Fast lån

Om forbud og muligheder for pantsætning af andele samt optagelse af banklån.

Fast lån

Indlægaf kampman166 » 11/05/2005 00:18

-Er der nogen i forrummet, der ved hvor man kan få et billigt fastforrentet lån til køb af andelsbolig?
- Hvordan kan det være, at de fastforrentet andelslån typisk ligger 3-5 % over de billigste variabelt forrentet lån modsat realkreditlån?
-Selvom jeg godt ved, at man tager et andelsboliglån til det der svarer til kurs 100 modsat realkreditlån, er det fastforrentet andelslån alligevel højere end det burde være iforhold til et realkreditlån.
Håber at der er nogen, der har et kvalificeret bud.
På forhånd tak
kampman166
Novice
Novice
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10/05/2005 23:32

Indlægaf Repo » 11/05/2005 09:57

Hej.

Det skyldes at bankerne beregner deres fortjeneste på udlån ud fra hvad de alternativt kunne få i indtægt i stedet for at låne pengene ud til kunden.

Hvad får vi i rente af kunden f.eks. 5%
- hvad kunne vi få i rente i Nationalbanken f.eks. 2,15%
= Fortjeneste 2,85 %

Med et variabelt forrentet lån stiger kundens rente når renten i Nationalbanken stiger, men hvis kun renten i Nationalbanken stiger, falder bankens fortjeneste.

Derfor fastsætter banken et rentetillæg for fastforrentede lån udfra, deres forventninger til rentestigninger i den periode hvor renten er fast.
Repo
Repo
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8/07/2004 14:12
Geografisk sted: København

Indlægaf Peter » 11/05/2005 17:47

Som du kan se af
http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... .php?t=786
har jeg undersøgt forskelllige bankers tilbud.

Jeg mindes kun at have fundet et enkelt pengeinstitut, der annoncerede med at tilbyde fast rente - Handelsbanken (tidl. Midtbank). MEN det kan jo sagtens tænkes, at andre alligevel tilbyder det, hvis du spørger.

Rentesatser:
http://www.handelsbanken.dk/shb/inet/ic ... 9E004EE99A

Overordnet beskrivelse af andelsboliglån:
http://www.handelsbanken.dk/shb/inet/ic ... A3004AC4E7
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

fast forrentet lån til 5,75 (http://www.saerlig-kredit.dk)

Indlægaf fumse » 7/06/2005 17:03

Hej andelshavere

Jeg står i samme situation som jer andre - jeg har en friværdi (i mit tilfælde på over 850.000 kr.), som jeg gerne vil belåne ca. 500.000 kr. til 1) at betale min nuværende Nordea andelsboliglån på 145.000 kr. og 2) købe et tilstødende loftsrum og sætte det i stand.

Min bankdame (Nordea) er mere end ivrig for at få mig til at tegne et lån med variabel rente (ca. 4,5%). Men jeg kan godt lide at gå med bælte og sele samtidig, så jeg har undersøgt, om hvor man kunne få et fast forrentet lån til en andelsbolig:

http://www.saerlig-kredit.dk

Her er hvad direktør Henrik Grave skrev til mig, da jeg spurgte om, hvorfor bankerne ikke har lavet et fast forrentet lånetilbud til os andelshavere (udover at de naturligvis gerne vil have folk bundet op på en variabelt rente først, for så at tilbyde fast forrentet lån senere, som alle med en variabel rente så må konvertere til - og banken score kassen ;-).

"Her er vi ikke et sekund i tvivl om, at et lån i denne størrelsesorden kalder på fast rente. Og ydermere på neutral finansiering, hvor vilkårene ikke bare kan ændres efter långivers forgodtbefindende. Det er jo ikke ligegyldigt hvordan renten udvikler sig, men det er heller ikke ligegyldigt hvordan banken ude i fremtiden ser på lån med pant i en andelsbolig.

Bankerne er ikke begejstrede for at have fastforrentede udlån i deres balance - og hvis du får lån med fast rente vil der kunne være ubehagelige indfrielsesklausuler."


Spørgsmålene vælter nu op:

1: kan man stole på et sådan firma?
2: hvad hvis firmaet går konkurs?
3: bliver bankerne ikke snart nødt til at lave lignende lånemuligheder, hvis der kommer flere af denne slags tilbud?
4: har nogle erfaring med det konkrete firma?

MVH
Thomas
fumse
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7/06/2005 16:51

Indlægaf Peter » 7/06/2005 23:18

Jeg kender ikke dine økonomiske forhold tilstrækkeligt, men her et par strøtanker til overvejelse:

- Hvis du har en pæn løbende indkomst i forhold til dine mere faste omkostninger, kunne det måske være værd at overveje, i hvor mange år, du har brug for en fast rente (eller evt. renteloft). Dette ud fra en betragtning om, at du måske "relativt hurtigt" vil afdrage på kreditten. Hvis du kan nøjes med fast rente i 10 år, så er Handelsbanken med 5,26% billigere end "Særlig Kredit" med "FRA 5,75%". Hvis du ikke kan nøjes med fast rente i 10 år, så er det selvsagt ikke disse to rentesatser, der skal sammenlignes.

- Jeg har ikke sammenlignet etableringsomkostningerne, bl.a. fordi "Særlig Kredit" ikke ønsker at oplyse herom på selskabets website. Etableringsomkostninger er dog også relevante at tage med i betragtning, og husk i den forbindelse at etableringsomkostninger ikke kan trækkes fra i skat, og at de ofte er spildte, hvis man senere skifter bank.

- Faktisk ønsker "Særlig Kredit" ikke at oplyse ret meget på foretagendets hjemmeside. Og vi ved derfor ikke hvad "FRA 5,75%" dækker over. Og hvis man ikke skilter ret meget med sine priser eller andre vilkår, så kunne det måske være fordi, at det fås billigere andre steder?

- Der findes faktisk både kendte internetbanker (Skandiabanken) og en masse mindre vest- og nordjyske banker/sparekasser, der har mere favorable rentesatser end "Særlig Kredit" OG som ikke kræver etableringsgebyrer. (Der er selvfølgelig tinglysningsafgift til staten, men det er der også hos "Særlig Kredit".) Denne sammenligning er foretaget ud fra variable renter, efter som vi ikke har ret mange andre satser at sammenligne. Men hvis en bank er billigere på variabel rente, kunne den også meget vel være billigere på en fast rente.

- Så hvis jeg var dig, ville jeg undersøge disse rigtige banker/sparekasser, før jeg ville entrere med en pantebrevshandler som "Særlig Kredit".

- Jeg skal understrege, at jeg ikke har noget som helst konkret at udsætte på "Særlig Kredit". Men alt andet lige ville jeg foretrække at have at gøre med en bank/sparekasse, der er underlagt Finanstilsynets kontrol. Og hvis de tilmed er billigere, er jeg slet ikke i tvivl.

- Du har i øvrigt helt ret i, at flere banker med fordel kunne udbyde fastforrentede andelsboliglån, som der helt sikkert er en efterspørgsel efter. Men igen: "Spørg efter det, du ikke ser i vinduet" :)
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Ja du har helt ret!

Indlægaf fumse » 8/06/2005 01:40

Hej Peter

Tak for dine gode meget gode råd... jeg har godt fulgt med vedr. f.eks. Handelsbanken, som jeg også vil søge om et tilbud på mit specifikke lån.

I sidste ende kommer det naturligvis til at lande på ens sunde fornuft, hvad der kan betale sig og hvad der ikke kan, samt den sikkerhed har ved at handle i banker...

Min plan er, at jeg vil undersøge Særlig Kredit nærmere (har adgang til www.crm-direct.dk CVR tjekker), jeg vil afhente tilbud en to tre steder, og så træffe en beslutning. Og jeg vil naturligvis konfrontere min egen bank med netop disse tilbud, for at se om der er noget at stille op.

Det dummeste i dette "spil" om renter m.m., er jo at min egen bank Nordea, taber på det. Underforstået at jeg vil netop bruge nogle af mine nylånte penge til at tilbagebetale Nordea på mit nuværende andelsboliglån, som så går glip af en masse renter, og jeg vil ikke tage et pant i andel lån hos dem, fordi de end ikke tilbyder fast rente, ej heller bare i en 10 årig periode som Handelsbanken.

Og jeg er som sagt ikke i tvivl om, at de store banker følger med de små banker (og de obskure firmaer) vedr. at tilbyde fast forrentet lån.... Det er blot et spørgsmål om tid. Tid som man omvendt ikke har da man gerne vil igang med at låne penge, til at realisere en masse ting.

Men spændende diskussion, som jeg vil følge.

MVH
Thomas
fumse
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7/06/2005 16:51

omkonvertering af lån eller lån i friværdi.....

Indlægaf andelshaver8200 » 24/07/2005 12:38

[font=Comic Sans MS] [/font]

kan man omkonvertere sit lån som er et normalt andelslån i banken til 6,25% til et rente max el. lign? hvordan beregner man en evt. friværdi i sin andelsbolig? :smile9:

andelshaver8200 :smile2:
andelshaver8200
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24/07/2005 12:33


Tilbage til Pantsætning og banklån

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron