Er det korrekt af vurderingsmanden, at ændre afskrivning

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Er det korrekt af vurderingsmanden, at ændre afskrivning

Indlægaf Tanja85 » 15/10/2017 17:09

Mit bad og køkken (som jeg betalte forbedringer for ved køb i marts 2017), er foretaget i 2003. Det er 2-3 ejere siden.

I min andelsforening er der ingen venteliste og ved salg/køb benyttes administrationsselskabets vurderingsmand. De har administreret siden 2010.
sælger og køber deler udgiften til vurderingsmanden.

Jeg er førstegangskøber og var dum nok til ikke at få lavet et VVS- eller el-tjek.
Samtidig kan jeg nu forstå, at jeg har overskredet en anden 6 mdrs frist for indsigelser.

Da jeg købte min lejlighed i 2017 var der forbedringer af køkken (værdi i 2003: 54.305 kr) med afskrivning på 20 år og forbedring/etablering af bad (værdi i 2003: 49.325 kr) med afskrivning på 30 år.

Nu vil jeg renovere det meget grimme og dårligt indrettede bad (uden ventilationskanal).
Jeg har i den forbindelse brugt tid på at finde ud af hvad der ligge raf dokumentation på badet fra 2003. Der ligger kun en anmeldelse af bad/toilet til Bygge- og Teknikforvaltningen. Samtidig har jeg den 13. oktober fået fat i vurderingsrapporten fra 2006.

Det er i den forbindelse, at jeg er blevet i tvivl om, hvorvidt jeg er blevet ‘ snydt’ og i så fald om, der er noget jeg kan gøre (nu).
Dels er der ændret i afskrivningstiden på toilettet. Dels er der ændret i det der er vurderet som forbedring af efterfølgende ejere. Men forbedringsværdien er ikke ændret.
Og samtidig er der ikke nogen dokumentation for, at der er benyttet autoriseret VVS’er da man vurderede forbedringen.
Jeg kan samtidig ikke få oplyst om det er i 2003 at der er etableret afløb - eller blot renoveret på et bad (m afløb) der allerede var etableret.


SPØRGSMÅL
Bør bestyrelsen ikke bede om dokumentation på autoriseret VVS når de godkender en forbedring som del af salgsprisen for en lejlighed?
Kan en vurderingsmand /fra nyt selskab blot overføre det gamle beløb - på toilet (uden nogen dokumentation for prisen) og så ændre afskrivning fra 20 til 30 år?
Der er siden sket ændringer af toilettet (udskiftning af selve toilet, ny vask, nyt armatur) - betyder det jeg har betalt for en forbedring, der siden er ændret/lavet om? og er det korrekt praksis?
Hvis jeg selv skifter mit toilet, skifter fliser og etablerer udluftning - og eksempelvis sælger om et år (det har jeg ikke planer om), vil det så betyde, at en ny køber fortsat vil skulle betale for forbedring fra 2003 + min nyrenovering? Og er der så en afskrivning på oprindeligt bad og derudover min renovering som to særskilte forbedringer?

BAGGRUND: Uoverensstemmelser i vurderingsrapporter:
Vurderingsrapport 2006: Der står i vurderingsrapporten, at der er udført arbejde i lejligheden, men, at dette ikke kræver byggeanmeldelse og ibrugtagningstilladelse og, at der ikke er forevist regninger mm.
Badeværelset der er etableret i 2003 vurderes til en værdi af: 49.325 kr. Med afskrivning over 20 år. Det er noteret at tidligere ejer, der har lavet toilettet skal anskaffe en godkendelse. Denne har jeg hverken set eller hørt noget om.
Køkken med maghonibordplade samt sort vask etableret i 2003 vurderes uden dokumentation til værdi af 54.305 kr. med afskrivning på 20 år.

Vurderingsrapport 2013:
Lejlighedens stand er vurderet til både ‘normal’ og ‘dårlig’.
Der står i vurderingsrapporten, at der er udført arbejde i lejligheden, som kræver byggeanmeldelse og ibrugtagningstilladelse. Badeværelset der er etableret i 2003 vurderes til en værdi af: 49.325 kr. Beløbet er videreført fra 2006 rapport - men afskrivningstiden er nu ændret til 30 år.
Det noteres ikke som fejl, at der ikke er adgang til udluftning.
Fugtskader i bad vurderes som fejl/mangel til 1.200 kr.
Køkkenforbedringen fra 2003 er overført til samme værdi med afskrivning på 20 år.

Vurderingsrapport 2017: Der står i vurderingsrapporten, at der er udført arbejde i lejligheden, som kræver byggeanmeldelse og ibrugtagningstilladelse. Beløbet er videreført fra 2006 rapport - men afskrivningstiden er er ændret til 30 år.
Der er derudover ny vask, nyt toilet og nyt armatur på bad/toilet som er lagt oven i forbedringen fra 2003.

Det noteres denne gang som fejl, at der ikke er adgang til udluftning.
Fugtskader i bad vurderes som fejl/mangel til 800 kr. / modsat tidligere til 1.200 kr.

Køkkenforbedringen fra 2003 er overført til samme værdi med afskrivning på 20 år.
Men der er ikke maghonibordplade eller samme vask længere selvom dette er en del af etableringen/prisen for køkkenet i 2003. Samtidig er den nye bordplade og vask er noteret som nye forbedringer.

Mange hilsner Tanja
Tanja85
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15/10/2017 17:05

Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster