Andelskronen opskrives

Om forbud og muligheder for pantsætning af andele samt optagelse af banklån.

Andelskronen opskrives

Indlægaf JesperJul » 27/03/2005 11:02

Jeg bor i en andelsforening, som siden 1997 har ført en snusfornuftig politik og holdt andelskronen lavt, således at den fra 1997 til 2004 kun er steget fra kr. 106.000 til 128.000 for mit vedkommende. Foreningen har hensat over 10.000.000 kr. til nyt tag og forbedringer.

Nu er der kommet ny offentlig ejendomsvurdering, hvilket har betydet, at andelskronen samlet er stegt med 23.000.000. Bestyrelsen ønsker nu at opskrive andelskronen (glædeligt) med ca. 964 kr. pr. m2.

MEN de ønsker at gøre det løbende med (i mit tilfælde) 7.200 kr. pr. mdr. over 1 år. Vi skal godkende dette på generalforsamling i næste uge, men jeg mener jo det er at binde folk 1 år til deres lejligheder, for hvem flytter, når de ved den stiger så meget. Boligafgiften er 3.500 kr. pr. mdr., så man tjener faktisk penge på at lade den stå tom.

Derudover bliver det ikke muligt at tåne lån med pant i lejligheden før om 1 år når andelen er opskrevet fuldt ud.

Mit spørgsmål er - er det ikke normalt op opskrive andelskronen på en gang og er det i øvrigt lovligt at gøre det over 1 år og binde folk på den måde.??

Argumentet fra bestyrelsens side er, at det har man altid gjort og ellers flytter alle bare efter generalforsamlingen.

Med håb om et godt råd

Jesper
JesperJul
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27/03/2005 10:52

Tilbage til Pantsætning og banklån

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron