Vedtægten er overtrådt.. Hvad nu?

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Vedtægten er overtrådt.. Hvad nu?

Indlægaf AB KBH 2100 » 1/03/2006 12:10

I vores vedtægt står der at:

"Ønsker en andelshaver at fraflytte sin lejlighed er han berettiget til at overdrage sin andel i overensstemmelse med stk.2.

Bestyrelsen skal godkende den nye andelshaver, for at han kan erhverve rettighed.

Stk.2: Fortrinsret til at overtage andel og lejlighed skal gives i nedenstående rækkefølge:

A) Den der indstilles af andelshaverne, såfremt overdragelsen sker i forbindelse med bytning af bolig eller til en person der er beslægtet med andelshaveren i lige op- eller nedadstigende linie eller til en person, der har haft fælles husstand med andelshaveren i mindst det seneste år før overdragelsen..."

Tidligere har et af bestyrelsesmedlemmerne brugt denne vedtægtsbestemmelse til at overtage sin andel fra sin bror. Og bestyrelsen har godkendt denne overdragelse. Derfor troede jeg også at jeg kunne sælge min andel til min bror. Men nu siger bestyrelsen at det ikke kan lade sig gøre, fordi min bror ikke er beslægtet med mig i lige op- eller nedadstigende linie.

Jeg har undersøgt det og så vidt jeg kan se er det også rigtigt, hvad bestyrelsen siger. Men skal vedtægten så ikke også gælde for hende bestyrelsesmedlemmet der overtog sin brors lejlighed, så hun bliver nød til at lade handlen gå om? Er det virkelig i orden blot bestyrelsen har godkendt det?

Efterfølgende har bestyrelsen sagt at de vil stille forslag om at en vedtægtsændring, således at søskende også kan overtage andele, men at denne vedtægtsændring desværre ikke kommer til at gælde for mig (og min bror).

Mine spørgsmål er derfor:

Skal den handel der skete i strid med vedtægterne for 2 år siden ikke gå tilbage? (Og hvilke muligheder har jeg for at det sker?)

Og vil en efterfølgende vedtægtsændring der tillader salg til søskende gøre, at forholdet der skete for to år siden bliver lovligt igen?
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf kandidat » 1/03/2006 12:52

Du må henvise til at da der åbenbart er givet dispensation i salg til en søskene, forventer du også at få denne dispensation.

Til spørgsmålet om det gamle salg så ikke skal gå om, så vil jeg ikke mene det vil være rimeligt, da broren som købte andelen jo ikke har gjort noget forkert.

Men jeres bestyrelse bør (og skal) give alle samme dispensation, hvis kriterierne for dispensationen er de samme, altså her, at der ønskes at sælges til søskene.

Nægter bestyrelsen dette ville jeg tale med en boligadvokat.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf zuma » 1/03/2006 14:39

Jeg tager gerne sagen..... :smile1:

Det er naturligvis korrekt, at du ikke kan sælge direkte til din broder, men en omgåelse af reglerne kunne være, at du solgte til din fader, som derefter sælger videre til din broder. Det er dog en klar omgåelse, som jeg næppe tror at bestyrelsen hopper på.

Ellers skal sagen køres på at man har en praksis, der tilsidesætter reglerne, hvad du kan understrege med det konkrete eksempel.

Den daværende handel kan ikke gå tilbage, idet jeg ikke mener, at du har en umiddelbart retlig interesse heri, eftersom din broder vel ikke stod nr. 1 på listen?
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf AB KBH 2100 » 1/03/2006 16:40

Tak for svarene!

Til Zuma,

Jeg vil gerne tilføje at den daværende handel drejede sig om foreningens største og mest attraktive lejlighed, som mange af andelshaverne i de andre mindre lejligheder ville have givet deres højre arm for at have fået tilbudt via vores interne venteliste.

Rent faktisk har jeg talt med en anden andelshaver her i foreningen og han vil da gerne køre en retssag, hvis det kan give ham mulighed for at få lejligheden. (Han står øverst på den interne venteliste).

Kan det tænkes at en dommer så vil tilsidesætte handlen?

Køber har nok været i god tro da hun for snart 2 år siden købte andelen. Men broderen der solgte er boligadvokat og han burde vel kende til, hvad der nærmere ligger i formuleringen "i lige op-eller nedadstigende linie"?
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf HansL » 24/03/2006 23:30

Til "kandidat": Du skriver, at bestyrelsen bør (og skal) give alle samme dispensation.

Du har ret i, at bestyrelsen skal behandle alle lige. Så vidt så godt.

Men med hensyn til at give dispensation fra vedtægterne, så forholder det sig således, at bestyrelsen kun må give dispensation, hvis det udtrykkeligt står i vedtægterne, at bestyrelsen må dette. Årsagen er, at vedtægterne er vedtaget med kvalificeret flertal på en generalforsamling, som er foreningens højeste myndighed, og så kan en "lavere myndighed" ikke dispensere. Advokaten for den forening, hvor jeg er formand, har oplyst, at en dispensation fra vedtægterne kun er gyldig, hvis dispensationen vedtages på en generalforsamling med samme krav til fremmøde og stemmefordeling, som hvis det handlede om en vedtægtsændring. Og det er der jo en vis logik i.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf kandidat » 25/03/2006 02:29

ATT: Hans

Det er jeg ikke helt enig i. Bestyrelsen er valg til at varetage foreningens interesser, og skal der tages beslutning om en dispensation mener jeg det er absurt hvis der skulle indkaldes til ekstraordinær GF hver gang.
Jeg vil mene det er rimeligt at bestyrelsen i referater og i sin beretning til general forsamlingen, gør opmærsom på dispensationer der er givet.

Men ja du har da ret i at bestyrelsen har pligt til at følge vedtægterne, men ofte er dette ikke særlig hensigtmæssigt eller jeg skulle måske sige menneskeligt.. Jeg mener reelt giver man jo en dispensation hvis en andelshaver spørger om de ikke kan betale deres husleje 14 eller 21 dage senere.

Men jeg mener det er helt centralt at behandle alle lige, og ikke kun forfordele sig selv og sine venner i foreningen.

Dog vil jeg give dig at der er dispensationer som skal gives af general forsamlingen, men disse sager vil ofte stilles af den andelshaver som ønsker dispensationen, f.eks. hvis jeg ønskede at sælge min lejlighed til min bedste ven, uden om ventelisten.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf HansL » 26/03/2006 23:46

Det må være bestyrelsens pligt at følge vedtægterne, uanset om der kan være situationer hvor det virker uhensigtsmæssigt eller umenneskeligt. Hvis der står i vedtægterne, at en lejlighed kan overdrages i lige opadgående eller nedadgående linje, og der ikke står at den kan overdrages til søskende, så må man gå ud fra, at andelshaverne ønsker det skal være sådan, og så kan bestyrelsen ikke bare dispensere. Hvis en andelshaver ønsker udsættelse med huslejen, mener jeg ikke der er tale om en dispensation. Der står formentlig ikke, at bestyrelsen har pligt til at skride til udsmidning, men kun at bestyrelsen har mulighed for det, og så er der ikke tale om dispensation hvis bestyrelsen lader denne overtrædelse passere.

Man må gå ud fra, at bestyrelsen varetager foreningens interesser bedst muligt hvis den følger vedtægterne - ellers må man ændre vedtægterne, så de stemmer overens med andelshavernes ønsker. Eller man må skrive ind i vedtægterne, hvilke punkter bestyrelsen har lov til at dispensere fra. Men det er lidt farligt, for en dispensation kan danne præcedens, og på den måde sættes vedtægterne reelt ud af kraft. Det undgår man, hvis dispensationen behandles på en generalforsamling.

Det lyder meget firkantet, men jura er en firkantet størrelse, og vedtægterne er foreningens juridiske fundament.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf zuma » 27/03/2006 11:25

Nu hvor HansL siger, at vi jurister er en firkantet størrelse, er jeg vel nødsaget til at træde på banen for at forsvare denne ædle stand, imod dette "grove" angreb.

Jeg er af den klare opfattelse, at bestyrelsen ikke uden videre kan dispensere fra vedtægterne, m.m. det i klare og utvetydige vendinger fremgår heraf, idet bestyrelsen alene er bemyndiget til at følge reglerne, herunder fortolke disse ved tvivl om indholdet af ordlyden, men det konkrete tilfælde giver efter min bedste overbevisning ikke anledning til fortolkningstvivl.

HansL, hvornår får jeg den moderator-status?
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf HansL » 27/03/2006 23:13

Hej Zuma,

Jeg kan se at vi er enige - og det var ikke juristerne jeg beskrev som firkantede, men juraen, og det har du nu bekræftet.

Næste status er SuperGuru, som du automatisk opnår efter 500 indlæg.

Min status som Moderator er tildelt af Jens, som ejer Andelsbolig-Debat.dk, og den status giver mig mulighed for at være med-administrator på disse sider. Det betyder f.eks. at jeg kan flytte indlæg, som er oprettet i et forkert forum, fjerne dobbelt-oprettede indlæg, eller udelukke brugere som udelukkende har til hensigt at indrykke reklamer. Så det er kun en "teknisk" funktion, og ikke en status som man kan opnå ved at skrive et vist antal indlæg.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf zuma » 28/03/2006 13:26

:smile23: så er der jo lang vej igen.........
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron