Rør til afløb

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Rør til afløb

Indlægaf Dorthe » 8/08/2004 00:24

Min overbo er i gang med at lave badeværelse og skal i den forbindelse have lavet et afløb (der har indtil videre slet ikke været et bad i hans lejlighed, kun et toilet). Han fortæller mig, at hans håndværkerne måske skal ned og kigge hos mig (jeg har selv et badeværelse). Forleden dukker håndværkere så op, og jeg lukker dem ind i den tro, at de bare skal kigge. Så fortæller de, at de skal bore et hul gennem hans gulv og mit loft. Jeg har ikke forstand på vvs-arbejde og går ud fra, at de "bare" har brug for at kunne arbejde gennem mit loft. Men da de er gået viser det sig til min store skræk, at de har sat rør op i mit badeværelse langs loftet og skråt ned til min faldstamme, og det er ikke særlig kønt. Jeg føler, at mit badeværelse er ødelagt, og jeg var helt chokeret, da jeg ikke var blevet informeret om, at der skulle sættes ting op nede hos mig. Nu har jeg talt med min overbo, at han siger, at der er intet, jeg kan gøre, han har ret til at sætte rør op i min lejlighed, for han har fået en byggetilladelse fra kommunen til at måtte lave et afløb. Kan det være rigtigt? Kan han bare sætte rør ned igennem min lejlighed uden min tilladelse? Det kan godt være, at han har en tilladelse fra kommunen, men der er jo også andre muligheder for ar lave afløb.
Dorthe
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2/02/2004 15:34

Indlægaf HansL » 8/08/2004 22:21

Fra politisk side er man interesseret i at boligerne i Danmark har en høj standard og overholder visse minimumskrav. Det indebærer bl.a., at der er et bad i hver lejlighed.

Selv om man kan få afløbsvand til at løbe opad ved hjælp af forskellige pumpeordninger, er det mest normalt, at man etablerer afløbsrør med naturligt fald, idet det giver færrest problemer. Det indebærer desværre, at der skal laves et afløbsrør under dit loft. Jeg tror ikke, du kan modsætte dig at overboen laver et bad med et sådant afløb.

Spørgsmålet er så, om røret er lavet så pænt og hensigtsmæssigt som muligt. Ud over at overboen skal betale for, at dit loft bliver lappet og malet i fornødent omfang, så det fremtræder helt og "færdigt", kan du selvfølgelig stille krav om, at arbejdet bliver udført så røret ikke generer mere end højst nødvendigt, set fra dit synspunkt. Det er ærgerligt, at du først får mulighed for at give din mening til kende, efter at arbejdet er udført. Du skriver ikke, om du bor i en andelsboligforening eller i en ejerlighed. Hvis det er en andelsboligforening, skal du rette henvendelse til bestyrelsen. Det er bestyrelsen der skal anmelde sådan et arbejde til kommunen, og beboeren må ikke gå i gang uden at bestyrelsen har givet grønt lys. Hvis det er en ejerlejlighed, er det normalt selve lejlighedens ejer, med mindre der står noget særligt i ejerforeningens vedtægter.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf trd » 12/08/2004 10:57

Til Dorthe

HansL påpeger overfor dig, at der er et politisk ønske om at have boliger af en høj standard, det er noget vås - da BR-95 ikke overhovedet stiller den slags krav.
Hvis din overbo ønsker at lave en sådan løsning har han den mulighed. Hvis du skal klage over kommunens byggesagsbehandling skal du gøre det til statsamtet - i københavn til overpræsidiet.
trd
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12/08/2004 10:43
Geografisk sted: København

Indlægaf HansL » 12/08/2004 12:41

Hej Trd,

Velkommen til siden, jeg kan se på dit sprogbrug, at du er ny på siden. Her taler vi pænt til hinanden og bruger ikke ord som "vås" og lignende om det, som andre har skrevet.

Og i øvrigt har du ikke ret i det, du skriver.

I bygningsreglementet (BR-95) kap. 4.3.1 stk. 2 står nemlig: "Beboelseslejligheder skal udover beboelsesrum have køkken og bade- og wc-rum".

Jeg kan supplere med at oplyse, at når min kommune (Gentofte) skal tage stilling til, hvem der skal have offentligt tilskud til boligforbedringer, så vil projekter hvor man etablerer bad og toilet i boliger, som mangler det, blive prioriteret højst. Sig så ikke, at politikerne ikke prioriterer det op.

Der er ikke noget forkert i, at kommunen giver tilladelse til den pågældende ombygning, hvis Dorthe bor i en andelslejlighed og det er bestyrelsen der har ansøgt. Måske kan Dorthe oplyse, om det er det, der er tilfældet? I så fald er det bestyrelsen, man skal rette sin utilfredshed imod.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster