Er en ny radiator en forbedring

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Er en ny radiator en forbedring

Indlægaf byzantia » 6/07/2004 23:09

Jeg er i færd med at sælge min andelslejlighed. Blandt de forbedringer, jeg har foretaget, er udskiftning af en gammel radiator til en ny - radiatoren er ved samme lejlighed flyttet hen under vinduet.

Nu siger bestyrelsen imidlertid, at en udskiftet radiator *ikke* er en forbedring. Som en udskiftet vindueskarm, en udskiftet køkkenbordplade, eller hvad man ellers kan finde på at sammenligne med, er det.

Det undrer mig. Er det virkelig normen?
byzantia
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6/07/2004 23:01

Indlægaf LHK » 24/07/2004 23:26

Nej, det er ikke normen. Hvis den gamle radiator var af ældre dato, så er den nye formentlig mere økonomisk. En radiator kører i tomgang, når den ikke bruges, dvs. forbruget tæller alligevel. Ældre radiatorer og specielt de større af slagsen, kører i noget højere tomgang en nyere og mindre radiatorer, dvs. foreningen eller den enkelte andelshaver (alt efter om der er sat måler på de enkelte radiatorer eller I deler udgiften samlet set) sparer dermed penge.

De bør acceptere det som en forbedring.

Mvh, Lasse
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05

Indlægaf Thomas Hildebrandt » 17/09/2004 11:26

Økonomisk eller ikke økonomisk er ikke relevant for om det er en forbedring - der der er revant, er om vedligeholdelse af radiatorer er en andelshaveropgave eller en foreningsopgave...

Hvis foreningen har ansvaret for at radiatoren fungerer, kan det ikke umiddelbart regnes som forbedring (medmindre du har fået accept fra bestyrelsen først)

Er vedligehildelsen af radiatoren beboerens opgave, er det en forbedring at udskifte radiator.

MEN: check foreningens vedtægter...
Thomas Hildebrandt
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10/07/2004 13:38

Indlægaf HansL » 17/09/2004 11:32

Hej Thomas,

Jeg er ikke enig. Hvis radiatoren er flyttet til en anden placering, og det har være nødvendigt at udskifte den, fordi den skulle have nogle andre mål, så er det en forbedring, uanset om foreningen har vedligeholdelsespligten eller ej.

Sammenlign med bærende vægge: hvis man etablerer en dør eller blænder en dør i en bærende væg, er det en forbedring, selvom det er foreningen der har vedligeholdelsespligten for bærende vægge og døre (hvad angår bæreevne og funktion, jeg taler ikke om maling og tapet).
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron