husorden for alle

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

husorden for alle

Indlægaf Ib » 10/12/2006 15:12

vi er 2 sæt beboere, som er blevet truet med sagfører hvis vi ikke retter os efter husordenen (hvilket vi selv mener vi gør), men vi er de eneste i foreningen som overhovedet har modtaget brev om husordenen, selv om der ud af 30 medlemmer er 14 der ikke overholder den (inkl. os 2 ) heriblandt er 4 ud af 5 best. medlemmer.
Så er spørgsmålet, kan bestyrelsen komme nogen vegne med sådan en sag ??
Brugeravatar
Ib
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6/11/2006 21:37

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 10/12/2006 20:09

Hvilken emne i husordenen mener bestyrelsen I har overtrådt ?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Ib » 11/12/2006 01:15

vi har en handicappet datter, som har fået bevilget en handicapbil, og da vi ikke må parkerer på pladser forbeholdt foreningens gæster, søgte vi om lov til dette. Vi blev bevilget en plads, som bestyrelsen så ville markere og vi skulle bekoste et skilt. Vi købte et skilt, gravede det i jorden, da bestyrelsen ikke markerede en plads, men kun tegnede alle båsene op med maling. Vi blev efterfølgende bedt om at flytte plads, og bestyrelsen gravede vort skilt op (de har ikke fået lov at flytte det) så nu parkerer vi så på den plads vi hele tiden har gjort, og skulle den tilfældigvis være optaget må vi bruge en anden (det er ikke sket endnu). De har endnu ikke markeret en plads, som skrevet i bevillingen, og vi vil ikke holde på den plads som bestyrelsen mener vi skal, da den støder op til et skur, hvor der er etableret et udekøkken med gasinstalation, som vi ikke ved om er lovligt instaleret.
Brugeravatar
Ib
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6/11/2006 21:37

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 11/12/2006 01:52

Alle beboere bør overholde de ordensregler som foreningen har vedtaget.
Det vil være spild af penge og tid at føre retssag om parkering på gæstepladser.

Jeg kender ikke indholdet af jeres parkeringsaftale, men går ud fra at den ikke er uopsigelig og derfor kan ændres med et varsel.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf zuma » 11/12/2006 13:02

Det lyder som en sag, hvor den bedste løsning ville være at finde et for begge parter fornuftigt forlig, også af hensyn til den fremtidige færden i ejendommen.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Ib » 11/12/2006 18:14

vi snakker her om en bestyrtelse hvor 4 ud af 5 laver brud på husordenen, og hvor jeg i forsøg på løsning, har indvilget i at bruge en p-plads, som ikke er reserveret til os personligt.
Brugeravatar
Ib
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6/11/2006 21:37

Indlægaf zuma » 12/12/2006 09:12

Hvis du kan bevise, at der er tale om gentagne brud på husordenen uden at det i øvrigt bliver påtalt, så er det selvfølgelig en anden sag, idet man i så fald kan diskutere relevansen af en sådanne.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Ib » 12/12/2006 10:23

I husordenen står, at "i græsrabet foran huset må kun beplantes det i følge beplantningsplanen" (græs). Her har formanden planter Slongrose, og 2 andre bestyrelsesmedlemmer, lavet blomsterbed på 50cm bredde (dette gør sig også gældende for yderligere et medlem. I husordenen står, at "foran huset skal der være hegn / rækværk i max højde 120cm, eller hæk af bøg", og her er der 2 tilfælde hvor der intet er, hverken hegn / rækværk eller hæk.
Disse eksempler er jo stationære og er ikke blevet påtalt, de eneste som har fået henvendelser er undertegnede og vores nabo, da han har opsat et rækværk på 80 cm INDE i sin have (IKKE i skel).
Brugeravatar
Ib
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6/11/2006 21:37

Indlægaf Klaverboxer » 12/12/2006 13:41

Du må meget undskylde men hvad har græsrabatter og gasinstallationer me parkeringspladser at gøre?
Hvis I har fået lovning på en p-plads så ryk for den. Men hvis I begynder at diskutere med bestyrelsen omkring andres overtrædelser af vedtægter risikerer I bare at de bliver besværlige og det var vel ikke det I var ude efter?

Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf Ib » 12/12/2006 16:04

til klaverboxer: det drejer sig faktisk om hvorvidt en husorden gælder for alle eller om bestyrelsen kan skalte og valte med den som de lyste, det vil sige om nogen skal følge den og andre ikke behøves, og sende sagfører på dem som de synes skal overholde den.
Brugeravatar
Ib
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6/11/2006 21:37

Indlægaf kandidat » 12/12/2006 18:08

Jeg vil give Klaverboxer ret.

Det virker som om det er et problem som er eskaleret, og nu er det husordenen som er problemetm fremfor en parkeringsplads til din datter.

I har jo fået henvist en parkeringsplads, som I så ikke vælger at bruge, grundet tvivl om en gasinstallations lovlighed. Om gasinstallationen er lovlig eller ikke, mener jeg ikke er jeres problem direkte. Forstået på den måde at føler I jer utrykke ved den, kan I appelere til bestyrelsen om, at få en anden plads, eller sikre sig at nævnte installation er lovlig.

Og naturligvis skal en husorden holdes af alle, men det er et dårligt tidspunkt at begynde at diskutere dette før I har fået styr på jeres parkeringsplads problem.

Mit råd er til dig (Ib) at skille problemerne ad, og måske til næste GF få taget en diskussion om husordenen. Den skal jo også afspejle virkligheden, så det ikke genere folk at der er blomster, hegn mm. i, på, foran eller bagved skel, så skal jeres husregler måske laves om.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf Ib » 12/12/2006 21:07

ja, der er ganske rigtigt flere problematikker i denne tråd. Parkeringspladsen og dennes placering, og om en husorden skal holdes af alle eller bestyrelsen kan vælge at forsøge eksklusion på nogle udvalgte.
Vi har allerede da bestyrelsen, forlangte vores skilt flyttet forelagt dem vores utryghed ved at parkerer op af skuret med gasinstalationen, men uden det hjalp, det vigtigste var at bilen blev flyttet 2 pladser mod venstre, således at andre gæster kunne se de 2 ledige pladser (hvilket der i dagligdagen ikke er problemer med), så derfor er gasinstalationen vores problem, men på en mere indirekte måde.
Til husordenen, nej jeg skal ikke foretage mig noget på GF, på den sidste fremlage jeg en mere moderat husorden, men bestyrelsens mere strikse blev vedtaget (en skam de ikke selv holder den).
På mit spørgsmål om husordenen er for alle, kan jeg se at det er den, men hvordan står jeg i forhold til en sag om eksklusion i forbindelse med den konkrete bilsag.
Brugeravatar
Ib
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6/11/2006 21:37

Indlægaf Klaverboxer » 13/12/2006 22:34

Jeg vil lige sige at jeg selvfølgelig er enig med at husordenen gælder for alle! Men jeg ved ikke om i har det anderledes end os; en husorden er ikke nødvendigvis det samme som vedtægter, med mindre det står i vedtægterne at husordenen gælder...? :smile9:
Altså kan der være forskel på hvad man skal og hvad man bør.
Klaverboxer
Klaverboxer
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 100
Tilmeldt: 1/03/2006 01:35

Indlægaf Ib » 13/12/2006 23:09

det kan jeg så ikke lige forstå hvad du mener. I vores vedtægter står der omkring husorden kun noget om at de skal tilgodese husdyrhold og at dette ikke må være til gene eller ulempe. Desuden står der omkring eksklusion 7 pkt. hvorefter man kan ekskluderes bl.a. Såfremt en andelshaver trods påkrav ikke overholder husordenen.
Jeg mener da helt klart, at man skal og ikke bør i vores forening. :smile10:
Brugeravatar
Ib
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6/11/2006 21:37

Indlægaf kontapus » 13/12/2006 23:47

Ib, du må vist lige finde ud af hvorvidt du vil have hjælp til at finde en løsning i praksis, eller om du bare gerne vil have at forum'ets brugere er enige i, at bestyrelsen i din forening er nogle fjolser...

Hvis man er lodret uenig i en beslutning som foreningens bestyrelse har truffet, har du som udgangspunkt følgende muligheder:

1. Nå til enighed med bestyrelsen i al mindelighed

2. Rejse spørgsmålet på foreningens generalforsamling, og forsøge at få ændret bestyrelsen afgørelse. GF er øverste myndighed, så hvis et flertal af andelshaverne i foreningen kan se din pointe, kan de overrule beslutningen og give dig ret. Hvis der er lang tid til den ordinære generalforsamling, må du forsøge at vinde opbakning til at indkalde til en ekstraordinær GF, hvor punktet kan behandles. Kravene til dette fremgår af din forenings vedtægter.

3. Anlægge civilt søgsmål mod foreningen som helhed, med påstand om at du skal tildeles en anden parkeringsplads, dvs. at bestyrelsen beslutning kendes ugyldig.

4. Ignorere bestyrelsen, og satse på at fogedretten ikke vil sætte dig ud på baggrund af bestyrelsens påstand om at du har overtrådt foreningens husorden, såfremt de vælger at ekskludere dig.

5. Find et andet sted at bo.

6. Sælg bilen.

Held og lykke :smile19:
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Ib » 14/12/2006 21:25

Jeg har ingen intensioner om at få opbakning til om bestyrelsen er fjolser eller ej, den stilling kan jeg godt selv ta. Nej, mit spørgsmål drejer sig om dit pkt. 4 og hvordan står jeg i en sag i fogedretten, når nu det kun er mig som bliver sagsøgt og der er halvdelen i foreningen som ikke overholder husordenen (det spørgsmål har jeg spurgt om tidligere) p-plads eller ej, så er min overtrædelse betydelig mindre end de øvriges, da jeg dog trods alt har fået accept af at bruge en gæsteplads, vi er så blot uenige om hvilken.
TAK for alle svarene
Brugeravatar
Ib
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6/11/2006 21:37


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron