Parkering af knallert "45" ved ejendommens cykelst

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

Parkering af knallert "45" ved ejendommens cykelst

Indlægaf peterw » 29/09/2006 03:58

Jeg har et problem med Andelsboligforeningen i min ejendom.

Andelsboligforeningen har i et brev meddelt, at jeg har overtrådt husordenen for så vidt angår parkeringen af min knallert "45" ved ejendommens cykelstativer. Boligforeningen beder mig omgående fjerne knallerten, ellers vil de bringe min brugsret til lejligheden til ophør.

*I henhold til husordenen, er det ikke nævnt, at knallerter ikke må parkeres ved cykelstativerne. - Se husorden!

Husorden stk 7: Cykler, motorcykler, scootere og legetøj:
Cykler, motorcykler, scootere samt andre køretøjer må ikke stå på trapper, i porte eller opgange, men skal anbringes i cykelkælderen eller i cykelstativerne i gården, eller dertil anviste pladser i gården..
-----------------------------------------------------------------------

Jeg mener godt, at man må parkere knallerter ved cykelstativer, når den kun optager én plads, samt at den ikke er til gene for andre.

I "Rådet for større færdselssikkerhed's pjece "knallert 45", oplyser man, at der skal køres efter reglerne for motorcykler, men parkeres efter reglerne for cykler.

På forhånd tak for svar!
peterw
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18/04/2005 09:34

Indlægaf zuma » 29/09/2006 11:15

Jeg mener, at foreningen har en meget vanskelig sag.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf kontapus » 29/09/2006 12:31

Jeg er enig med Zuma. I den citerede husordensbestemmelse, er 45 knallerter ikke direkte nævnt, men der må gælde en formodning for at dit køretøj må falde ind under samme bestemmelse. Det betyder jo, at den netop godt må stå ved cykelstativerne, eller på en plads som anvises af bestyrelsen.

Bestyrelsen skal passe på med at fare frem med trusler om at ophæve brugsretten, da der skal virkelig virkelig meget til, inden man kan ophæve brugsretten på baggrund af husordensovertrædelser.

Du bør formentligt kontakte bestyrelsen stille og roligt, og pointere at du ønsker at finde en fornuftig løsning på problemet. I den forbindelse kan du gøre gældende at dit køretøj må være omfattet af husordenens bestemmelser, selvom det ikke udtrykkeligt er nævnt. Samtidig kan du evt. foreslå at der på den kommende generalforsamling bliver foretaget den nødvendige ændring af husordenen, så dit køretøj også er omfattet (for dermed at vise dit engagement som andelshaver :smile3: )

Andelsboligforeningsbestyrelser er jo kun "glade amatører" og ikke professionelle, så de kan jo sagtens tage fejl :smile1:
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf zuma » 29/09/2006 13:02

Man skal bestemt være varsom med at fortolke vedtægterne såvel udvidende som indskrænkende, idet det er et område, der kan være belagt med en vis usikkerhed.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf kontapus » 29/09/2006 13:56

Det er husordenen der er i vælten, ikke vedtægterne. Generelt må husordenen betragtes som mindre autoritær end vedtægterne, bl.a. fordi den vedtages med simpelt flertal på generalforsamlingen.

Selvfølgeligt bør der trædes varsomt - men der skal findes en løsning, og både andelshaver og bestyrelsen må medvirke til dette.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf zuma » 29/09/2006 14:58

Husordenen er udstedt med hjemmel i vedtægterne........ :smile3:
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf kontapus » 2/10/2006 13:23

Ja, selvfølgelig er de det, men det ændrer ikke ved at det er temmeligt vanskeligt at bringe brugsretten til ophør på baggrund af husordensovertrædelser. De fleste vedtægter der hjemler ekslusion på bagrrund af husordensovertrædelser, anfører at der skal være tale om "grove" og "gentagne" tilfælde. Uanset hvordan man vender og drejer dette, så har jeg svært ved at se den for hånden værende situation som "grov".

Husordenen er som sagt kun vedtaget med simpelt flertal, modsat vedtægterne der som oftest skal vedtages med kvalificeret flertal. Det medfører også, som nævnt ovenfor, at de er mindre autoritære, uanset at de er afledt af vedtægterne. En husordensovertrædelse er IKKE en vedtægtsovertrædelse. :smile1:
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf zuma » 2/10/2006 13:57

Jeg er selvfølgelig enig i dine betragtninger, men du skal også være opmærksom på, at mange vedtægter omkring eksklusion henviser til lejelovens regler, som bl.a. skriver og god skik og orden, og her kommer husordenen på banen, uanset retskraften eller vægten i øvrigt.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron