Velerhvervet rettighed?

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Velerhvervet rettighed?

Indlægaf Taue » 5/05/2006 19:04

Hejsa!

I vores forening er der et ønske om at ændre vedtægterne således at en andel også kan overdrages til søskende og søskendebørn før evt. andre andelshavere tilbydes lejligheden. Pt. kan overdragelsen kun ske i lige linie.

Jeg er modstander af ændringen, da jeg længe har ventet på muligheden for at skifte lejlighed, og denne mulighed vil blive forringen, da flere vil få fortrinsret til lejlighederne før mig. Kan min nuværende rettighed til en ledig lejlighed betragtes som en såkaldt 'velerhvervet rettighed', som ikke kan fratages mig uden mit samtykke?

Kan ændringen evt. først træde i kraft for nye andelshavere?

Mvh. Taue
Taue
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25/03/2006 17:05

Indlægaf Klaverboxer » 5/05/2006 22:57

Hej.
For et år siden ændrede vi også vores vedtægter til lignende. Det blev vedtaget ifølger reglerne om vedtægtsændringer, med beslutningsdygtigt flertal osv. Jeg mener at hvis disse formalia er i orden kan vedtægter sagtens ændres til nævnte ordlyd. Det skal dog nævnes at alle lejlighederne i min forening er identiske så der var ikke rigtigt nogen der havde noget imod ændringen. Med mindre der er en venteliste på de større lejligheder, som formelt er vedtaget tror jeg ikke at der er det store at stille op hvis flertallet i foreningen ønsker ændringen.

Mvh Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf Taue » 6/05/2006 09:07

I vores forening er der store forskelle på lejlighederne og samtidig en lille udskiftning. Jeg bor selv i den ringeste lejlighed i kælderen, så for mig er der tale om fratagelse af en vigtig mulighed. Mht. ventelister har vi ikke en fysisk venteliste, men idet en lejlighed pt. tilbydes efter ancinitet til andelshaverne før den fraflyttende frit kan sælge den, er der jo rent faktisk tale om en intern venteliste der laves om.
Taue
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 25/03/2006 17:05

Indlægaf Klaverboxer » 6/05/2006 13:05

Hej igen.
Jeg forstår godt at du ikke er helt tilfreds med situationen. Jeg mener dog at hvis der bliver lavet en vedtægtsændring der tillader salg til udefrakommende før internt bytte så er der ikke så meget at stille op. Vedtægterne fungerer jo mere eller mindre som en slags grundlov for foreningen. Jeg tror at zuma kan give dig et mere kvalificeret svar mht. dit velerhvervede krav.
På den anden side hvis din lejlighed er den ringeste, er den eventuelt også den billigste både i andelsværdi og husleje? Hvis det er tilfældet kan det jo være at evntuelle indflyttere ikke er i en økonomiske situation at erhverve en af de større(?) og dyrere. Dette kunne jo være en mulighed for at kunne bytte alligevel, men som jeg umiddelbart ser det bliver du dårligere stillet, også lovmæssigt, ved en vedtægtsændring. Men som nævnt tror jeg ikke at der er så meget du kan gøre ved det. Zuma?

Mvh Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf Klaverboxer » 6/05/2006 13:16

P.S.
Du kunne jo eventuelt stille et ændringsforslag der sagde at internt flytte kom forud for direkte salg til familien. Således ville de eksisterende medlemmer af foreningen have førsteret til bedre lejligheder samtidigt med at fraflyttere ville kunne tilbyde en andel til et familiemedlem, hvad forslagets sigte vel går ud på? På den måde bliver alle tilfredsse?
Jeg er dog skarp modstander af at internt flytte skal gå forud for eksternt bytte, da man så ikke ved hvad man kan tilbyde personer man ønsker at bytte med. Denne uskik mener jeg er med til at stavnsbinde folk der ønsker at flytte til lejligheder de ikke kan bytte med. Dette mindsker mobiliteten på markedet.

Mvh Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf zuma » 8/05/2006 11:46

Jeg er enig med Klaverboxeren, så mine bemærkninger er ganske overflødig.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron