2 års regel ved bytning af andele

Om reglerne og mulighederne for bytning af andelsbolig

2 års regel ved bytning af andele

Indlægaf andel » 22/06/2005 20:34

Hej,

Må en bestyrelse afvise en bytning mellem andel og andel, fordi den ene ikke har boet i sin andel i 2 år?

Dernæst må de afvise med det grundlag at andelen har været fremlejet, men hvor personen flytter tilbage og bor et par måneder hvorved personen har haft andelen i 2 år?

Dvs. at personen skal bor der udafbrudt i 2 år for at kunne bytte? Selvom personen har haft andelen i 2 år.

(Den anden bestyrelse har godkendt uden problemer)

Håber på snarligt svar, på forhånd tak
andel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22/06/2005 20:24

Indlægaf kandidat » 22/06/2005 20:44

Kig i jeres vedtægter. Det er svært at rådgive dig uden at kende de enkelte §'er.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf andel » 22/06/2005 20:47

kandidat skrev:Kig i jeres vedtægter. Det er svært at rådgive dig uden at kende de enkelte §'er.
Det er desværre den andens bestyrelse... min er helt med på ideen..
andel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22/06/2005 20:24

Indlægaf kandidat » 22/06/2005 21:10

Okay den andelshaver du gerne vil bytte med, kan vel fremskaffe en kopi så.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf andel » 2/07/2005 12:45

kandidat skrev:Okay den andelshaver du gerne vil bytte med, kan vel fremskaffe en kopi så.
Hej, nu har jeg endelig fået tilsendt en kopi af vedtægter...

§14 Overdragelse af andelen.

Ønsker en andelshaver at fraflytte sin lejlighed, er han berettiget til at overdrage sin andel i overensstemmelse med stk. 2. Bestyrelsen skal godkende den nye andelshaver. Nægtes godkendelse, skal skriftlig begrundelse gives.

Stk. 2.

a) Til den, der indstilles af andelshaveren, når overdragelse sker til en person, med hvem han er beslægtet i lige op- eller nedstigende linie, ved bytning, eller til en person, der i mindst 2 år har haft fælles husstand med andelshaveren.

... derefter venteliste


§17 Fremgangsmåden

Stk. 3. Erhververen samt alle vilkår for overdragelsen skal godkendes af bestyrelsen. Godkendelse skal foreligge inden 3 uger efter aftalens forelæggelse for bestyrelsen.


Det er de eneste paragraffer der vedrører bytning. Der står ikke noget om 2 års regel (kun ved samlever).

I §17 står der at erhververen skal godkendes, betyder de at de bare må afvise efter forgodtbefindende?

Ellers kan jeg ikke se nogen regler, der kan bruges til at nægte byrningen. Spørgsmålet er så bare hvordan man får dem til at se det?

Håber på snarligt svar

Mvh Andelshaveren
andel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22/06/2005 20:24

Indlægaf andel » 2/07/2005 14:17

Den ene bestyrelsen har afvist bytningen, med den begrundelse at andelshaveren ikke har boet der i 2 år, dog kun mundtligt. De har ikke givet et skriftlig svar endnu i hvert fald.
andel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22/06/2005 20:24

Indlægaf kandidat » 2/07/2005 19:07

Umiddelbart kan jeg ikke se der skull være noget i vedtægterne som skulle hindre det bytte. Men hvis bestyrelsen har begrundet mistanke om at bytningen kun sker for at omgå ventelisterne, kan de naturligvis afvise bytningen.

Hvor store er de andele som er skal byttes mellem? Jeg ved der kan opstå problemer hvis en andelshaver i en stor andel prøver at bytte den væk til en mindre.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf andel » 2/07/2005 20:44

Det er fra en 38 m2 til 86 m2, det er bestyrelsen fra 86 m2´eren der afviste..

Så ja det er fra stor til lille, er det begrundelse nok til at afvise bytningen?

Hvad kan man gøre hvis de afviser? Som de jo har gjort med den begrundelse at 86´eren ikke har boet der i 2 år.. Hvad er en god fremgangsmåde til at få dem på andre tanker?
andel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22/06/2005 20:24

Indlægaf kandidat » 2/07/2005 22:51

Jeg vil tro at bestyrelsen ikke vil godkende byttet fordi de formoder at andelshaveren i den store andel ikke har tænkt sig at bo i den lille andel, og er et bytte ikke reelt dvs. at begge andelshavere bytter med henblik på at det de flytter til er deres drømme andel. Så umiddelbart kan jeg godt forstå bestyrelsen, for det er meget svært at tro at nogle vil bytte en 86 m2 til en 38 m2. Men er det f.eks. i forbindelse med at et par går fra hinanden, kan det jo godt tænkes at man bytter en stor andel med to små.
Men ellers er en god fremgangsmåde at skriftligt fremføre sin sag og redegøre for hvorfor man mener bestyrelsen skal godkende byttet. Og er der en tidsfrist på hvornår bestyrelsen skal have skriftligt, afvist jer, så se om de overholder den. Hører I ikke noget, så er byttet vel godkendt... Og skriv dette ind I jeres brev til bestyrelsen.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf andel » 3/07/2005 11:44

Bestyrelsen med den lille andel har godkendt uden nogen problemer.

Det er kun den store andels bestyrelse der stiller sig på tværs. Og begrundelse for afvisningen (mundtlig) er at personen ikke har boet der i 2 år. Hvilket ikke står i reglerne. De kan vel være ligeglade med at personen flytter til en lille lejlighed?

Ham fra den store andel, har en formodning om at de stiller sig på tværs fordi de gerne vil bruge hans lejlighed til viceværtlejlighed (det har der været snak om) og de derfor selv vil have råderet over den.

Fra §14
Bestyrelsen skal godkende den nye andelshaver. Nægtes godkendelse, skal skriftlig begrundelse gives.


Fra §17
Erhververen samt alle vilkår for overdragelsen skal godkendes af bestyrelsen. Godkendelse skal foreligge inden 3 uger efter aftalens forelæggelse for bestyrelsen.


Hvad skal man ligge i ovenstående? At bestyrelse har ret til at afvise efter forgodtbefinde? Eller skal afvisningen bunde i vedtægterne (som jo her vil blive overholdt ved bytningen)..

Kan man gøre noget hvis de afviser bytningen skriftlig? Med en begrundelse der ikke bunder i nogen vedtægter?
andel
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22/06/2005 20:24

Køb af andelshåndbogen

Indlægaf vissevase » 9/07/2005 19:32

Er der nogen som kan give mig adressen på hvor jeg kan købe denne håndbog?
vissevase
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 9/07/2005 19:27


Tilbage til Bytning af andelsbolig

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster