Råd ønskes ang. bytning

Om reglerne og mulighederne for bytning af andelsbolig

Råd ønskes ang. bytning

Indlægaf Barkfeld » 14/02/2006 18:40

Hej allesammen.
Er ny herinde og har kigget lidt men har ikke fundet et direkte svar på mit spørgsmål - derfor en ny tråd. Håber det er ok!

INFO:
Jeg har været så heldig at komme i kontakt med en rigtig sød ældre dame, der gerne vil flytte væk fra centrum. Hun bor i en 75 kvdm. andel kbh. k, og denne vil jeg naturligvis gerne have fat i, da jeg bor i en 38 kvdm ejerlejlighed uden for byen.

Jeg har lovet hende at prøve at finde en andel til hende uden for København, hvilket jeg er i gang med.
Men jeg vil jo gerne føle mig sikker på, at jeg også har mulighed for at rent faktisk at få lejligheden. Altså, at bestyrelsen ikke sætter sig imod.


VEDTÆGTER:
Vedtægterne siger, at
"Bestyrelsen skal godkende den nye andelshaver."

samt at fortrinsret gives
"a) Til den, der indstilles af andelshaveren, når overdragelse sker til en person, med hvem han/hun er beslægtet i lige op- eller nedstigende linie, ved bytning, eller til en person, der i mindst 1 år har haft fælles husstand med andelshaveren."

"Ved bytning" er nok til at hun kan bytte med min, ik?



SPØRGSMÅL:
Hvis jeg har finder en andelsbolig, som hun vil have, hvad gør jeg så? Skal jeg købe den nye andel, og derefter bytte? Ville en bestyrelse kunne finde på at undersøge, hvor længe jeg har boet i den nye andel?

Vil det være muligt at bytte med min egen? Altså, plejer bestyrelser at afvise et forsøg på omgåelse af ventelisten, når selv ejeren ønsker, at den indflyttende får boligen?


Jeg ved, at det er en omgåelse af ventelisten, men den er umulig at komme ind på, medmindre man er i familie med andelshaveren. Og det er min eneste mulighed for at komme ind på markedet.

Håber I vil hjælpe mig alligevel...!
Barkfeld
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18/10/2005 14:57

Indlægaf Barkfeld » 14/02/2006 22:47

TILFØJELSE

Desuden siger vedtægterne:
"b) Andre andelshavere, der er indtegnet på en venteliste hos bestyrelsen, har dernæst fortrinsret efter tidspunktet for indtegningen. Sker overdragelsen i henhold til denne bestemmelse, overtager den fraflyttende andelshaver indstillingsretten til den således ledigblevne lejlighed."

Som jeg læser overstående så kan hun vælge mig fra ventelisten, hvis jeg kan komme på den... Er det rigtigt forstået?

På forhånd tak!
Barkfeld
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18/10/2005 14:57

Indlægaf sam » 15/02/2006 10:28

Hej Barkfeld.

Lad mig først svare på din tilføjelse;
ventelisten er efter ancennitet, så medmindre du ved de øvrige på listen ikke er interesserede i lejligheden, så ville jeg ikke give dette mange chancer.
Din chance er derimod byttemuligheden.
Hun kan bytte sin andel til en anden bolig hun ønsker at bo i. I princippet kunne hun bytte med din nuværende ejerbolig, hvis hun var interesseret i det, men jeg formoder aftalen er at du finder hende en andelsbolig. Hendes forening vil ikke kunne hindre et reelt bytte, og der er bestemt ingen grund til at mene at man har fusket sig ind, blot fordi man har byttet sig til en andelsbolig, fremfor eksempelvis at have arvet eller ventet sig til én!
Dermed desværre ikke sagt at det ikke kan være en proces der kræver såvel is i maven som tungen lige i munden, da der dels er en del regler der skal overholdes undervejs, dels muligvis andre der har set sig varm på lejligheden....
Så længe du er flink og fair overfor den søde dame, så ser jeg ikke nogen grund til at du ikke skal klø på, og heller ikke til at du ikke skal kunne få al mulig hjælp herinde.
Mvh Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf zuma » 15/02/2006 14:13

Kære Barkfeld

Du skal starte med at kigge i vedtægterne hos den ældre dame. Hvis ikke der står noget specifikt, er der ikke noget til hinder for, at hun flytter ind i en ejerlejlighed.

Din konstruktion hvor du finder en andel til hende, som hun bytter med er for mig at se ikke er reelt bytte, idet du ikke har beboet den ene lejlighed, men alene gør det for at omgå reglerne, og hvor flytter den ene byttende andelshaver så hen?

Ofte vil der også stå i ventelisterne, hvor længe man skal have beboet andel for at have erhvervet sig en bytteret.

:smile22:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Barkfeld » 15/02/2006 18:17

@sam

Tak for svaret først og fremmest.
Kan godt se nu at bestemmelsen i tilføjelsen ikke kan bruges, da jeg ikke er "andelshaver" i foreningen.

Hvilke regler skal jeg overholde undervejs? Hvad skal jeg gøre?

Har du fornemmelsen af, at mange andelsforeninger modsætter sig sådanne skifter? Også selv om andelshaveren ønsker at en bestemt person skal have lejligheden?

Hvad kan du ellers råde mig til at gøre?


@zuma

Også tak til dig.
Jeg har vedtægterne. Hvad skal jeg kigge efter?
Jeg har jo kopieret vedtægtsbestemmelsen omkring overdragelse ind i mit første indlæg.
Der står bare "ved bytning" som du ser.

Tredjemandens lejlighed skal selvfølgelig kunne byttes væk. Hvad er situationen i tilfælde af at:

1) Den tredje lejlighed kan byttes væk uden beboelse i længere tid.
Kan bestyrelsen finde på at checke, hvor længe jeg har boet der?

2) Den tredje lejlighed kan IKKE byttes væk.
Så skal jeg forsøge at bytte med min egen, hvorefter hun kan flytte ind i den nye. Hvordan kommer det til at forløbe rent praktisk?

Mange tak på forhånd!

P.S. Er der nogen, man kan betale for at finde en lejlighed til en? Jeg har nemlig travlt med studiet, så vil helst bare betale for at andre kan finde en. Har I hørt, om det er muligt?
Barkfeld
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18/10/2005 14:57

Indlægaf sam » 15/02/2006 22:06

Hej igen.

Jeg er enig med zuma i, at du skal bebo den nye lejlighed, før du vil kunne lade den indgå i et bytte. Det er en af de vigtigste regler!
Det vil i givet fald være bestyrelsen i de nye lejligheder der vil kunne stille krav om at du overholder deres frister for at opnå bytteret, jeg mener ikke "den søde dames forening" kan stille krav herom.

Jeg har en god ven, der overtog sin fars andelslejlighed og kun nåede at bo der 3 uger, før hun fik så attraktivt et byttetilbud at hun gennemførte dette. Det affødte en del mistænksomhed (et bestyrelsesmedlem ville gerne slå lejligheden sammen med sin egen, og var derfor skeptisk) men da hun reelt var flyttet ind, havde knoklet med istandsættelse, og byttet var helt reelt, ja så gik det igennem til begge parters glæde.

Nu ved jeg jo ikke hvad det er du søger på din bytters vegne, så det er meget svært at vurdere dine chancer, men fortæl eventuelt lidt herom.....

Ja, jeg tænkte også at det enkleste måske var at der blev byttet med din nuværende lejlighed. Det bør dog nok lige sikres at hun har ret til at bytte til en ejerlejlighed, og ligeså at hun har mod på dette krumspring.

Mvh Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf Barkfeld » 15/02/2006 22:40

Tak Sam.
Hun søger en 60-70 kvdm til max 4000 om måneden. Alt uden for KBH.
Det bliver derfor lidt svært. Men af positive ting så har hun tidligere boet i mit område, og jeg har grønne områder, som hun ønsker.

En anden ting er dog det gode, at det er et forældrekøb jeg har, så det skal vel også ordnes at jeg ikke står som ejer officielt. Men det betyder vel, at jeg er nødt til at flytte ind i hendes nye lejlighed og sætte den i stand (male er vel nok) og flytte ind i hendes bagefter?

Mht. ejerlejlighedsbytte så er det vel nok, at der står "ved bytte", ik?

Har du også råd til hvordan jeg nemmest finder en sådan lejlighed eller finder en der vil tage betaling for at finde en? :)
Barkfeld
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18/10/2005 14:57

Indlægaf Barkfeld » 19/02/2006 14:01

Andre må også gerne komme med råd/forslag! :)
Barkfeld
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18/10/2005 14:57

Indlægaf sam » 20/02/2006 14:32

Hej igen

Du bor vel rettere i leje-bolig end i ejerbolig pt!
Da hverken "den søde ældre dame" eller dine forældre vel er interesserede i at du bytter din nuværende lejebolig med hendes andel (eller har jeg misforstået dette?) ja så kan det nok kræve lidt ihærdighed af dig.

Man kan jo købe de fleste serviceydelser, men de fleste relevante andelsforeninger kræver nok at det er dig selv der tilkendegiver en interesse for at bo dér, at du efterfølgende flytter ind og reelt bor der en tid, og så først herefter kan få godkendt et bytte.

Den allerletteste løsning, var at du fik "den søde dame" til af foreslå en vedtægtsændring der giver andelshaverne fri indstillingsret ved salg af deres andel.

Må jeg spørge hvor meget hendes andel koster? Jeg formoder indskuddet i den nye forening ikke må være højere.... Ligeledes hvilke områder udenfor København er der tale om?

Mvh Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf Barkfeld » 20/02/2006 17:58

Tak Sam!

Troede kort at der ikke ville komme flere svar.

Min "leje-bolig" er egentlig min. Jeg får overskuddet af et salg senere hen, trods at mine forældre står som ejere. Og de står stadig som ejere, da det bliver ca. 700 kr. billigere for mig pr. måned.
Den vil derfor kunne overdrages til mig, hvis det bliver nødvendigt...?

Hun bor i en andel til 205.000 kr. (pr. 31.01.05. Andelskronen er dog steget ret kraftigt de sidste år).
Lejligheden ligger ret tæt på Nyhavn, og med 75 kvdm til 3.500 om måneden er det jo nærmest som at vinde i lotto.

Hun ønsker næsten alt uden for kbh, da hun godt vil kunne gå ture i det fri sammen med sin dejlige hund. Alt nordpå har interesse og visse dele af storkbh. (dele med skov eller tæt på strand), Amager har også interesse samt ligeledes flere dele sydpå.

Hvorkan man finde folk, der vil tjene penge på sådan noget? Har prøvet Den Blå Avis men der slettes indlæg med dusørlignende tilbud. :(

Det burde altså være muligt at kunne finde et sted, hvor et sådan skifte er i orden.
Kunne man ikke bare spørge andelsforeningen hos en "interessant lejlighed" om de kan godtage sådan en handel?
Skulle de have grund til at modsætte sig dette? Eneste forskel på om damen køber den direkte og dette er, at en ung studerende får sin drømmebolig.

Endnu engang tak for dine svar! Det er meget hjælpsomt!

Mvh. Jacob
Barkfeld
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18/10/2005 14:57

Indlægaf sam » 22/02/2006 12:16

Hej igen Jacob,

Medmindre I vil sælge din nuværende lille lejlighed til hende (i forb med bytte) til så favorabel en pris, at hun reelt vil kunne opgradere den til en ejerbolig der matcher hendes ønsker, så kan jeg ikke se at der er en pointe i at du udskifter din nuværende lejer (ja ja, priviligeret lejer)status ud med ejer....

Det er jo heldigvis et ret stort område hun er åben overfor, og der findes da heldigvis en del andelsboliger også der. Modsat andelsboligerne i bykernen er det dog typiske noget nyere bebyggelser, og derfor har de heller ikke helt samme lave prisniveau. Flere har dog taget nedsparing i friværdien og har derfor en lav boligafgift, så det bør ikke være umuligt.

Dusørtilbuddene slettes vel fordi de sidestilles med penge under bordet, og det er jo strafbart. Men selvfølgelig kan du da betale dig fra at få en til enten at screene alle lister systematisk, du kan givetvis også snakke med en ejendomsmægler, men så er det jo et andet marked.

Har du reelt undersøgt dels om der er stemning for at give andelshaverne indstillingsret i Nyhavn-foreningen? Har du overvejet at du og andelshaver laver en velbegrundet ansøgning om at du sidestilles med hendes efterkommere og derfor får ret til at overtage lejligheden?

Jeg formoder hun trods alt ikke er så sød at I overvejer at indgå fælles husstand det nødvendige år? :smile5:

Du kan jo altid spørge om byttemuligheden i de relevante lejligheder. Her vil jeg dog stærkt anbefale at du tager den søde dame med, så det fremgår som jeres fælles projekt, og så de reelt ved at det er hende der søger om optagelse i foreningen.

Jeg er helt enig med dig i at lejligheden lyder ekstremt attraktiv... Jeg ville også være såvel ihærdig som kreativ hvis jeg var i din situation....

Hvordan er traditionen for lejlighedsovertagelse i foreningen? Er det i praksis venteliste, overtagelse af "arvinger" eller hvordan?? Er der nepotisme eller andet slibrigt?

Mvh Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf Barkfeld » 26/02/2006 17:27

Hej Sam.

Endnu engang tak for dine svar!

Ja, det er nok en god ide at lade det være et fælles projekt. Det er jo også hende der skal sige god for den, så hun skal jo se den! :)

Hmm... hun sagde faktisk noget om, at jeg kunne bo hos hende, altså "sammen med hende" i det nødvendige år. hehe... Ved ikke hvor hun ville bo, men det ville da være et forsøg værd...
Hey, ville det at jeg "lejer et værelse hos hende" være det samme???

Ang. dit forslag mht. at spørge foreningen, om jeg må få den. Det er vel ikke smart, at jeg dermed offentliggør mig selv? Således vil et senere bytte ikke være muligt, da de kan se det er mig igen... Men jo, det ville da gøre det MEGET nemmere, hvis de altså sagde ja.
Har du nogen ide om de ville kunne gøre dette? Altså, gør bestyrelser sådan noget? Hun har godt nok fået sit barn ind i ejendommen, og den venteliste sker der jo intet på.

Ved ikke så meget om foreningens bestyrelse, desværre! Hvad skal jeg spørge damen om?

Endnu engang tak.

Mvh. Jacob
Barkfeld
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18/10/2005 14:57

Indlægaf sam » 27/02/2006 20:43

Hej igen.

Nej, det er ikke det samme at leje et værelse hos hende. Man skal dele husstand, og du skal i den forbindelse på andelsbeviset.

Kom hendes datter ind via venteliste-ancennitet?

Hvorfor sker der intet på ventelisten?

Mvh Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf Barkfeld » 1/03/2006 08:34

Ja, hendes datter kom vist ind på den foretrukne venteliste (for familien).

Hendes veninde blev også skrevet op for mange år siden, men hun kom vist aldrig nogen steder.
Det handler jo om, at der altid er nogen interesserede på familie-ventelisten. Og den kan jeg jo ikke komme på.

Hmm... Tror godt hun ville være med på sådan en version. Altså, hvor jeg bor i lejligheden (eller fortsat sådan her) og står på halvdelen af andelsbeviset. Men lad mig lige høre lidt nærmere om det? Hvordan gør vi dette?

Mvh. Jacob
Barkfeld
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18/10/2005 14:57


Tilbage til Bytning af andelsbolig

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster