Syn og skøn med administrator

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Syn og skøn med administrator

Indlægaf LBH » 13/01/2005 20:01

Hej.

Jeg overvejer at få syn og skøn på min andelsbolig pga. administrator mener at der er brugt for mange timer.

Kan jeg i den forbindelse afvise at administrator at være med under syn og skøn??

Jeg spørger fordi, at administrator har set sig sur på mig (formand) fordi at jeg har luftet tanken om at vores andelsforening burde skifte administrator.

1. min afskrivning er den liniære afskrivning plus at alt var sat til 20 år, dette er lidt mærkeligt når at den tidligere formand fik ABF afskrivning, det skal lige siges at den tidligere formand og vores administrator arbejder i samme firma :smile23:

2. jeg mangler billag for 55000 kr. udaf 95000 kr, det kan administrator ikke godkende tiltrods for at den ovennævnte formands handel gik glat igennem med manglende billag for over 50000 kr.

Er der nogle der har et godt råd til hvad jeg gør nu???

Med venlig hilsen

Lars
LBH
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29/11/2004 17:56

Ovennævnte

Indlægaf LBH » 13/01/2005 20:07

Hej igen :smile2:

Glemte jo at fortælle at jeg er ved at sælge :smile1:

Sorry

Med venlig hilsen

Lars
LBH
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29/11/2004 17:56

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 13/01/2005 23:09

Du skal se på foreningens regler i vedtægterne.

Normalvedtægten siger f.eks.:
http://www.andelsbolig-debat.dk/Normalvedtaegt1988.htm
§ 20, Stk. 4. Kan den fraflyttede andelshaver ikke acceptere den af bestyrelsen fastsatte pris for forbedringer, inventar eller løsøre samt det af bestyrelsen fastsatte nedslag for mangelfuld vedligeholdelsesstand, vurderes disse ved syn og skøn, foretaget af en skønsmand, der skal være bekendt med andelsboligforhold. Parterne udpeger i forening en skønsmand. Kan parterne ikke blive enige herom, udpeges skønsmanden af boligretten. Skønsmanden skal ved besigtigelsen af boligen indkalde både den pågældende andelshaver og bestyrelsen og udarbejde en vurderingsrapport, hvor prisberegningen specificeres og begrundes. Skønsmandens vurdering er bindende for såvel andelshaveren som bestyrelsen. Skønsmanden fastsætter selv sit honorar og træffer bestemmelse om, hvorledes omkostningerne ved skønnet skal fordeles mellem den fraflyttede andelshaver og foreningen, idet der herved tages hensyn til, hvem af parterne, der har fået medhold ved skønnet.

Alle andelshavere skal behandles lige. Foreningen må derfor ikke slingre mellem afskrivningsmetoder eller krav vedrørende regninger.

Mere om dette på
http://www.ejendomsadministration.nu/vu ... lighed.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Ang. ovenstående

Indlægaf LBH » 17/01/2005 18:28

Ja så er mit syn og skøn rykket noget nærmere :smile10:

Vores vedtægter er standard vedtægter, og som jeg kan se det kan administrator ikke deltage, hvad er din mening??

Med hensyn til afskrivning:
Vores administrator siger at det er fast at vores forening kører efter den lineær afskrivning, men jeg har kendskab til at de 2 sidste handler ikke er kørt efter den lineær:
1. tidligere formands lejelighed blev opgjort efter ABF.
2. tidligere bestyrelses medlem blev godkendt uden at der var fortaget afskrivning.
Kan jeg med rette forlange at min opgørelse skal ske efter ABF, når jeg sort på hvidt kan dukumentere at de 2 sidste handler ud af 5 handler er afviget fra den lineær afskrivning mens vores nuværende administrator har været vores administrator og godkendt disse handler???

Ang. timeopgørelse:

Kan jeg ikke forlange at bestyrelsen/administrator skal opgøre hvormange timer der er brugt på de forskellige fag arbejder, når de ikke kan godkende mit time forslag. som det er nu har jeg fået bestyrelsens forslag, men alle timer er slået sammen pr. rum???

På forhånd tak
Med venlig hilsen

Lars
LBH
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29/11/2004 17:56

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 17/01/2005 21:00

Det er næppe forbudt for administrator at deltage ved besigtigelsen.

Du skal behandles som de øvrige og bør derfor kunne forlange den "blide" afskrivning. Det er selvfølgelig noget roderi at foreningen har benyttet (mindst) 2 afskrivningsmetoder.

Det fremgår af andelsboliglovens § 6 at sælger skal udlevere til køber "en opstilling af, hvorledes prisen beregnes, med specifikation af prisen for andelen, udførte forbedringer og inventar"

Det er ikke en specifikation at samle timerne i store klumper.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Ang. ovenstående.

Indlægaf LBH » 18/01/2005 23:43

Hej Jens.

Mange tak for dine hurtige og gode svar.

Jeg vender tilbage hvis jeg får brug for flere gode råd og svar når jeg ved noget mere :smile10:

Med venlig hilsen

Lars
LBH
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29/11/2004 17:56


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron