HJÆLP - Hvordan skal jeg forholde mig mht. forbedringer?

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

HJÆLP - Hvordan skal jeg forholde mig mht. forbedringer?

Indlægaf Nyandel » 24/04/2005 16:57

Hej...

Jeg er ny andelshaver, og kender derfor ikke særligt meget til området omkring andelsboliger. Jeg har dog imidlertid nogle spørgsmål, som jeg meget gerne vil have svar på. Håber I kan hjælpe!

Jeg har købt en andelsbolig, hvor andelsværdien er opgjort ifølge det seneste regnskab, og det er også for så vidt godt nok. Mit spørgsmål går derimod på forbedringerne, som der er foretaget i lejligheden, og som udgør et beløb på ca. 140.000. Disse forbedringer står opskrevet på et stykke papir, hvor følgende oplysninger også står: pris, antal år det skal afskrives i samt alder. Der findes dog ikke nogle bilag/kvitteringer på disse forbedringer. Er det en god idé at have disse kvitteringer? Bør bestyrelsen ikke skrive under på, at de har accepteret forbedringerne?

Når jeg nu skal sælge min andel igen om måske 4 år, kan jeg så finde den seddel med forbedringer frem igen og forlange penge for de forbedringer der på nuværende tidspunkt er foretaget, selvfølgelig angivet med den alder de så har på det tidspunkt? Kan jeg ikke risikere, at den kommende ejer vil se bilag/kvitteringer for det arbejde der i sin tid blev udført og at jeg derfor ikke kan hente pengene hjem igen? Hvordan står jeg i den situation?

Den seddel jeg har fået, hvor forbedringerne står påført er desuden lavet sidste år.
Burde alle forbedringerne så ikke nedskrives med yderligere et år (På nogle af forbedringerne vil det sige fra 3 til 4 år, da vi har passeret årsskifte og der ikke forelægger dokumentation på, hvornår på året arbejdet er udført)? Ifølge formanden kan der overhovet ikke blive tale om at ændre noget ved de tal. Jeg må tage det som det er eller lade være.

Jeg håber I forstår mine spørgsmål. Jeg ved ikke helt om det er mig, der har misforstået nogle ting.

/Nyandel
Senest rettet af Nyandel 26/04/2005 15:54, rettet i alt 8 gange.
Nyandel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24/04/2005 16:13
Geografisk sted: København

Indlægaf HansL » 25/04/2005 22:27

Jeg ser ingen problemer i den måde forbedringerne er opgjort på, på et separat stykke papir. Jeg kan forstå, at der er gjort rede for tingenes alder og værdi samt nedskrivning, og hvis tallene er rimelige, er der ingen problemer. Bestyrelsen har godkendt tallene via bestyrelsens underskrift på selve overdragelsesaftalen. Det vil heller ikke give dig problemer, når du på et tidspunkt skal sælge, idet du jo har rigelig dokumentation for, hvad du i sin tid betalte.

Bestyrelsen har klogt nok undladt at skrive under på, om forbedringerne nu også er i orden, dette er en sag mellem køber og sælger, og som køber skylder du dig selv at undersøge tingene (evt. med eksperthjælp), og hvis der er mangler, så må du gå til sælger for at få tingene bragt i orden. Hvis sælger stritter imod, betyder det at du har betalt overpris for lejligheden, hvilket ikke er lovligt, og så skal du forlange at få tilbagebetalt et beløb svarende til, hvad det koster at får tingene i orden. Du har en frist på 6 måneder efter du har overtaget lejligheden.

Som du skriver, burde forbedringerne muligvis betragtes som 4 år gamle på nuværende tidspunkt, og ikke 3 år, men hvis du ønsker det ændret, er der ikke anden mulighed end at gå rettens vej. Lovgivningen giver dig ikke mulighed for at bringe spørgsmålet op på en generalforsamling.

Det eneste spørgsmål, du i den forbindelse kan bringe op på en generalforsamling, er spørgsmålet om hvorvidt det er de rigtige personer der sider i bestyrelsen, og her har du mulighed for at foreslå andre personer, eller selv stille op som kandidat.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron