Bytte af andel

Om reglerne og mulighederne for bytning af andelsbolig

Bytte af andel

Indlægaf SHS » 24/11/2005 14:46

Vi er kommet i den heldige situation, at vi har fået mulighed for at bytte vores andel internt. Vi bor nu i en 84 m2 stor lejlighed og vil bytte til en 120 m2. Vi vil flytte til noget større grundet familieforøgelse, og ham, vi vil bytte med, synes han sidder for dyrt.

Bestyrelsen i vores foreningen har modsat sig dette interne bytte mundtligt. Vedtægterne siger klart, at man må bytte, men præciserer ikke betingelserne for dette. Formanden har forklaret, at der har været praksis at kræve, at man skal have boet i lejlighed i 2 år, før man må bytte, under henvisning til lejelovens paragraf 73.

Mit spørgsmål er, om bestyrelsen kan modsætte sig vores bytte uden at give en skriftligt redegørelse for, at de har begrundet mistanke om at byttet kun tjener at omgå den interne venteliste? Hvis bestyrelsen ikke kan føre bevis for, at vi "snyder", bør de så ikke tillade byttet? Kan bestyrelsen have en praksis, hvor de kræver 2 års beboelsen uden dette er nedfældet i vedtægten?

Jeg vil lige nævne, at vi kun har boet i vores lejlighed i 15 måneder, men har været medlem af foreningen i snart 4 år (vi har tidligere flyttet internt).

På forhånd tak...
SHS
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24/11/2005 14:19

Indlægaf zuma » 24/11/2005 15:36

Kære SHS

Indledningsvist vil jeg bemærke, at din formand tilsyneladende har blandet tingene lidt sammen. Regler om bytte tilsiger 3 år i lejligheden. De 2 år kan eventuelt stamme fra reglerne omkring fremleje - jeg ved det ikke :smile23:

Hvis ikke vedtægterne siger noget, så er det klare udgangspunkt, at der godt må ske et bytte, med mindre bytteriet er rent proforma, dvs. den ene af de byttende parter alene gør den anden en tjeneste for herefter at flytte i hus, men jeg mener ikke din besked lægger op hertil?

Såfremt bestyrelsen må fastholde, at der gælder en praksis, er det min overbevisning, at de skal føre et klart bevis herfor (og det kan godt være svært), med mindre det fremgår af f.eks. hjemmesiden, eller bestyrelsesprotokollen, men en praksis kan være lige så stærk som vedtægter (hvis beviserne er i orden).

Uden at kende de konkrete omstændigheder helt til bunds, vil jeg ikke mene, at bestyrelsen er berettiget til at agere som så.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf SHS » 25/11/2005 12:25

Kære Zuma

Tak for det hurtige svar.

Byttet er ikke proforma. Begge parter ønsker at bo i lejlighederne, og det ved vores formand.

Jeg er i tvivl om bestyrelsen kan dokumentere, at det har været praksis at afvise bytte på det nævnte grundlag. Jeg har kigget det sidste års referater igennem, og det har ikke været noget nævnt.

Er det muligt for en bestyrelse at beslutte sig for at nægte internt bytte på en regel om minimum 2 års beboelse? Skal noget sådant ikke være vedtægtsbestemt? Hvis ikke er bestyrelsen magtfuld...
SHS
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24/11/2005 14:19

Indlægaf schang » 25/11/2005 12:51

Hej,

Få fat i vedtægterne og se hvad der står der. I vores forening og vi følger ABF´s standardvedtægter må vi gerne og gør det.

Umiddelbart kan jeg ikke se at I overruler den interne venteliste. En af Kongstankerne med andelsforeninger er jo blandt sådanne omrokeringer.

Derfor er dette en mulighed der kommer før både den interne som den eksterne venteliste i ABF´s vedtægter.

Schang
schang
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 13/10/2004 18:00

Indlægaf SHS » 25/11/2005 13:34

Hej Schang

Bytte er ifølge vedtægterne tilladt, og det kommer før interne venteliste. Jeg undrer mig bare over at bestyrelsen alligevel modsætter sig uden de har vedtægterne bag sig.
SHS
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24/11/2005 14:19

Indlægaf zuma » 25/11/2005 15:24

Gode debattører!

Jeg må tilslutte mig Schangs bemærkninger, idet meningen med bytteriet jo er, at de byttende parter går udenom enhver form for liste, være sig den interne eller eksterne. Bestyrelsen kan jo heller ikke nægte, at du bytter eksternt (hvis du opfylder bestemmelserne herfor) med den begrundelse, at du omgår den interne venteliste - det er jo nemlig privilegiet ved bytteriet, som beskrevet ovenfor. Bestyrelsen kan alene nægte, såfremt man har nogle konkrete bevæggrunde herfor, bl.a. pro forma bytning.

Noget andet er imidlertidigt, at du rejser to særdeles interessante spørgsmål:

Gælder regler om 3 år også for intern bytning?

Gælder regler om 3 år ligeledes i den situation, hvor man har boet i foreningen i mere end 3 år, men kun har opholdt sig i den pågældende lejlighed som man ønsker at bytte i mindre end 3 år?

For at besvare disse spørgsmål, skal man nok gå tilbage til bemærkningerne til loven, og se baggrunden for indførelsen af 3-års-reglen, og jeg har ikke umiddelbart med Internettets hjælp kunne finde et svar herpå :smile22:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf SHS » 25/11/2005 16:37

Jeg har også forsøgt at finde svar på de to spørgsmål, Zuma, men har ligesom du søgt forgæves.

Lejeloven omhandler forholdet udlejer/lejer. I en andelsboligforening kan man vel ikke kalde bestyrelsen udlejere og de øvrige andelshavere lejere. Jeg mener, at bestyrelsen bør være varsom med at trække på lejeloven på den måde vores bestyrelse har gjort, men spørgsmålet er om de kan gøre det? Har de juridisk set lov til at gøre det?

Principielt mener jeg, at sådanne indskrænkninger i andelshavernes ret til at råde over egen lejlighed bør vedtages ved afstemning på generalforsamling, og dermed indgå i vedtægterne. Bestyrelsen bør først og fremmest administere vedtægterne og være påpasselige med restriktioner udover de i vedtægten nedskrevne.
SHS
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24/11/2005 14:19


Tilbage til Bytning af andelsbolig

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron