Proforma bytte

Om reglerne og mulighederne for bytning af andelsbolig

Proforma bytte

Indlægaf Andeltilsalg2100 » 24/04/2006 22:00

Hej

Håber I kan hjælpe med råd ifm bytte af andelslejlighed, hvor jeg er tilbudt rabat på deres andelspris.

Jeg har en 4 vær. andelslejlighed til på Østerbro som jeg skal fraflytte pr. 1. juli da jeg har købt hus pr. 15. maj.
Ifm salg skal min lejlighed først tilbydes på den interne venteliste, dernæst den eksterne eller en køber man selv finder.
Da det som bekendt er muligt at bytte til en anden andelslejlighed påtænker jeg at benytte den mulighed, da jeg
har mødt et par som har en mindre andelslejlighed i en anden forening og som gerne vil give en god rabat på deres andelspris, for at kunne overtage min lejlighed. Jeg kan bruge pengene og de kan bruge en større lejlighed.
Reglerne hos dem er at de selvfølgelig også kan bytte frit og har ellers også en intern venteliste der skal overholdes.

Planen er altså at de køber min lejlighed til prisen pr. 1. juli og jeg køber deres pr. 1. juli med et nedslag på 200.000 kr.
Da jeg ikke skal bo der vil jeg straks - i princippet samme dag - sælge den ved at lade den gå til deres interne venteliste.
Jeg har læst herinde at man anbefaler at bo der et par måneder da det jo reelt er et proforma-bytte, men det har jeg
ingen planer om - jeg håber bare deres bestyrelse vil sig OK da de hjælper en beboer til en større lejlighed og får mulighed for at tilbyde lejligheden til en nuværende beboer.

Jeg er selvfølgelig kun interesseret i at foretage denne byttehandel hvis det kan gøres fuldt lovligt og er derfor også indforstået med at der skal betales skat af min avance på 200.000 kr.

Spørgsmålene er derfor ...
- Er der noget jeg overser her eller kan det lade sig gøre efter min skitserede plan ?
- Kan deres bestyrelse lovligt forhindre byttet ? (kender ikke deres regler)
- Er der noget problem i at eje en ejerbolig og en andelslejlighed samtidig ?
- Hvor meget skal der betales i skat og hvordan er praksis med betalingen ?

Hvis I kan se nogle problemer i min skitserede plan, håber jeg på I kan komme med forslag til en løsning.

På forhånd tak

Thomas
Andeltilsalg2100
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24/04/2006 21:20

Indlægaf 4ndelshaveren » 24/04/2006 22:37

Hej Thomas

Du spørger om det er lovligt taget i betragtning af at det er et proforma-bytte. Svaret er jo indlysende, at det er fuldt ulovligt.

Dertil kommer at rabatten på 200.000 kr er maskeret sorte penge, som kan give fængselstraf ifølge den nye lov.

Jeg vil mene at bestyrelserne i begge foreninger har gode argumenter for en ekslusionssag. Er selv i bestyrelsen og det er bestemt ikke en godkendt konstruktion, dels proforma, dels sorte penge og ikke mindst er det ikke bogen at i har 2 heltidsboliger.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Andeltilsalg2100 » 24/04/2006 22:49

Tak for hurtigt svar.
Det er jo ikke ulovligt at de sælger mig andelslejligheden til en billigere pris en andelsprisen ellers er og jeg på den måde kan lave en gevinst som jeg vil betale skat af - jeg er ikke interesseret i sorte penge, så jeg kan ikke se det strafbare.
Jeg kan dog godt forstå hvis deres bestyrelse ikke ønsker jeg køber andelen for at sælge den videre samme dag selvom det er på deres interne venteliste.

Hvad mente du med 'ikke mindst er det ikke bogen at i har 2 heltidsboliger.' ?
Andeltilsalg2100
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24/04/2006 21:20

Indlægaf 4ndelshaveren » 25/04/2006 00:38

1. Som sagt er det sorte penge i forklædning. Du får den fulde pris for din 4V'er, men betaler 200.000 mindre for den mindre byttelejlighed + forskellen, da vi går ud fra at din 4V'er koster noget mere end deres mindre.

2. Du har købt hus pr. 15 maj, så du har frem til 1.juli 2 helårsboliger.

3. Generelt skal man følge de interne regler så andelshavere i din forening kan få glæde af den frigjorte 4V'er.

Du havde næppe gjort den gode gerning for en fremmed med en mindre andelsbolig, hvis ikke de 200.000 i rabat var i spil?
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf zuma » 25/04/2006 13:25

Det er et kreativt indslag, som mange før dig sikkert også har tænkt på. Som udgangspunkt en klar ulovlig handling......., men man kan jo godt forsøge at maskere den :smile3:

Du kunne jo flytte ind i den nye lejlighed sammen med en anden person (familiemedlem), så står I to på andelsbeviset. Når du så vil flytte lejligheden pga. samlivsophævelse, så kan den anden overtage udenom ventelisten osv., men i teorien går den bestemt ikke, men praktisk talt kan det være svært at bevise, at dit formål har været en omgåelse, mm man får nys om dit huskøb.

Jeg mener ikke, at det giver problemer med 2 boliger for en kortere periode, blot man kan dokumentere, at man er i gang med at sælge den ene (andelen).

Nedslag i prisen kan vel i et vist omfang maskeres via mangler i lejligheden, mm der kommer en skønsmand på banen.

Ovenstående er selvfølgelig uden ansvar i enhver henseende.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Andels And » 25/04/2006 14:05

Husk at din egen bestyrelse skal også godkende aftalen. Hvis en fra vores forening havde købt hus, men prøvede at bytte til en anden lejlighed, så ville vi simpelthen nægte at godkende aftalen af hensyn til de eksisterende interne ventelister og af respekt til de nuværende andelshavere. Så skulle den fraflyttende andelshaver beviser at byttet var ikke proforma.


Hvad siger din egen bestyrelse nu når de ved at du har købt hus? Er de med på idéen?
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Andeltilsalg2100 » 25/04/2006 20:04

Tak for jeres input.
Jeg har ikke lyst til at maskere noget og tænkte bare at når man nu lovligt kan give rabat på sin andelslejlighed ville der ikke være noget problem med at jeg tjente de penge sålænge skatten blev betalt.

Min egen bestyrelse ved intet om huskøbet endnu og skulle nok bare have at vide der var tale om en bytte-situation, men min hovedpine var mere om modpartens bestyrelse var med på ideen.

Jeg har siden skriveriet igår droppet bytte-tanken som jeg finder alt for bøvlet og kan forstå er klart på kant alle regler og næsten også lovgivningen, så jeg smider den på vores interne venteliste.
Der ligger en GF torsdag hvor alt tyder på en hævelse af andelskronen, så jeg sandsynligvis for nogle ekstra penge der, som jeg kan sætte hus i stand for, hvilket jo var hele tanken bag projektet.

Jeg takker mange gange for jeres sparring - og bestyreren af sitet her for et super godt forum.

Godt forår til jer alle ...

Thomas
Andeltilsalg2100
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24/04/2006 21:20

Indlægaf zuma » 26/04/2006 09:34

Det er en meget prisværdig tankegang du har der Thomas, altså det, at det hele skal gå rigtigt til :smile19:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Klaverboxer » 30/04/2006 21:41

Hej.
Jeg er blevet lidt forvirret af denne tråd: Er det lovligt eller ikke lovligt at sælge sin andel med rabat, fx for at kunne gøre ejere af større andele interesseret i at bytte? :smile23:
Altså jeg har en 2 værelses og en anden har en 3 værelses er det så lovligt for mig at fx give den anden part afslag på 100.000, og er det lovligt for den anden at acceptere? Envidere hvorledes skulle dette foregå; er det mig som sælger af rabat-andelen der ikke får alle pengene fra min gamle forening og den nye der så kan købe den de 100.000 billigere?

Mvh Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf Klaverboxer » 30/04/2006 23:37

Med ovenstående mener jeg dog ved et reelt bytte, er det da lovligt? Og også den andenvej rundt: Er det lovligt at bede om rabat? eller er det ikke det samme som at bede om penge under bordet?

Mvh Klaverboxer(stadig forvirret :smile23: ).
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf zuma » 1/05/2006 08:59

Jeg mener ikke det er i strid med Andelsboligloven at sælge sin andel til mindre end den vedtagne andelskrone. Det kan muligvis blive beskattet som en gave, men det anser jeg dog for at være en mere teoretisk betragtning.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Bytning af andelsbolig

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 5 gæster