Køkkendør mangler normal lås

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Køkkendør mangler normal lås

Indlægaf PHR » 26/05/2004 21:27

Jeg har netop købt en andelslejlighed, men har et problem angående min køkkendør.

Døren til køkkentrappen kan ikke låses med nøgle og holdes kun lukket ved hjælp af en indvendig slå. Døren, der ikke er den originale, passer ikke til karmen. Den er for smal. Man kan således ikke komme ind i lejligheden via bagtrappen, for hvis ikke den indvendige slå er aktiveret, står døren på vid gab.

Ifølge lejeloven skal alle udvendige døre være forsynet med brugelige låse med nøgler. Gælder det også i dette tilfælde?

Hvis ja, kan man så kræve, at sælger udbedrer fejlen?

På forhånd tak,
Peter.
PHR
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26/05/2004 20:18

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 29/05/2004 12:56

Dørene er jo isat for at man kan komme ind og ud af lejligheden og på den baggrund må det være et rimeligt krav at man kan komme ind af køkkendøren og at der skal monteres en lås som kan betjenes fra begge sider af døren.
Hvis døren er tyndere end den originale, opfylder den muligvis ikke kravene til brandsikring,
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf PHR » 1/06/2004 16:04

Tak for svaret.

Jeg fik ikke beskrevet problemet ordenligt. Døren er ikke for tynd, men derimod for smal til karmen. Dvs., at låsens falle (den, der går ind i døren, når håndtaget trykkes ned) ikke kan nå over i hullet i låseblikket, der sidder på karmen. Dvs. at døren ikke slutter tæt til karmen, men at der er en sprække på ca. 1½ cm i hele dørens længde.

Har det faktum, at døren ikke slutter tæt til karmen, også en betydning for brandsikkerheden? Og kan det bruges som argument?

Så skriver du, at det må være et rimeligt krav, at man kan komme ind og ud ad døren. Kan du henvise til en paragraf, der omhandler dette?
PHR
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26/05/2004 20:18

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/06/2004 00:00

Brandsikringskravene er næppe opfyldt hvis der er en sprække på 1,5 cm. hvor røg kan sive ind i lejligheden ved brand.
Ja det kan bruges som argument for udskiftning/ændring af døren.

Jeg har ikke en bedre paragraf end den du selv har fundet i lejeloven:
§ 9. Udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse og i hele lejeperioden. På overtagelsestidspunktet skal det lejede være rengjort, ruderne skal være hele, og alle udvendige døre skal være forsynet med brugelige låse med tilhørende nøgler.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster