reelt bytte

Om reglerne og mulighederne for bytning af andelsbolig

reelt bytte

Indlægaf embargo » 8/07/2005 14:51

Min bror er blevet husejer - men er endnu ikke fraflyttet sin andelsbolig. Jeg har i forvejen en andelsbolig og ville gerne overtage brormands bolig i stedet, da den er i en noget bedre stand end min egen. Da man iflg. hans andelsboligforenings vedtægter - i modsætning til min - kun kan overdrage andele til familiemedlemmer i lige op- og nedstigende linje, kan jeg altså ikke bare fyre min andelsbolig af og overtage min brors.

Derfor undersøger vi i øjeblikket muligheden for at bytte andele - men da min bror hurtigst muligt agter at sælge min andel, kan man jo ikke just tale om et "reelt bytte", selvom det begreb ikke er at finde i nogle af vores respektive vedtægter. Går lejeloven - eller andelsboligloven - i det tilfælde ind og blokerer for vores hensigter? Og kan jeg - hvis vi gennemfører bytningen - risikere at miste brugsretten til min brors andel og dermed stå uden tag over hovedet?

[font=Tahoma] [/font]
embargo
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8/07/2005 14:29

Indlægaf ktb » 8/07/2005 23:00

Der står ikke noget i andelsboligloven om retten til at bytte. Der står bare at bestyrelsen skal godkende køber. Dvs at det er jeres vedtægter der bestemmer om I kan bytte eller ej.

Hvis bytte er en mulighed for jer begge, kan jeg ikke se at du skulle kunne blive smidt ud af din lejlighed, på baggrund af at din bror sælger sin nye lejlighed (din gamle). Du kan jo ikke gøre for at din bror er utilfreds med sin nye lejlighed og skiller sig af med den.
ktb
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18/04/2005 14:13

Indlægaf kandidat » 8/07/2005 23:17

Problemet er bare hvis det er "offentligt" kendt at din bror skal flytte (pga. huskøbet). Så er det nemlig, som du selv nævner, ikke et reelt bytte, altså hvor begge parter flytter til deres ønske lejlighed.
Men hey hvis I er på talefod men jeres mor/far kan din bror jo sælge til dem, og de kan så sælge til dig. Så forgår salget kun lige op og ned. alternativt kan I jo stille et forslag til næste GF, at man godt kan sælge til sin bror/søster.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35


Tilbage til Bytning af andelsbolig

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron