Boliglån i andelsbolig

Om forbud og muligheder for pantsætning af andele samt optagelse af banklån.

Boliglån i andelsbolig

Indlægaf Allan H. Olsen » 19/07/2004 23:56

Jeg håber at der er nogle venlige sjæle som kan hjælpe mig med nogle af mine spørgsmål.

Ifølge forlydende skulle det være muligt at tage et boliglån med sin andelsbolig som garanti pr 01.10.2005, her er så mine spørgsmål

1. Kan man tage et boliglån og bruge pengene til eget forbrug ?.
2. Hvad er loftet på lånet, i forhold til andelsboligen værdi ?.
3. Er der forskel på lånets afdragsperiode i forhold til andre boligformer ?.

På forhånd tak for hjælpen

mvh
Allan Olsen
Allan H. Olsen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19/07/2004 23:43
Geografisk sted: København

Indlægaf Repo » 20/07/2004 08:30

Det er op til ministeren hvornår de nye regler træder i kraft. Vi venter vist kun på at den nye andelsboligtingbog bliver udviklet.

Tanken bag loven er, at andelshaverne skal have samme lånemuligheder som boligejere, dvs. ingen bestemte låneformål, når blot lånet er under 80% af andelens værdi.
Hvis der også er samme afviklingsprofiler som for boligejere, betyder det afvikling op til 30 år og mulighed for afdragsfrihed, dvs. i realiteten behøver lånet ikke at blive afviklet før boligen sælges.
Repo
Repo
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8/07/2004 14:12
Geografisk sted: København

Indlægaf Jens Oluf Madsen » 6/12/2004 07:43

Hvordan fremkommer jeres svaret om at der kan gøres indgreb i andelsbeviset efter den nye pantsætnings regel i gammel gæld.
Når pantsætningen kun omfatter andelsbevisets gældsætning og ikke som skrevet al gammel gæld.
Det var da vist ikke målsætningen for den ændrede lovgivning, men derimod en sikring ved en pantsætning af gæld ved køb af andelsbevis.
Sker den lovgivning skal der være indført, at den har tilbagevirkende kraft (gl. gæld) hvor lang tid tilbage og hvorfor skulle nogle gamle kreditorer dog tilgodeses da det var fremtiden der focuseres på.
Gennemføres lovgivningen i den ånd. Vil der opstå et behov for en meneskerets domstols prøvelse med hensyn til danske lovgivers evner til at indføre lovgivning med tilbagevirkende kraft.

Med venlig hilsen

Jens Oluf Madsen
Jens Oluf Madsen
 

Indlægaf Repo » 6/12/2004 09:48

Hej.

Der er ikke tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft. Der sker "bare" det, at der er en paragraf om kreditorbeskyttelse, som ophæves.

Det er selvfølgelig skidt for nogen, men godt for dem, som har penge tilgode.
Man skal jo lige huske på, at der ikke bliver tale om, bare at sælge boligerne på auktion. Først skal man gennem en procedure, hvor man får lejlighed til, at lave en afdragsordning, eller måske optage et lån til indfrielse af den gamle gæld. Dernæst skal sagen for en dommer, som afgør, om gældsforholdet er juridisk OK.

Man kan så spørge sig selv: Hvis man har en juridisk uomtvistelig gæld, som man ikke ønsker at betale, selv om man har muligheden, er det så ikke OK at kreditor får mulighed for at få sit tilgodehavende ?
Repo
Repo
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8/07/2004 14:12
Geografisk sted: København

Indlægaf Jens Oluf Madsen » 6/12/2004 12:34

Ud fra svaret kan det ikke være ophævelsen af kreditorbeskyttelsen der er problemet. Ingen ingen lov indføres med tilbagevirkende kraft uden væsentligt grundlag for yderligere lovovertrædelser!
Det kunne da være spændende at se et juridisk responsun om dette her fænomen. Jeg tager ikke stilling til om nogen skal have mere beskyttelse
end andre, men hvis at alle vore love skal have tilbagevirkende respons,
ender vi da vist et galt sted.

BM: Synonymet ; Gammel gæld er historie.

Endvidere syntes jeg at alle der har gammel gæld skal komme på barikaderne og rejse en rigsretssag med folketinget , såfremt at de svar der gives her er til troende.
Jens Oluf Madsen
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/12/2004 12:54

Loven har ikke tilbagevirkende kraft, da der først kan gøres udlæg i andelen efter den 1/1 2005. Loven vedrører ikke direkte gælden, men kun muligheden for at gøre udlæg i andelen.

Hidtil har andele kunne inddrages ved konkurs, såfremt andelen havde en stor værdi.

Det vil næppe have den store effekt at starte en rigsretssag, hvis årsagen er at man ikke vil betale sin gæld. :smile14:
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Jens Oluf Madsen » 6/12/2004 13:41

Stadigvæk Gammel gæld er historie.
Jeg har ikke nævnt, at nogen ikke skal betale deres gæld, men derimod kan jeg godt se at det er smart at forbinde denne jura med en fornyelse
"forskønnelse" af gl. gæld som derved føres, fremdiskonteres igen og igen.
Tinglysningsloven kap. 6 § 42 stk. skriver om en retsforfølgning hvis det er den der menes skal den stadigvæk kunne bære en jura igen om at der er lavet en lovgivning med tilbagevirkende kraft.


:smile2:
Jens Oluf Madsen
 


Tilbage til Pantsætning og banklån

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster