Køb af løsøre betingelse for lejlighed

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Køb af løsøre betingelse for lejlighed

Indlægaf szame » 17/06/2004 17:42

Hej

Ved fremvisningen af den lejlighed, jeg nu er ved at købe, gør sælger opmærksom at køb af løsøre er en betingelse for, at jeg får lov at købe lejligheden. Modvilligt sagde jeg ja, det den ellers var gået til en anden.

Jeg måtte desuden med det samme skrive under på en foreløbig købsaftale, hvor løsøret også fremgår.
Ifølge paragraf 5 stk. 10 i lov om andelsboligforeninger er ovenstående ulovligt, men jeg har skrevet under, og vil være sikker på at overtage andelen. Løsøret er vurderet af en vurderingsmand og er således ikke til overpris.

Mit spørgsmål er nu, om jeg har mulighed for at undgå købet af løsøre.

Håber I kan hjælpe og tak for en god og uundværlig hjemmeside.
szame
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13/06/2004 00:21
Geografisk sted: Lyngby

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 17/06/2004 23:23

Sælger må ikke betinge handlen af, at køber indgår anden retshandel, se herom også lejelovens § 6 om ulovlig dusør, der efter retspraksis også gælder ved køb af andelslejligheder. Køber kan dog frivilligt indgå anden retshandel, hvis prisen i denne er rimelig.

Det fremgår ikke af lov eller cirkulære hvor længe køber kan vente med at meddele at han ikke ønsker at købe løsøret. Delvis vejledning er givet i utrykt dom fra Københavns Byret (FL 194/1991), refereret i Fagligt Nyt 10/1992:

Andelslejligheden blev solgt til overtagelse 1/8 1991. Køber modtog ved brev af 13/8 1991 en specifikation over forbedringer og løsøre. Den 28/8 1991 meddelte køber skriftligt, at hun ikke ønskede at overtage den væsentligste del af løsøret. Da køber havde overtaget løsøret den 1/8 1991 og først reagerede 14 dage efter modtagelse af specifikationen, fastslog retten, at køber ikke kunne afslå at købe løsøret.

På baggrund af denne dom, og i øvrigt ud fra en rimelighedsbetragtning, må det antages at køber kun kan afslå at købe løsøret såfremt dette meddeles til sælger senest ved lejlighedens overtagelse. Såfremt køber ikke har modtaget specifikation med pris for løsøret må fristen udskydes.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf HansL » 18/06/2004 00:08

Andelsboligforeningens bestyrelse skal godkende salgsbetingelserne, herunder prisen. Det virker mærkværdigt, at der indgås skriftlige aftaler direkte mellem køber og sælger, før selve overdragelsesaftalen (udarbejdet af bestyrelse eller administrator) underskrives. Men da der nu foreligger en foreløbig aftale, som jeg går ud fra at du har kopi af med sælgers underskrift, så kan du ligeså godt få det bedst mulige ud af situationen. Sælger er nemlig bundet af denne aftale, for så vidt angår aftalen om, at han skal sælge andelen til netop dig. Og du skal prøve at slippe ud af den ulovlige aftale om køb af løsøret. Sælger kan ikke løbe fra sin underskrift - i værste fald kan han "kun" få medhold i at du skal købe løsøret.

Du bør derfor tale med foreningens bestyrelse og forklare, at du alligevel ikke ønsker at købe løsøret, idet du følte dig presset til at skrive under på det, og at det derfor ikke skal medtages på den købsaftale, som udarbejdes af bestyrelse eller administrator. Du må selv vurdere, om det er nødvendigt at gøre brug af en advokat, hvis det ikke er tilstrækkeligt at tale med bestyrelsen. Det afhænger jo bl.a. af hvor mange penge der står på spil.

Den omstændighed, at sælger udarbejder papirer, som du skal underskrive før de officielle salgspapirer, vil også støtte din påstand om, at du har været under pres. Proceduren i den forening, hvor jeg er formand, er, at det er bestyrelsen der spørger køberen, om denne ønsker at overtage eventuelt løsøre. Vi synes ikke, det bør være sælgeren, der skal afkræve det svar fra køberen. Bestyrelsen har pligt til at sikre, at tingene foregår på den rigtige måde.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster