Bytte med lejelejlighed

Om reglerne og mulighederne for bytning af andelsbolig

Bytte med lejelejlighed

Indlægaf hans » 5/11/2003 01:33

Hej Jens
Mit spørgsmål ligger til grund for et svar som var anført om bytning af andelsbolig.

Spørgsmålet var:
Kan man bytte en andelslejlighed med en lejelejlighed? Ja (var svaret)

Mit spørgsmål er:
Kan man bytte sin andelsbolig med værelser i en lejelejlighed sålænge man har en lejekontrakt på værelserne? Der tilhører bad og køkken, samt lejemålet er omtrent den samme størrelse som andelslejligheden?

Med venlig hilsen Hans
hans
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5/11/2003 01:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 5/11/2003 21:13

Det tidligere spørgsmål og svar kan ses her
http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... c.php?t=84

Du skal kigge i foreningens vedtægter for at se hvad du kan bytte med.
Hvis der står bytning af bolig, kan du bytte med alle typer bolig.
Ordet "bolig" kan muligvis fortolkes til også at omfatte et enkeltværelse som er en del af en lejlighed.

I lejelovens § 73 benyttes ordet "beboelseslejlighed" som fortolkes til at omfatte alle former for udlejede boliger med selvstændigt køkken.

Såfremt der er tale om snyd og omgåelse af regler kan foreningen afvise sådan et bytte.
Senest rettet af Admin. Jens Arentoft 10/09/2008 16:20, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf hans » 6/11/2003 11:01

Hej Jens

Hvad gør man hvis man mener at administration og bestyrelse har afvist et salg af andelsbolig for 2 værelser og dette ikke står i vedtægterne? Kan man klage og til hvem, eller skal man køre en sag?

Hilsen Hans
hans
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5/11/2003 01:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/11/2003 17:12

Der findes ingen gratis offentlig klageinstans for interne konflikter i en andelsboligforening.

Det billigste er at stille forslag om udskiftning af bestyrelse og administration på en generalforsamling.

Alternativt skal du anlægge sag.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Fastsættelse af leje ved byttefremleje med lejlighed

Indlægaf Anette » 9/06/2004 22:56

Hvordan fastsætter man lejen af sin andelsbolig i forbindelse med bytte fremleje med lejlighed?
Anette
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9/06/2004 22:52

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 10/06/2004 00:12

Kan du skære spørgsmålet lidt mere ud i pap ?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Fastsættelse af leje ved byttefremleje med lejlighed

Indlægaf Anette » 15/06/2004 22:25

Anette skrev:Hvordan fastsætter man lejen af sin andelsbolig i forbindelse med bytte fremleje med lejlighed?


Jeg mener, vi skal bytte-fremleje vores andelslejlighed med et par som bor i lejebolig. Det vil sige, vi skal fremleje hinandens boliger i et år. Lejeboligen har selvfølgelig en fast lejeværdi, men hvordan fastsætter vi prisen på vores lejlihed? De skal naturligvis betale det vi normalt betaler til foreningen og til forbrug, men skal vi også tage noget til det lån vi har?

Når lejen er på plads, er der så nogle regler for hvordan man udarbejder en bytte-fremlejekontakt? Er der regler eller retningsliner med hensyn til evtuelt depositum, aconto varme/el osv.?
Anette
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9/06/2004 22:52

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 16/06/2004 00:16

Du kan læse om lejens størrelse og hente en lejekontrakt på
http://www.ejdadm-ja.dk/udlejning.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf an » 10/07/2004 18:31

Hej.
Jeg er en ny bruger som sidder med en god lejelejlighed der desværre er blevet for lille til at huse børneflokken. Vi har modtaget en del henvendelser fra bytte-interesserede som har andelslejligheder.
Jeg ved at der tidligere har været beboere i vores ejendom som har byttet til andele, og jeg mener at vores boligselskab er meget liberalt angående bytte. Men nu hører jeg fra flere sider at det ikke er tilladt at bytte mellem leje og andelslejligheder!!??
Er det korrekt er det en uhyggelig stavnsbinding af de mange som ønsker at gå fra leje til andel. Og for så vidt også den anden vej. Kan det virkelig være rigtigt? Kan nogen hjælpe mig til proceduren i forbindelse med denne situation?

Venligst
an
an
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10/07/2004 18:24
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf helan » 27/09/2004 08:11

Hej .. Jeg kan heller ikke forstå de regler.. Man må ikke bytte med en lejelejlighed til en andelslejlighed - For så er der penge imellem. Og hvorfor må man ikke det ?? Jeg har en stor lejelejlighed, og vil meget gerne bytte med en andelslejlighed... Hvordan gør jeg det ??
Mvh. Helan
helan
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27/09/2004 08:04


Tilbage til Bytning af andelsbolig

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster