tidligere bestyrelse godkender ny bestyrelse nægter

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

tidligere bestyrelse godkender ny bestyrelse nægter

Indlægaf jalkil » 8/03/2006 13:01

Min ægtefælle og jeg har stået som ejere af en lejl. i en mindre ab. i mere end 7 år (1998) til trods for at vi åbent for alle aldrig har været flyttet ind Beboelsen er -ligeledes åbent for enhver, også for bestyrelsen- sket ved ved at det ene eller andet af mine 2 voksne børn er flyttet ind, selvom det ikke er som egentlige andelshavere.
Bestyrelsen har vidst det og i alle tilfælde fik vi (efter 5 år) i 2003 så pludselig brv. fra administrator om at bestyrelsen nu pludselig var blevet opm. på at vi ikke beboede endsige havde folkeregisteradresse i lejligheden. Vi skrev tilbage at vores indstilling til sagens løsning var at vi som forældre og fortsatte andelshavere stadig kunne have have hånd i hanke med lejligheden og dens benyttelse under børnenes diverse studieophold og bopælsskift og at børnene så blev skrevet på i andelsbeviset så mindst een opfyldte bopælspligten. Dette forslag blev skriftlig ved opslag accepteret af den daværende bestyrelse som anførte at det var ok at andelshaverne fik skrevet deres børn på andelsbeviset.
Administrator skulle tage sig af sagens behandling (2004) hvilket imidlertid ikke skete og nu - i slutn. a. 2005 efter næsten 2 år er balladen med den ny formand at hun med trusler om bål og brand kræver at a l l e der er andelshavere skal bebo deres lejlighed.

Det har vi selvfølgelig afvist -det andet barn bor der nu og er glad for at være der , men da den kommende GF åbenbart skal beskæftige sig med revision af vedtægterne er spørgsmålet om I kære læsere finder det klogt og om end ikke helt usædvanligt at jeg nu vil foreslå en vedtægtsændring i fuld overensstemmelse med det klare tilsagn fra 2 år siden om at børnene skal kunne skrives på andelsbeviset og tilsagnet om en lempelig udformning af bebeoelsespligten.
Såfremt vedtægtsændringen ikke kommer igennem tror vi at der er udsigt til en retssag mod bestyrelsen. Det vil vi helst undgå. men hvad vil udfaldet af en sådan sag mon blive ?

JA
jalkil
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8/03/2006 11:51

Indlægaf zuma » 8/03/2006 14:04

Kære Jalkil

Udgangspunktet er selvfølgelig ganske klart. Andelshavere skal bebo andelsbolig, intet mindre intet mere, ellers kan boligerne bruges i spekulationsøjemed, og med den mangelfulde boligsituation i mente, er det ikke hensigtsmæssigt.

Ikke desto mindre, kan jeg forstå, at du fra den tidligere bestyrelse har fået en accept på den af jer foreslået løsning. En sådan accept er naturligvis gyldig også for senere bestyrelser, så jeg vil mene, at du står med gode kort på hånden.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf sam » 8/03/2006 15:46

Hej Jalkil

Jeg er enig med Zuma.
Hvad siger vedtægterne om overtagelsesret?
Jeg ville jo mene den rette løsning var at I takkede for de mange års dispensation, og nu fulgte de almindelige regler og lod jeres beboer-barn overtage andelen. Det andet barn kan så leje sig ind, og/hvis behovet skifter kan det andet barn overtage lejligheden. Dette naturligvis forudsat at børn og søskende har overtagelsesret!? Endvidere kunne fremlejeret være en værdifuld ret at få med i vedtægterne.
Skal det være, så ville jeg anbefale jer at kæmpe for jeres egen sær-rettighed, fremfor en generel lempelse af beboelsespligten.
Jeg tror helt generelt de fleste andelshavere opfatter det som positivt at der (med visse fremlejerettigheder) er bopælspligt i andelsboliger, så man undgår såvel spekulations- som forældrekøbs-problemerne.
De venligste hilsner, Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf jalkil » 8/03/2006 15:56

Tak for begge svar indtil nu. Vi kan udmærket overdrage til hvem som helst ,altså også til det af vore børn som pt bebor lejligheden , men for ikke at gøre forskel og fordi det er skiftende hvem af dem som bebor så vil det betyde en lang række "handler" med andelsbeviset, Som den eneste der får fornøjelse af det er såmænd administrator der indkasserer gebyr og besigtigelse og papir - det er dyrt. tungt og ret firkantet er mit synspunkt.
jalkil
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8/03/2006 11:51

Indlægaf zuma » 8/03/2006 16:48

Kunne løsning så ikke være at sælge til begge børn, som herefter kan disponere over den, som de ønsker? Problemet er naturligvis, at det kræver at begge børn har folkeregisteradresse der, men det er der vel ikke noget usædvanligt i.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf sam » 9/03/2006 10:41

Zumas løsning er god og fair.
Alternativt vil jeg stadig anbefale at ét ar børnene står på beviset, for så at fremleje til det andet i de perioder det passer bedst. Jeg ville mene det er overordentligt overkommeligt at løse såvel det økonomiske (det er vel jer der har betalt) som det praktiske internt i familien, især set i forhold til de problematikker der er i den nuværende ordning.
Mvh Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf jalkil » 9/03/2006 11:33

Nu er der ingen som nogensinde har beskyldt mig for at være konfliktsky og at holde på sin ret kan godt kollidere med totalt at underkaste sig totalt en ny formands trang til at markere sin magt .
Sams alternative Løsning er hverken god eller fair- for nu at sige det ligeud! -andre situationer end dem som opregnes som betingelser for fremleje forekommer også , hvilket jeg ikke fik med i første udmelding.

Zumas ventilering af muligheden af at jeg solgte til begge børnene skulle som påpeget i minindledende redegørelse af problemstillingen være at så skal begge børn også bo i lejligheden, hvilket der ikke er noget ønske om .

Jeg har gode kort på hånden i en forhandling med administrator- hvis ikke den ny formand beslutter sig for at køre sin sag som retssag for medlemmernes regning

Tak både Zuma og Sam for jeres hurtige svar- det har været en positiv oplevelse at få disse mange svar fra både eksperter og andre.
JA
jalkil
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 8/03/2006 11:51

Indlægaf sam » 9/03/2006 12:06

Hej Jankil

Øh, kunne du ikke ligeud fortælle mig hvorfor den løsning jeg foreslog hverken er god eller fair. I min forening har den fungeret fint for hele to søskendepar, så jeg vil da gerne høre hvilke problemer du ser?

Mvh Sam
sam
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14/01/2006 11:46

Indlægaf zuma » 9/03/2006 12:22

Hej Jankil

Tak for tildelingen af betegnelsen ekspert. Måske den kun er antallet af indlæg, der berettiger mig dertil :smile1:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron