/2016 06:09

Sangeren skrev:Hej Morten

Dit problem er at forbedringen automatisk er nedskrevet til 0,- hvis den ikke er skrevet på som forbedring da du købte den. Hva man skulle have gjort det rigtigt, skulle I have lavet en vurdering af forbedringer, fejl og mangler, som kom oven i andelsværdien i henhold til foreningens regnskab, og så skrevet det afslag ind i købsaftalen der svarer til den aftalte pris I aftalte i fællesskab.

Du kan mig bevidst ikke opskrive en forbedring der ikke er taget med ved overdragelsen, da den som sagt automatisk er nedskrevet til 0,- desværre...


Hej, og stor tak for dit svar, men hvilke nuværende regler og love indgår i din vurdering af problemet?

Pft.
Morten
mlun70
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16/03/2016 08:38

Re: Hvad kan kaldes forbedringer...

Indlægaf Sangeren » 27/04/2016 19:49

Hej Morten

Jeg tror du griber den lidt forkert an. Jeg kan godt forstå at du gerne vil have forbedringerne med, fordi det er penge og du nok i dag ville kunne få det ekstra for lejligheden ved salg. Men af samme grund gjorde jeg også meget ud af at få så mange af de forbedringer med ned på salgspapirerne, også selv om de alligevel ikke ville indgå som en merpris(solgt under finanskrisen) Men jeg gjorde det netop for at køber ville kunne få det med senere.
For som sagt er problemet at hvis man ikke vurderer/får det vurderet, vil det være solgt med til 0,- Men jeg håber du kan se logikken i at man ikke i en lovgivning vil beskrive en situation hvor noget er vurderet til 0,-, som så senere hen ville kunne vurderes højere. Det giver simpelthen ikke mening. Men til gengæld beskriver den for hvad og hvor meget man kan/må vurdere en andel til.
Min erfaring er fra tidligere vurderinger og fra lejlighedsvurderingsmænd. Jeg har selv en udfordring med at ekskæreste der skal købes 10% ud af lejligheden, men det kan have ret store konsekvenser for mine 90% fordi at hele lejligheden skal vurderes, og da jeg er midt i et kæmpe byggeprojekt, kan det blive en udfordring hvad der bliver vurderet af forbedringer, fejl og mangler samt ulovlige installationer, da alt skal med af forbedringer hvis jeg gerne vil kunne få det hvis lejligheden engang skal sælges.
Men snak med en lejlighedsvurderingsmand eller en advokat og få det afklaret. Men jeg er ret så sikker på at du vil modtage samme budskab, at du har købt en lejlighed med en værdi der står på købesaftalen baseret på div. vurderinger/syn, og til det kan du så lægge dine egne forbedringer til, og hvis du har fået forbedringer med, skal de nedskrives i værdi i henhold til slid og alder. Ellers er jeg ret så på at du skal ud og fuske med dokumenter, og det er mig bekendt ulovligt ;)
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster