Bytte 2 til 1

Om reglerne og mulighederne for bytning af andelsbolig

Bytte 2 til 1

Indlægaf j1z » 7/03/2007 20:55

Hej,

Min kæreste og jeg har fundet en andel som vi vil bytte med. Vi har hver selv en andelsbolig. Det skulle der ikke være noget i vejen for, kan jeg se i dette forum.

Administrationerne af foreningerne har tilsynladende ikke hørt om 2 til 1 bytte, men det betyder jo ikke at det ikke kan lade sig gøre. Hvordan kan sådan et bytte foregå rent praktisk? Jeg står på mit andelsbevis, min kæreste på hendes, og dem vi bytter med står begge på deres.

VH
Jens

PS. vi har aftale indbyrdes at vi hver især sælger til den nuværende andelspris. Da det ikke er helt sikkert at vi kan få alle 3 kontrakter til at falde på plads inden der har været generalforsamlinger, vil vi høre om der er noget forslag til hvordan vi sikrer at vi kommer til at købe til de nuværende priser? Det er jo tilladt at sælge under pris hvis de skulle stige efter en generalforsamling, så kan man kontraktligt aftale dette forinden?
j1z
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15/08/2004 19:22
Geografisk sted: Vesterbro

Indlægaf zuma » 8/03/2007 10:56

Det er ikke umiddelbart noget til hinder for, at I begge kommer på det nye andelsbevis og at de andre splittes op, så hver står på deres eget andelsbevis, på hver deres bolig.

I fastsætter blot prisen med udgangspunkt i vurderingen d.d., og kan samtidig skriver, at senere ændringer i andelskronen forinden overtagelsen ikke påvirker prisen.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Jenner » 14/03/2007 17:55

Hej Zuma,

Tak for svar - vi mener også umiddelbart at der ikke skulle være noget til hindre for et 2 til 1 bytte.

Den ene administratin taler om at det så ikke er et bytte men et salg der skal foretages.

Hvis jeg forstår det ret, så er det at det ikke kan lade sig gøre at den ene part betaler differencen til den anden part, som det normalt ville være ved et bytte. Derfor er den korrekte måde at hver især, af de 3 lejligheder bliver solgt, hvor der kun skal betales det den koster, uden at modregne differencen.

Når der stadig er tale om et reelt bytte, er det så ikke bare et spørgsmål om definitioner, om der foregår et bytte eller et salg? Er det ikke bare noget administrations lingo?

Er der nogen der har erfaringer med hvordan man i praksis bytter 2 til 1 andelslejlighed?
Jenner
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15/11/2006 17:35

Indlægaf kontapus » 14/03/2007 22:34

Teknisk set vil bytte af andelslejligheder altid skulle ordnes som overdragelser, da der jo sker ophør af medlemsskab og indtræden af ny andelshaver m.m.m. Såfremt der er tinglyst pant i andelsboligen skal den enten indfries eller overtages af ny andelshaver med långivers samtykke o.s.v.

Hvis jeres andele betragtes samlet, vil I overfor den andel I ønsker at bytte med kunne udregne prisdifferencen. Hvorvidt der ved overdragelserne skal afregnes fuldt ud til foreningerne, vil i høj grad afhænge af om der er tinglyst pant i een eller flere af andelene, og det er denne proces der kan gøre det vanskeligt.

Det burde dog kunne lade sig gøre at finde en løsning - men processen er næsten nemmere at tegne end den er at fortælle.

Processen er mere bøvlet med tre lejligheder, men den uvillige administrator skal bare være glad for sit salær, og så eller se at komme igang.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Jenner » 15/03/2007 00:10

Tak for svar kontrapus.

Der er tinglyst pant i den lejlighed vi bytter til og ikke i vores (i hvert fald ikke i min, men jeg tror heller ikke i min kærestes). Det er vel fornuftigt af os at overtage tinglysningen, da vi så kan få et billigere lån, er det ikke korrekt?

Kan min kæreste og jeg ikke bare optage et fælles lån og så overtage tinglysningen?

I hvert fald har vi sat byttet igang og så må administrationerne jo finde ud af hvilke problemer de ønsker at finde på.
Jenner
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15/11/2006 17:35


Tilbage til Bytning af andelsbolig

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron