regler for selv at sælge andel

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

regler for selv at sælge andel

Indlægaf karina » 22/11/2005 19:23

jeg ville gerne vide følgende:
Jeg har fået en anden bolig i ejendommen som skal laves om fra leje til andelsbolig. Så skal jeg af med min andelsbolig og så siger foreningen at jeg ikke kan vælge en køber da den skal sælges via ventelisten. Vi kan vælge frit hvem vi vil sælge til når vi forlader foreningen og jeg mener også der er regler for at når man overtager en leje som laves om så kan man sælge frit? Nogen der ved noget om det!
karina
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 13/11/2005 11:52

Indlægaf christian K » 23/11/2005 10:44

Først og fremmest kig i jeres vedtægter.
Dernæst hvis jeres vedtægter følger de fleste jeg har set, er der sikkert regler i stil med at når i fraflytter foreningen har i selv lov til at vælge, men hvis man flytter internt, overgår den ret til den der fraflytter foreningen og bliver ikke hos den der kun flytter internt. I dit tilfælde flytter du til en lejelejlighed som nu ejes af foreningen, altså er det foreningen der kan bestemme hvem der skal overtage din lejlighed, hvilket vil sige ventelisten.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf 4ndelshaveren » 23/11/2005 12:33

Intern flytning kommer først. Ellers vil foreningen bliver invaderet af en andelshavers venner, familier etc, hvis man kunne snuppe en ledig andelsbolig og sælge til sin inderkreds.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf karina » 23/11/2005 17:31

jeg flytter til en leje som bliver lavet om til en andel og der er vidst andre regler der!
karina
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 13/11/2005 11:52

Indlægaf Korkia » 23/11/2005 17:42

tror ikke der gælder andre regler for andele, som tidligere var lejeboliger.

Næsten alle andelsboligere har jo tidligere været leje boliger, som så er blevet lavet om til andele fordi lejerne ønskede at købe den lejlighed de boede i.

Så jeg mener helt bestemt at de regler som står i jeres vedtægter gælder for den lejlig du har tænkt dig at flytte til (når den blive til en andel), ligesom de højst sandsynlig gælder for alle andre andele i jeres forening.. Det ville i hvertfald være første gang jeg har hørt om seperate regler for forskellige typer andele (som ikke er erhversandele) i samme forening.

Så du bliver nok nødt til at respektere foreningens venteliste og lade din gamle lejlighed blive solgt til dem som ahr stået der og ventede.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf karina » 23/11/2005 20:24

ja det gør jeg også men synes bare det er trist for på ventelisten står der ingen som vil købe den så kunne jo ligeså godt sælge den til nogen!
karina
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 13/11/2005 11:52

Indlægaf Korkia » 24/11/2005 00:24

jamen hvis der ikke er nogen på ventelisten der vil købe den, så får du vel selv lov til at sælge den?

De fleste forening jeg kender til har stadig til sidst muligheden for at man selv kan finde en køber, hvis det næsten utænkelige skulel ske at en andel nået igennem både en intern og en ekstern liste.

Men under alle omstændigheder håber jeg din nye lejlighed lever op til forventningerne.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster