konkurs og andelbolig

Om forbud og muligheder for pantsætning af andele samt optagelse af banklån.

konkurs og andelbolig

Indlægaf maria68 » 14/03/2010 10:35

MitAps går konkurs og banken truer allerede med at de sender mig personligt konkurs og sælger min andel på tvansauktion til ingen penge.
Historien er:Inden krisen startede udvidede jeg min virksomhed og låne penge via firma-kassekredit til det. Da krisen begyndt at ramme, kom banken og tvunget mig at de skulle få mere pant i lejligheden. Andelsbevis er på 980.000 kr,- og de tog pant på 1600.000 kr,- ialt. Er dette pant gældende jf andelsboliglån? Så vidt jeg har forstået burde de kun tage pant i andelsbevisværdi, fordi banken kan ikke eje muresten som på en ejerlejlighed? Hvordan er dette i praksis? Hvis jeg nu sælger min lejlighed til fx 1500.000 kr,- tager banken det hele eller har de faktisk kun krav til 980.000 kr,-?

Jeg betaler fortsat min husleje og afdrag på andelsboliglån som er helt nedbradt til 665.000 kr,-
maria68
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13/03/2010 13:28
Geografisk sted: København

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 15/03/2010 00:40

Banken kan via ejerpantebrevet sætte andelen på tvangsauktion hvor private købere kan byde og købe. Den bliver nok ikke solgt til "ingen penge" men jeg har set andele blive solgt til halvdelen af den pris der kunne opnås i fri handel.

Ved fri handel kan banken forlange at få op til 1.600.000 kr. som ejerpantebrevet lyder på. Du er formentlig bedst tjent med at få solgt i fri handel, så du med salgsprovenuet kan nedbringe din gæld mest muligt.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Pantsætning og banklån

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron