Fælles andelsboliglån men...

Om forbud og muligheder for pantsætning af andele samt optagelse af banklån.

Fælles andelsboliglån men...

Indlægaf Klap » 13/01/2005 21:31

Jeg bor sammen med min kæreste.Vi bor i 'min' andelslejlighed, dvs jeg står alene som andelshaver. Dog har vi et fælles andelsboliglån i lejligheden


I tilfælde af min kæreste og jeg går fra hinanden, hvordan vil situationen så se ud?
Kan hun gøre krav på halvdelen af andelen?


Mvh
Klap
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10/08/2004 20:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 13/01/2005 22:10

Hvis kun du står registreret i foreningen som andelshaver for lejligheden, så kan hun ikke gøre krav på halvdelen af andelen, men hun hæfter sammen med dig for lånet, hvis I begge er anført som debitorer i lånedokumentet.

Dog har vi et fælles andelsboliglån i lejligheden

Der må blot være tale om et lån til køb af andelen (lejligheden).
Først efter 1/2 2005 kan man optage lån i andelen (lejligheden).
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf benny » 24/01/2005 02:05

Hvad nu hvis de er bliver gift og får børn og skal skilles, er det så ikke andre regeler der spiller???
benny
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24/01/2005 01:59

Hvis ret skal være ret

Indlægaf snip » 1/02/2005 21:02

Hej K
Jeg synes ikke liiige det lyder somom det er DIG der er ved at blive snydt... Hvis din kæreste virkelig er gået med til at hæfte for banklånet så synes jeg det er ualmindeligt ondt & røv'et ikke at få hende skrevet på andelsbeviset med det samme! Hun risikerer nemlig at hænge på HELE gælden hvis du ikke kan/vil betale din del. Det samme gælder for dig - men du har da i det mindste fået noget for DINE penge.
Tjek lige jeres vedtægter. Din kæreste har muligvis RET til at blive skrevet på andelsbeviset når/hvis I har boet sammen i lejligheden i mere end to år. Uanset om hun har betalt en krone til lånet!
snip
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3/09/2004 15:23

Indlægaf Klap » 6/05/2010 20:25

Admin. Jens Arentoft skrev:Hvis kun du står registreret i foreningen som andelshaver for lejligheden, så kan hun ikke gøre krav på halvdelen af andelen, men hun hæfter sammen med dig for lånet, hvis I begge er anført som debitorer i lånedokumentet.

Dog har vi et fælles andelsboliglån i lejligheden

Der må blot være tale om et lån til køb af andelen (lejligheden).
Først efter 1/2 2005 kan man optage lån i andelen (lejligheden).


Hej Jens
Er det muligt du kan henvise til en lov et sted?
Klap
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10/08/2004 20:15


Tilbage til Pantsætning og banklån

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron