ekskludering

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

ekskludering

Indlægaf forkvinden » 5/12/2005 16:27

Efter flere mundtlige klager, skriftlige klager over larm, skænderier, smækken med døren, trusler, sammenlægning af loftsrum og kælderrum samt andre overskridelser af vores vedtægter (dette er en meget mild beskrivelse af de faktisk hændelser)skred bestyrelsen til eksklusion.
Vi fik ikke medhold i fogedretten. Først udsatte de sagen i 14 dage, derefter afviste de den. Vi havde tilsyneladende været for flinke og ikke skrevet nok klager. Problemet er selvfølgelig også at beboerne ikke tør stå frem af frygt for represalier, så det var bestyrelsen som sendte klagerne og skrev under for beboerne. Vi fik efterfølgende beboerne til at skrive under på en samlet skrivelse, men vi måtte kun fremlægge den i retten hvis navnene ikke kom til de ekskluderedes viden og så ville fogedretten ikke godtage den. Vi var repræsenteret ved advokat i retten, det var de også, men de mødte også selv op og efter referat fra advokaten, fortalte de rigtig mange usandheder. Bl.a. benægtede de at der flere gange har været politi i lejligheden. Hele ejendommen har siddet i vinduerne og set det, og det er da også ejendommens beboere som har tilkaldt dem. Vi blev først meget sent i forløbet klar over at vi skulle have rettet henvendelse til politiet og bedt om agtindsigt. Vi var ikke klar over at man kunne møde op i fogedretten, der er jo normalt ingen bevisførelse ??!!
Vi har dødstrusler mod bestyrelsesmedlemmer, men beboerne som har hørt det, tør igen ikke stå frem. Vi har dog et brev hvor de truer mig med at stoppe klagerne eller de vil sagsøge mig og gøre livet surt for mig.
De skriver altid igen på vores klager og sender bare en ny byge af klager over at naboen har sko på måtten og i den dur - ganske useriøse mod-klager, og påberåber sig at blive uretfærdigt behandlet.
Trods det faktum at vi er en meget tolerant forening, som aldrig før har brugt skriftlige klager eller truet nogen med eksklusion. Dog har der fra tidligere bestyrelser været trusler om eksklusion mod dem. Det har stået på i årevis. Og beboernes tålmodighed er opbrugt.
I alt den tid sagen har kørt, har der været rimeligt stille fra deres lejlighed (næsten) men vi har dårligt lukket sagen inden det begynder igen.
Vi har netop afholdt generalforsamling, hvor bestyrelsen blev svinet til med usandheder og vi kunne jo ikke forsvare os.
Og lørdag måtte jeg så igen holde åbent hus for bange beboere fordi der igen var så meget ballade fra deres bolig, at beboerne dels ikke tør være der og fordi de selvfølgelig finder det urimeligt at de skal finde sig i det. Bestyrelsen synes vi har gjort hvad vi kunne, men omvendt er det et mareridt for beboerne som bor op af dem. Er der nogen som har erfaringer med den slags og hvordan griber vi det nu an ?
Det er jo helt uhørt at to mennesker kan gøre det til et mareridt for mange andre, ved trusler eller frygt. Bestyrelsen bor ikke op af den omtalte bolig, hvorfor vi ikke har grundlag for at klage. Omvendt føler vi, at vi bare lader beboerne i stikken.
Hvad gør man så....?
Forkvinden
forkvinden
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4/12/2005 00:38

Indlægaf kandidat » 5/12/2005 23:39

Jeg synes I har gjort rigtigt meget, hvis beboerne ikke tør stå frem og hjælpe jer, men kun vil sidde passivt at kritisere jer, så mener jeg ikke I skal have dårlig samvittighed.
Det eneste I kan gøre nu er vel at opfordre til at alle står sammen, ellers hverken kan eller vil I gøre mere ved dan sag.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf christian K » 6/12/2005 11:53

Sikken dog en ubehagelig situation i er kommet i. Hvad siger jeres advokat til dette, har vedkommende ikke nogle gode råd til hvad i kan/skal gøre sådan at næste gang i kommer i retten ikke står så dårligt som i gjorde sidst. Jeg ville da mene at i skulle fra nu af skrive ned hver eneste gang der er problemer med dem, og ingen mundtlige advarsler, kun skriftlige og helst med anbefalet brev. Derudover hvis de prøver at true jer igen, så anmeld dem til politiet med det samme, ingen blødsødenhed her.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf zuma » 6/12/2005 12:38

Jeg har ført - om ikke en lignende - så en tilnærmelsesvis identisk sag. Konklusionen er ganske klar. Klagerne skal være skriftlige, men det er ikke et krav, at beboeren er blevet gjort bekendt med alle klagerne (!), selvom jeg som repræsentant for lejerne gjorde en del ud af dette spørgsmål.

Politirapporten er også et væsentligt element, ligesom man skal bevise, at den krænkende adfærd har stået på over længere tid, hvilket bedst gøres med skriftlige klager, således at man kan nemt bevise, at beboeren ikke har rettet sig ind efter klagerne. Og sidst men ikke mindst, indkald beboerne som vidner (mm. de ikke tør at stå frem) - vidneudsagn er væsentlige elementer, ellers få dem til at skrive en redegørelse pr. brev, såfremt de ikke vil møde op i Retten.

I øvrigt undrer det mig, at sagen ikke har været indbragt for boligretten, idet fogedretten altid vil afvise en sag, blot der er den mindste optræk til ballade.... :smile23:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf forkvinden » 6/12/2005 14:59

Tak for de hurtige svar. Men hvor blev guldkornene af :smile3: ?
Først...beboerne tør ikke stå frem. Og måske forståeligt nok.
Sidst vi ringede til politiet, smed de dem nærmest ud, råbte og skreg efter dem og det undrede mig at politiet fandt sig i at blive kaldt bøsserøve o.m.a., uden at foretage sig andet end at forlade ejendommen.
Det er jo med til at gøre beboerne utrygge. Når ikke engang politiet gør noget !!!
Vi vandt ikke sagen i fogedretten, så nu tør de måske slet ikke skrive under på noget, hvad hvis vi taber igen.
Efter politiets besøg gik de rundt og bankede på dørene og spurgte..er det dig som har ringet til politiet. Det er alene nok til at skræmme beboerne yderligere. For hvorfor vil de vide det...?
Vi foretog en underskriftindsamling efterfølgende gik de rundt og fik beboerne til at trække deres klager tilbage. Man skal heller ikke tage fejl af sådanne mennesker, de kender regler og vedtægter helt til mindste komma.
De går rundt i ejendommen og bedyrer deres uskyld og siger de er kede af det, gerne med et lille barn på armen. Se bestyrelsen vil smide mig og min familie ud, de er bare efter os. Fru Jensen (navn opdigtet) ved godt at det ikke passer men tør ikke andet end snakke dem efter munden og skrive under. Så altså er beboerne styret af frygt for hvad de kan finde på. Vi er jo ikke uvant med at de smadrer døre og vinduer. Sammenlægger loftsrum om natten o.s.v. Ja,- de gør helt som det passer dem. Sidder så i fogedretten og lover at reetablere dem igen !!
Vi skriver skriftlige klager til dem, men altså ikke nok. Vi ved de skal sendes anbefalet. Vi indbragte ikke sagen for boligretten, da vi vurderede at vi ville tabe igen. Fordi vi ikke kunne få beboerne til at stå frem.Det skulle vi måske have gjort alligevel.
Kan man alene afgive en skriftlig redegørelse til retten ? Problemet er jo at beboerens navn så kommer frem der - og hvad hvis vi taber igen ? Hvad sker der så med de beboere hvis navn de nu kender ?'
Politiet vil ikke gøre noget ved truslerne, vi har jo ingen som tør vidne til det de har set og hørt !
Jo, det er en ulykkelig sag vi er havnet i. Vi synes jo også at vi har gjort hvad vi kunne, men det er svært at afvise beboerne når de kommer ved døren og er bange med beskeden skriv en skriftlig klage, det er de jo også bange for !!
Vores advokat siger vi skal starte forfra. Nye skriftlige klager og så eksklusion, men for os at se ændre det jo ikke på noget, stadig fordi beboerne ikke tør stå frem.
Troede at fogedretten var en seriøs instans som ikke var bange for ballade ???
Kan man sende en sag direkte i boligretten uden at den først har været i fogedretten ?
Hvad vil I anbefale at vi gør - hvad ville du selv gøre ?
Starte forfra med klager skrevet af bestyrelsen, ringe til politiet hele tiden, til de måske også bliver trætte af det, men hvad skal de gøre ?
Det er da ganske uhørt at man skal finde sig i så meget og stadig ikke kan gøre noget - eller også må vi sige til beboerne, i kan kun gøre noget for jer selv, hvis i skriver skriftlige klager. Virker lidt hjerteløst.....vi kender jo deres svar og frygt ....!
forkvinden
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4/12/2005 00:38

Indlægaf christian K » 6/12/2005 15:10

Guldkorn? Sålænge der ikke er nogen der tør stå frem er der jo intet der kan gøres, og så har de vundet.
Så i er nødt til at anmelde til politiet når der er grundlag for det, klage skriftligt når der er grund til og så stå ved jeres klager, ellers får i dem aldrig ud.
Jeg ved ikke hvordan en peptalk til beboerne skulle skrues sammen sådan at de tør stå ved deres klager og ord, men man kunne måske indkalde til et fælles møde og på dette møde prøve at få en politibetjent ud som kan forklare hvordan man skal opføre sig, når man bliver truet eller føler sig truet.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf zuma » 6/12/2005 15:35

Beboerne er simpelthen nødsaget til at komme ud af busken, ellers vil der ikke være en sag.....

Måske man burde overveje at medinddrage politiet i et langt større omfang, idet de bl.a. mange opgaver jo skal sørge for at der skabes tryghed i samfundet, men deres ressourcer er som bekendt også begrænsede, og det er vanskeligt at forestille sig, at man kunne give ham en eller anden form for polititilhold, eftersom han bor i opgang med de forudrettede.

Ellers er proceduren "blot" at indhente en masse skriftlige klager, og herefter anmode beboerne om at afholde sig fra at tage kontakt til de involverede, idet en sådan kontakt skal ske til advokaten. Advokaten er jo som bekendt foreningens mand i sagen, og kan dermed agere stødpude.

Sagen skal i boligretten ASAP, idet voldelige mennesker efter retspraksis kan ekskluderes fra andelsforeningen.

:smile22:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf forkvinden » 6/12/2005 16:34

Først må jeg sige det er dejligt at der findes et sådan sted, hvor man kan søge/spørge om gode råd. Er I alle formænd ???

Kan jeg nu samle alt det sammen vi har på dem og bede advokaten gå i boligretten med det ?
Skal de ikke adviceres om det ?
Skal bestyrelsen sende en klage vedr. i lørdags, selv om beboeren er bange. Selvfølgelig underskrevet bestyrelsen ?
Kan i anbefale en rigtig god advokat ?

eller

bede beboerne om at skrive skriftlige klager, hvis de vil yderligere i sagen ?

Hvis vi indkalder til et møde, skal de så inviteres. De vil under alle omstændigheder møde op, har en som synes det er synd for dem og mener de skal have hjælp, som vil fortælle dem om et evt. møde! Og de generer sig ikke for at stå og lyve os lige op i ansigtet. Påstod f.eks. at formanden havde skrevet i et brev at hun var en dårlig mor - temmelig useriøst. Lyver i fogedretten, hos advokaten o.s.v. Så det ville formentlig ende op i en masse påstande mod påstande. Vi kan jo desværre ikke vise alle deres skrivelser frem til beboerne. Det ved de også udemærket godt at vi ikke kan. Og helt seriøst synes de ikke selv at de er til gene for nogen. Naboen kan bare passe sig selv. De tror faktisk selv på at vi bare er efter dem. Andre mennesker skal ikke begrænse dem eller deres måde at leve på - uanset hvad, tilsyneladende......
forkvinden
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4/12/2005 00:38

Indlægaf zuma » 7/12/2005 11:09

Jeg er som advokat klar til at kigge nærmere på sagen :smile22:

Som tidligere skrevet er det væsentligt, at vi har en række klager (skriftligt) at forholde os til, ellers kan det være ligegyldigt. Samtidig skal beboerne være indstillet på at afgive vidneforklaring i Retten.

PS. Kan kontaktes på kqk@korpela.dk
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Ny drejning i sagen.....

Indlægaf forkvinden » 7/12/2005 11:20

Beboerne som vi har prøvet at ekskludere bor i en sammenlagt lejlighed. De har boet sammen i over to år, hvorfor den ene nu ved samlivsophævelse kan overdrage boligen til den anden. Den ene beboer har nu bedt om at blive skrevet op på intern venteliste. Kan de nu lade sig skille og den ene overdrage lejligheden til den anden og den som ikke har nogen bolig længere, men stadig bor i ejendommen, kan ved næste ledige lejlighed købe den. Så spreder de sig over tre boliger.
Vi har faktisk en lejlighed til salg lige nu, men beboerne kan ikke nå opskrivning til den, da listerne opdateres pr. 1 i md. Men hvad så næste gang der bliver en ledig ?
Hvordan forholder vi os til § 13, der står bestyrelsen bør godkende den indstillede beboer til købet af lejligheden. Ved afslag skal det skriftligt begrundes. Kan vi nægte dem denne konstellation set i lyset af de mange problemer vi har med dem ?
Kan vi nægte at den ene andelshaver overtager, når der i vores vedtægter står at man kan overdrage ved samliv i over to år ?
Vi kan sagtens beholde den ene af beboerne, men den anden skal så ud - det giver ro på, er vores erfaring med beboeren.....
forkvinden
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4/12/2005 00:38

Indlægaf zuma » 7/12/2005 12:05

Det er nogle gode spørgsmål, men det er ikke min umiddelbare opfattelse (med forbehold af indholdet i vedtægterne), at man ved en sådan fremgangsmåde kan både blæse og have mel i munden. Meningen med den interne bytning er, at der hele tiden bliver en ny lejlighed ledig, og det vil der ikke gøre i det konkrete tilfælde.

Såfremt man vælger at overdrage andelen til sin samlever, er den afstående person ikke længere andelshaver og vil således ikke længere kunne stå på den interne venteliste (med forbehold af vedtægterne), men skal retteligt set stå på den eksterne.

Alt andet vil være en omgåelse af reglerne for ventelister.

Såfremt personen ønsker at købe igen eventuelt via den eksterne venteliste, kan I som bestyrelses i visse situationer afvise køber, og det gælder bl.a. hvis man har haft uheldige episoder med den pågældende person, hvad man må sige har været tilfældet i den konkrete sag.

Om reglen i § 13 har forrang i forhold til overdragelsesreglen omkring samliv vil jeg lade være usagt, men det er min personlige holdning og vurdering, at I ikke kan nægte en sådan overdragelse, idet der er tale om en ret, som samleveren har opnået i kraft af et længerevarende samliv, hvorimod at en person, der står nr. 1 på ventelisten ikke umiddelbart har krav på lejligheden, idet bestyrelsen i alle andelsforeninger har mulighed for - i visse særlige situationer - at nægte personen at købe lejligheden, men dette er blot min egen uforbeholdne vurdering, idet du skriver, at vedtægternes § 13 refererer til den indstillede person, og en ordlydsfortolkning af dette hentyder efter min mening til skismaet omkring ventelisten, som jeg indstilles af beboerne eller lign.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf kandidat » 12/12/2005 01:43

I vores forening kan man kun skrive sig om på den interne venteliste til bytte af lejligheder, flytning af større lejligheder. Altså kun i tilfælde hvor man flytter fra den nuværende og over i noget andet.

Vil man skrive en sambo op, bliver det på den eksterne venteliste. Men det afhænger jo af vedtægterne.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf kandidat » 12/12/2005 01:44

Og ja I kan godt afvise et salg hvis der har været klager mm. over en beboer. dette er efter min mening en udemærket begrundelse.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf karina » 5/02/2006 17:11

man kan da godt blive skrevet op til en ny bolig hvis man går fra hinanden og har boet i ejendommen i 1 år tror jeg det er, det står der i lovene!*S*
karina
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 13/11/2005 11:52

Indlægaf kandidat » 6/02/2006 02:00

ATT: Karina

Der er jo heller ikke nogle der siger at de ikke kan blive skrevet op. Jeg mener bare ikke at de kan skrive sig om på en intern liste, efter som de er gået fra hinanden, og de ene så I princippet enten ikke bor der mere eller har "lejer status"

Og når der engang bliver en ledig lejlighed, så har bestyrelsen, efter min mening, alverdens gode begrundelser til at nægte et salg.

Hm men det kan jo diskuteres om det er rimeligt at skrive en person op på en venteliste, som man på forhånd ved, at man ikke vil sælge til.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf Løvendahl » 6/06/2008 23:46

Jeg har med interesse læst denne sag, som har en eviggyldig problemstilling om, hvordan man får ekskluderet besværlige medlemmer, der trods gentagne klager ikke vil indordne sig.

Det har været ærefuldt at læse så mange gode løsninger, som er hård malm til de kanonkugler forkvinden skal til at støbe. Jeg håber dette indlæg kan være guldkornet blandt værkernes tunge malm.

Bestyrelsen kan selv smede retfærdighedens svær, hvis den indkalder til en generalforsamling og fremsætter følgende forslag til vedtægtsændring:

Et medlem af andelsforeningen bliver ekskluderet, hvis en enig bestyrelse 3 gange indenfor 6 måneder, anbefalet har sendt andelsmedlemmet en advarsel for overtrædelse af vedtægterne eller husordnen. Gentagne overtrædelser af vedtægten eller husordnen anses som anticiperet misligholdelse af medlemmets forpligtelser overfor andelsforeningen. På førstkommende generalforsamling vil det til eksklusion indstillede medlem have mulighed for at fremføre sine synspunkter, hvorefter generalforsamlingen ved skriftlig afstemning vil tage stilling til eksklusionen.


I overensstemmelse med vedtægterne skal dette forslag optages i vedtægten. Dermed slipper bestyrelsen for at slæbe bange medlemmer i retten, men får et sværd, som slår hårdt, når hele bestyrelsen er enig i at et medlem overtræder vedtægter eller husorden. Husk i den forbindelse, at der stilles krav til en vis form for habilitet, så hvis et bestyrelsesmedlem har indgivet en klage, må denne træde tilbage og indkalde suppleanten i pågældende forhold. Det ekskluderede medlem skal ikke kunne få et ben til jorden, når Justitia svinger dem rundt i retten.

De bedste hilsner

Løvendahl


Hvis forkvinden læser dette, må hun gerne fortælle, hvordan det gik.
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster