Kreditorer i andelslejlighed m.m.

Om forbud og muligheder for pantsætning af andele samt optagelse af banklån.

Kreditorer i andelslejlighed m.m.

Indlægaf Hanshansen » 18/01/2005 16:27

Hej

Jeg har med stor interesse fulgt de svar du har givet inde på hjemmesiden "andelsbolig-debat.dk", og vil i den forbindelse høre om du kan hjælpe mig med nogle svar hvor jeg føler mig usikker.

Pr. 1/2 2005 træder loven i kraft om pant i andelslejligheder.
Lejligheden har i dag en værdi på ca. dkr. 205,000,00
Jeg har udestående hos nogle firmaer på i alt dkr.
Hvordan fungerer det når de kreditorer vil ind og tage pant i min andelslejlighed og vil jeg være i fare for at måtte fraflytte lejligheden pga disse kreditorer?

Ydermere har jeg haft en lejer boende i et værelse i et halvt år.
Hun indbetalte dkr. 5.000,00 i depositum og vi lavede en kontrakt på det.
I kontrakten skrev jeg at værelset var nymalet og nyistandsat ved lejers overtagelse og skulle afleveres i samme stand.
Lejeren er fraflyttet og der var betingelserne ikke overholdt.... Det vil sige at der ikke var malet efter hun forlod værelset.

Jeg mener nu at det er rimeligt at jeg får dækket de udgifter jeg har haft til at male værelset i lejligheden, men lejer insisterer på at vil have de dkr. 7.500,00 tilbage da jeg ikke er vendt tilbage senest 14 dage efter lejers fraflytning. Er det korrekt?

Det synes jeg ikke er rimeligt og i det hele taget var lejemålet præget af at lejeren var lidt, for at sige det rent ud, et svin som aldrig lavede noget som helst.

Lejer har nu videregivet sagen til Dansk Lejerforening som har sendt mig et brev hvor jeg skal give min udlægning af sagen og der vil så falde dom over hvor meget jeg skal betale..
Kan det betale sig at skrive sider op og sider ned om hvordan hun agerede i lejeperioden eller vil dem der tager stilling til det blot følge loven, hvori der står at jeg ikke har meldt tilbage inden for 14 dage og derfor skal tilbagebetale det fulde depositum?.

Hvis jeg bliver "dømt" til at betale depositum tilbage kan det så medføre eksklusion af foreningen og koster det noget at sagen er kommet så langt at offentlige instanser skal træffe en afgørelse?

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at lejer skal have noget af depositummet tilbage men synes bare ikke det er rimeligt at jeg ikke får dækket mine udgifter.

Min kontrakt er bortkommet og det samme er lejers.
Har det betydning for hvordan jeg skal forholde mig?
Hanshansen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18/01/2005 16:20

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 23/01/2005 23:08

Kreditorerne skal via fogedretten gøre udlæg i andelen. Andelsboligforeningen skal så forsøge at sælge andelen, hvorefter du skal fraflytte lejligheden. Hvis andelsboligforeningen ikke kan sælge andelen, skal den sælges på tvangsauktion.

Krav mod fraflyttende lejere skal fremsættes senest 14 dage fra fraflytningen, ellers har du mistet dit krav. Du kan blive pålagt sagsomkostninger hvis sagen er indbragt for retten, hvor du formentlig vil tabe fordi du har overskredet 14-dagesfristen.
Det vil ikke hjælpe at kalde lejeren et svin.

Sagen mellem dig og lejeren skal andelsboligforeningen ikke blande sig i.

Da 14-dagesfristen er det største problem, har du ikke meget at bruge lejekontrakten til.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Pantsætning og banklån

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster