Hvem skal betale for rørarbejde på de vandrette rør i køkk?

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Hvem skal betale for rørarbejde på de vandrette rør i køkk?

Indlægaf annette » 19/07/2004 17:05

Jeg er netop ved at lave nyt køkken og i den forbindelse har jeg fået lavet rørarbejde i forbindelse med blandingsbatteriet. Der er sat et nyt rør på koldt vands røret som går gennem alle lejlighederne. Derudover har jeg fået ført rørene ned under bordpladen og fået et nyt blandingsbatteri bagved vasken.
Jeg synes jeg har læst et sted, at en andelsboligforening skal betale for rørarbejde på de vandrette rør, da de er en fast forsynsledning som går gennem alle lejligheder. - Er det rigtigt forstået og hvor kan jeg finde det på skrift?
I deres normal vedtægter henviser de bare til lejeloven
Jeg håber det er rette sted, jeg stiller dette spørgsmål.

Håber der er en som kan hjælpe mig

mvh.
Annette
annette
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19/07/2004 16:52

Indlægaf LHK » 23/07/2004 03:45

Du kan formentlig ikke kræve, at foreningen skal betale for det arbejde, som udgør en forbedring for din bolig. Var der sprunget et rør, ville sagen være en helt anden. Foreningen kan ikke stilles med krav om, at de skal betale for forbedringer, som du kunne have undværet.

Mvh, Lasse
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05

Indlægaf JN » 2/08/2004 13:58

Nej, og i øvrigt siger man normalt at det påhviler foreningen at vedligeholde de LODRETTE rør mens de vandrette er beboerne selv. Jeg går ud fra du bor i en etageejendom. Dermed kan de generelle forsyningsrør ikke være de vandrette rør. Et eller andet sted må vand jo komme fra en etage til den næste.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf HansL » 2/08/2004 14:43

I dette tilfælde er der ikke tale om vedligeholdelse (idet der jo ikke var noget galt med de oprindelige rør). Der er tale om en ombygning, som er ønsket af beboeren, og derfor skal beboeren selv betale.

I øvrigt er jeg enig i, at hvis der er fejl på de "lodrette" rør, skal foreningen betale for reparation. Hvis der er fejl på de "vandrette" rør, kan man have forskellig praksis for hvem der skal betale. Ordene "lodrette" og "vandrette" er bevidst sat i gåseøjne, idet ordene dækker over rørenes logiske funktion og ikke deres fysiske udseende.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron