Forskellige vurderingsmetoder i samme forening

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Forskellige vurderingsmetoder i samme forening

Indlægaf Basquiat » 23/02/2005 01:15

Jeg bor i en lille andelsforening og er fornylig flyttet til en anden lejlighed i samme forening. Den lejlighed jeg tilflyttede har haft en vurderingsmand til at se på forbedringerne og hvor han har benyttet ABFs kurvediagram til nedskrivningen. Den lejlighed jeg er fraflyttet er blevet opgjort af foreningens revisor som har ladet mine forbedringer blive nedskrevet liniært. Skal det ikke være den samme afskrivningsmetode for samtlige lejligheder i samme forening?

Det kan desværre ikke læses i vores vedtægter hvilken metode der skal benyttes, men det er efter min opfattelse at liniær nedskrivning er den mest udbredte i foreningen (jeg tror min er den første som følger ABF). Vi har klaget til bestyrelsen og de siger blot at det vil blive taget op til generalforsamlingen.

Ydermere når jeg efterregner forbedringernes værdi kan jeg se at de ikke følger ABF kurven præcist, da de fleste forbedringer er højere end de ville være hvis de fulgte kurven 100%. Vurderingsrapporten har dog i næsten alle tilfælde givet standværdien 3 (1-6). Kan man afvige fra kurven hvis standen er normal?

Ydermere har sælger oplyst vurderingsmanden at han har været bortrejst i 5 måneder af sidste år og det vil vurderingsmanden så tage med i vurderingen står det i rapporten. Kan man det? I rapporten står der under feltet "Tillæg for ekstra ordinær vedligeholdelse" 0 kr. Bør de tillæg som vurderingsmanden skønner ikke både stå udfra hver forbedring samt lægges sammen og sættes under dette felt?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe med at finde hoved og hale i alt dette.

Mvh
Basquiat
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23/02/2005 00:51

Indlægaf Basquiat » 26/02/2005 14:39

Nå det ser ikke ud som om nogen har været i samme situation, hvilket på sin vis jo også er en god ting. Jeg har været i kontakt med ABF vedrørende nogen af punkterne og jeg har fået følgende af vide.

Man kan ikke i en andelsforening benytte flere forskellige metoder til opgørelse af forbedringer, i dette tilfælde liniært vs ABF kurverne. Har foreningen ikke beskrevet nogen metode i vedtægterne, må der gås udfra den mest almindelige praksis i foreningen. Derfor kan bestyrelsen sige at vurderingen ikke er korrekt. Fik dog også at vide at der ikke behøver at være en ny vurderingsmand, men at vi blot kan tage rapporten og ændre den til liniær afskrivning.

Ifølge ABF kan en vurderingsmand ikke sige han følger ABF kurverne og derefter skære nogen hjørner med hensyn til forbedringsprisen. Enten bruger man dem eller også lader man værre. Tvivlen opstår pga. at det står i ABF håndbogen at kurverne er vejledende. Selvfølgelig kan en forbedring være i usædvanlig god stand eller omvendt og dette kan få værdien til at svinge. Dette udsving må dog ikke gælde hvis forbedringens stand vurderes til normal. I tilfælde af tillæg og fradrag skal disse tydeligt fremstå på vurderingsrapporten.

Dette er hvad jeg har fået at vide indtil nu af ABF. Jeg hører stadig gerne om andre lign. oplevelser, hvis der da er nogen.

God Weekend
Basquiat
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23/02/2005 00:51


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster